Web3 και δημιουργικές βιομηχανίες: εξερευνώντας τα social tokens

Ο αντίκτυπος του διαδικτύου στο δημιουργικό περιεχόμενο και τον πολιτισμό αναδεικνύεται στις πλατφόρμες Web2 που κυριαρχούν σήμερα: καταναλώνουμε το μεγαλύτερο μέρος της μουσικής μέσω του Spotify, τις περισσότερες ταινίες και εκπομπές μέσω του Netflix, νέα μέσα περιεχομένου δημιουργούνται και αναμειγνύονται σε TikTok, Twitter, YouTube και Instagram.

Μια νέα πολιτιστική νοοτροπία γύρω από την ιδιοκτησία

Βρισκόμαστε στην τρίτη εποχή του Ιστού. Η πρώτη (Web1) αφορούσε στην ελεύθερη ροή πληροφοριών –η Google έδινε πρόσβαση στη γνώση του κόσμου. Οι περισσότεροι ήμασταν παθητικοί καταναλωτές.

Η δεύτερη εποχή (Web2) ήταν ο κοινωνικός ιστός – Facebook, Instagram, Twitter. Ξεκινήσαμε να δημιουργούμε το δικό μας περιεχόμενο, το οποίο έγινε η «ψυχή» των μεγάλων πλατφορμών. Γίναμε ενεργοί συμμετέχοντες, ωστόσο τα μέσα αυτά συγκέντρωναν όλα τα κέρδη.

Η τρίτη εποχή του διαδικτύου (Web3) αφορά στη μετατροπή του κοινωνικού κεφαλαίου σε οικονομικό. Η μετάβαση από τους σημερινούς μεσάζοντες του Web2 σε αποκεντρωμένες πλατφόρμες Web3 δημιουργεί μια πιο άμεση σχέση μεταξύ των παραγωγών περιεχομένου και των καταναλωτών. Ως αποτέλεσμα, η δύναμη σταδιακά συγκεντρώνεται στα άκρα του δικτύου (παραγωγοί & καταναλωτές).

Εν ολίγοις, το Web3 δημιουργεί πιο αποτελεσματικές σχέσεις και κίνητρα μεταξύ των παραγωγών και των καταναλωτών του πολιτισμού σήμερα. Όλα αυτά υποδηλώνουν ότι η συμμετοχή μας στον πολιτισμό θα είναι πολύ διαφορετική τις επόμενες δεκαετίες, απ’ ότι τα προηγούμενα χρόνια.

Το Web3 και οι δυνατότητες που προσφέρει

Πλέον, τα NFTs κερδίζουν μαζική δημοτικότητα, επειδή γίνονται ένας ολοένα και πιο δημοφιλής τρόπος για παρουσίαση και προώθηση των ψηφιακών έργων τέχνης. Οτιδήποτε μπορεί να μετατραπεί σε ψηφιακή μορφή, μπορεί να είναι ένα NFT. Aπό τις φωτογραφίες, τα βίντεο, τα GIFs, τη μουσική, τις selfies, ακόμη και ένα tweet. Αυτά στη συνέχεια μπορούν να γίνουν αντικείμενο διαπραγμάτευσης στο διαδίκτυο με τη χρήση κρυπτονομισμάτων.

Το Web3, που υποστηρίζεται από την τεχνολογία blockchain, είναι μια εξέλιξη της ψηφιακής υποδομής, όπου οι διαδικασίες συναίνεσης που επιβάλλονται με πρωτόκολλο διευκολύνουν την άμεση ανταλλαγή αξίας μεταξύ των χρηστών (peer-to-peer), αφαιρώντας την ανάγκη για μεσάζοντες. Τα υπάρχοντα παραδείγματα blockchain επιδιώκουν να δημιουργήσουν επιχειρηματικά μοντέλα με επίκεντρο τον καλλιτέχνη.

Με την αυτοματοποίηση των πληρωμών, την αδειοδότηση, τη διαχείριση πνευματικής ιδιοκτησίας, τις συμβάσεις και τη διακυβέρνηση, την αποθήκευση και πρόσβαση ψηφιακού περιεχομένου, η τεχνολογία blockchain επιτρέπει στους δημιουργούς να ορίζουν τους κανόνες συμμετοχής τους στην αγορά. Ένα αναδυόμενο αποκεντρωμένο διαδίκτυο αξίας (value web) έχει τη δυνατότητα να αναδιαμορφώσει τα επιχειρηματικά μοντέλα των δημιουργικών βιομηχανιών.

Πηγή: Unsplash

Συμμετοχή στον πολιτισμό και τα οφέλη των social tokens

Οι δημιουργοί περιεχομένου – καλλιτέχνες, μουσικοί, συγγραφείς, influencers – στις μέρες μας χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή άλλες ροές μέσων ενημέρωσης για να αξιοποιήσουν τις δεξιότητες ή τις υπηρεσίες τους, αλλά συχνά δεν ανταμείβονται επαρκώς για τις προσπάθειές τους. Στη σχέση δημιουργού και θαυμαστών μεσολαβεί ένα τρίτο μέρος, όπως το Instagram, το οποίο μοιράζεται τα έσοδα και ασκεί κάποιο καλλιτεχνικό έλεγχο.

Πλέον, όμως, οι δημιουργοί δύνανται να λανσάρουν τις δικές τους συλλογές σε πλατφόρμες συναλλαγών, που βασίζονται στην blockchain. Τα social tokens είναι ένα είδος κρυπτονομίσματος που μπορεί να χρησιμοποιήσει μια επωνυμία, μια κοινότητα ή ένα άτομο για να κερδοφορήσει πέρα από τα τυπικά μέσα.

Μάλιστα, τα social tokens μπορεί να αντιπροσωπεύουν τόσο εικονικές μάρκες όσο και φυσικά συλλεκτικά αντικείμενα. Οι χρήστες υποβάλλουν προσφορές για αυτά, συμμετέχοντας σε δημοπρασίες. Έτσι, καλλιτέχνες, αθλητές, διασημότητες βλέπουν μια αύξηση του πλούτου τους. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι μπορούν να εκδίδουν περισσότερα tokens καθώς η κοινότητά τους γίνεται ισχυρότερη.

Πολλοί, μάλιστα, κάνουν ¨tokenize¨ τον εαυτό τους, δηλαδή δημιουργούν ένα κοινωνικό token, του οποίου η αξία περιστρέφεται γύρω από ένα πρόσωπο, για να πουλήσει μετοχές του εαυτού του. Ανάμεσά τους οι Lindsay Lohan, Grimes, Paris Hilton, Snoop Dogg, Taylor Swift, Ellen DeGeneres, Kate Moss, Lionel Messi, οι οποίοι έχουν δημιουργήσει τα δικά τους tokens.

Επειδή υπάρχει περιορισμένος αριθμός tokens, η ζήτηση αυξάνει την αξία τους. Ο δημιουργός μπορεί να προσθέσει οφέλη για τα μέλη της κοινότητας, προσελκύοντας ακόμα περισσότερους ακόλουθους. Έτσι, οι VIP θαυμαστές τους δύνανται να αγοράζουν προϊόντα, αποκλειστικά στιγμιότυπα, εντυπωσιακά βίντεο και premium περιεχόμενο.

Οι καταναλωτές δύνανται να υποστηρίξουν τους αγαπημένους τους καλλιτέχνες, αγοράζοντας ψηφιακά κουπόνια, να οργανώσουν μια εκστρατεία συγκέντρωσης χρημάτων και να ενθαρρύνουν άλλους χρήστες να συνεισφέρουν ένα συγκεκριμένο ποσό. Στη συνέχεια, οι καλλιτέχνες αποκτούν πλήρη ελευθερία στην τιμολόγηση του περιεχομένου τους.

Μακροπρόθεσμα, οι δημιουργοί αποκομίζουν πλεονεκτήματα, όπως η απουσία μεσαζόντων, η επαφή με τους θαυμαστές τους και η δημιουργία μιας ισχυρής κοινότητας. Από την άλλη, οι κάτοχοι μπορούν να εξαργυρώσουν αυτά τα tokens μετά από κάποια περίοδο, να τα πουλήσουν σε υψηλότερη τιμή και να αποκτήσουν κέρδος.

Αναμφίβολα, διάσημοι επαγγελματίες έχουν μεγάλο αριθμό ακόλουθων. Ωστόσο, οι ταλαντούχοι, ανερχόμενοι καλλιτέχνες έχουν, επίσης, τη δυνατότητα να αποκτήσουν μεγαλύτερη φήμη, χρησιμοποιώντας αντίστοιχες πρακτικές. Μπορούν να διεξάγουν talk shows, συναντήσεις γνωριμίας για τους θαυμαστές τους, εκθέσεις και ζωντανές παραστάσεις πουλώντας social tokens.

Digital solo show ON THIS DAY by Jonas Lund

Το παράδειγμα του Jonas Lund

Η ιδιοκτησία ορισμένων social tokens μπορεί να λειτουργήσει ως επένδυση στην καριέρα ενός καλλιτέχνη ή να βοηθήσει στη διαμόρφωση ενός δημιουργικού έργου. Για παράδειγμα, το Jonas Lund Token είναι μια κατανεμημένη, αποκεντρωμένη, αυτόνομη καλλιτεχνική πρακτική, με την οποία 100.000 μάρκες παρέχουν στους ιδιοκτήτες, δικαίωμα ψήφου και κοινή ευθύνη για τα έργα που παράγει ο Jonas Lund.

Στο χώρο του ψηφιακού ατομικού show ON THIS DAY υπάρχει μια τρισδιάστατη απεικόνιση του καλλιτέχνη που εξηγεί το έργο και απαντά σε ερωτήσεις. Η οπτική αναπαράσταση του Jonas Lund Token (JLT) έχει πάρει διαφορετικές μορφές και σχήματα από τα εγκαίνιά του το 2018.

Το JLT αποσκοπεί στη βελτιστοποίηση και τον εξορθολογισμό της διαδικασίας λήψης αποφάσεων στην καλλιτεχνική παραγωγή και των στρατηγικών αποφάσεων, που αφορούν την πορεία της καριέρας του Lund. Οι μέτοχοι του JLT συμμετέχουν με τη διεξαγωγή ψηφοφοριών επί προτάσεων και μέσω συζητήσεων στον ιστότοπο του JLT. Καθώς βελτιώνεται η πορεία καριέρας του Lund και ενισχύεται η αγοραία αξία του, αυξάνεται και η αξία ενός JLT, επιτρέποντας έτσι στα μέλη του να επωφεληθούν, μέσω μερισμάτων και πιθανών πωλήσεων των tokens.

Υπάρχουν, όμως, και κίνδυνοι, αφού η αξία των social tokens εξαρτάται από τη συνεχή παραγωγή περιεχομένου από έναν δημιουργό. Η αποτυχία παράδοσης νέου υλικού θα είχε σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις. Από οικονομική άποψη, ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι η ρύθμιση και ευθύνη. Υπάρχουν αρκετές νομικές γκρίζες ζώνες για κάτι τόσο νέο όσο τα social tokens. Παρ’ όλα αυτά, η άμεση ανταμοιβή των δημιουργών για το έργο τους είναι ένα κρίσιμο βήμα προς τη στήριξη της δημιουργικότητας.

Αφήστε ένα σχόλιο...

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Scroll to Top