To metaverse φέρνει την επανάσταση στον κόσμο της τέχνης

Το metaverse θα φέρει επανάσταση στον τρόπο που βιώνουμε το διαδίκτυο. Ο απτός, φυσικός μας κόσμος θα αναμιγνύεται όλο και περισσότερο με τον εικονικό. Με την εστίασή στις εμπειρίες και τις δυνατότητές του να αντιμετωπίσει τα δομικά εμπόδια και τις δυσκολίες προσβασιμότητας της φυσικής ζωής, το metaverse μπορεί να μεταμορφώσει ριζικά την τέχνη και τον κόσμο της. Αυτή η ψηφιακή επανάσταση έχει προκαλέσει τον περισσότερο ενθουσιασμό, σύγχυση και διαμάχη.

Τι είναι το metaverse

Αρχικά, ο όρος metaverse εντοπίζεται σε ένα μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας του 1992 με τίτλο “Snow Crash” από τον Neal Stephenson. Ο Stephenson το περιέγραψε ως διάδοχο του Διαδικτύου που βασίζεται στην εικονική πραγματικότητα. Το “Snow Crash” απεικονίζει μια μεταστροφή στην οποία οι άνθρωποι αλληλεπιδρούν μεταξύ τους ως είδωλα σε έναν τρισδιάστατο εικονικό χώρο που χρησιμοποιεί τη μεταφορά του πραγματικού κόσμου.

Ποιος θα μπορούσε να σκεφτεί ότι περισσότερα από 30 χρόνια αργότερα, το metaverse γίνεται πραγματικότητα; Τον Οκτώβριο του 2021, το Facebook ανακοίνωσε ότι άλλαξε το όνομα της εταιρείας σε Meta. Ο γίγαντας των μέσων κοινωνικής δικτύωσης αποφάσισε να ζωντανέψει το metaverse και θα βοηθήσει τους ανθρώπους να συνδεθούν, να βρουν κοινότητες και να αναπτύξουν επιχειρήσεις.

Πρακτικά μιλάμε για μια νέα φάση του Διαδικτύου που περιλαμβάνει επαυξημένη πραγματικότητα (AR), εκτεταμένη πραγματικότητα (XR) και εικονική πραγματικότητα (VR) στον φυσικό μας κόσμο. Είναι ενδιαφέρον ότι οι πλατφόρμες metaverse πιθανότατα θα τροφοδοτούνται από τεχνολογία blockchain όπου οι άνθρωποι μπορούν να κατέχουν, να δημιουργούν και να εμπορεύονται ψηφιακά περιουσιακά στοιχεία χρησιμοποιώντας ψηφιακά νομίσματα και μη ανταλλάξιμες μάρκες (NFTs).

Τα metaverses επιτρέπουν στους δημιουργούς να κατασκευάζουν ψηφιακά προϊόντα σε τρισδιάστατα προγράμματα, όπως το “Unity” και το “MagicaVoxel”. Αυτό που διαχωρίζει τις καλύτερες πλατφόρμες εικονικής πραγματικότητας από τα metaverses είναι η προσκόλληση της εικονικής πραγματικότητας στον σκευομορφισμό.

Πρόκειται για όρο σχεδιασμού που υποδηλώνει πως ένα αντικείμενο στο λογισμικό μιμείται το αντίστοιχο του πραγματικού κόσμου (ο «κάδος απορριμμάτων» για την απόρριψη αρχείων, για παράδειγμα). Από τη σκοπιά της υπάρχουσας τεχνολογίας, δεν υπάρχει στην πραγματικότητα τόσο μεγάλη διαφορά μεταξύ μιας ισχυρής πλατφόρμας VR (η οποία επιτρέπει άβαταρ, αλληλεπίδραση και ψηφιακά εγγενή εργασία) και του metaverse.

Πηγή: Sara Kurig / Unsplash

Πόσο σημαντικό είναι για το μέλλον της τέχνης;

Οι νεοφυείς επιχειρήσεις και οι μεγάλες εταιρείες αγωνίζονται για να δημιουργήσουν υποδομές για το metaverse, ενώ καλλιτέχνες και επιμελητές πειραματίζονται με νέες πλατφόρμες για να δημιουργήσουν και να εκθέσουν τη δουλειά τους. Ταυτόχρονα, τα παραδοσιακά μουσεία βλέπουν μειωμένο αριθμό επισκεπτών, γεγονός που καθιστά ιδιαίτερα επείγον για τα ιδρύματα και τους επαγγελματίες του πολιτισμού να εξετάσουν τον αντίκτυπο της δημιουργίας εικονικών εκθέσεων.

Το metaverse έχει τη δυνατότητα να φέρει επανάσταση στον κόσμο της τέχνης. Είναι βιωματικό, βασίζεται στην τεχνολογία και βρίσκεται στη συγκυρία της τέχνης, της ψυχαγωγίας, των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και των κρυπτονομισμάτων. Τα άβαταρ υψηλής πιστότητας και οι κοινωνικές αλληλεπιδράσεις είναι μεταξύ των βελτιώσεων που θα ενίσχυαν περαιτέρω τις μετατροπικές του ιδιότητες.

Το metaverse παρουσιάζει ένα πιθανό μέλλον όπου οι δημιουργοί, οι γκαλερίστες και οι συλλέκτες μπορούν πραγματικά να αλληλεπιδράσουν σε έναν χώρο χωρίς τη φυσική τους υπόσταση. Επίσης, μπορούν να μοιραστούν αυτήν την τέχνη με όλους τους χρήστες του Διαδικτύου, ξεπερνώντας τα στενά γεωγραφικά όρια. Οι καλλιτέχνες έχουν πρόσβαση σε μεγαλύτερες αγορές και οι συλλέκτες εξακολουθούν να συνδέονται με τα μουσεία στο metaverse.

Αυτό το νέο πεδίο δράσης διαμορφώθηκε – και θα συνεχίσει σε μεγάλο βαθμό – από τον κόσμο της τέχνης. Οι γκαλερί θα πρέπει να προσαρμοστούν για να εμφανίσουν αυτές τις μορφές δημιουργιών για να προσεγγίσουν το τρέχον ή το νέο κοινό τους, κάτι που έχει ήδη συμβεί για πολλούς. Ακόμη και όταν αυτό επιτευχθεί, θα παραμείνει μια υγιής αγορά φυσικών έργων τέχνης που θα εκτίθενται σε απτούς τοίχους, όπως εξακολουθούν να πωλούνται φυσικοί πίνακες ζωγραφικής και εφημερίδες.

Ωστόσο, παρά αυτή την αναμφισβήτητα ανατρεπτική τεχνολογία, η δυναμική του metaverse έχει πολλά ακόμα να προσφέρει. Χρειάζονται περισσότερα προγράμματα ανοιχτού κώδικα, οικονομικά και άμεσα διαθέσιμο λογισμικό για καλλιτέχνες και δημιουργούς. Οι τεχνολογίες πρέπει να ενωθούν μέσω διεθνών δικτύων. Η τέχνη είναι εγγενώς ανατρεπτική, πρέπει να είναι και το metaverse.

Η επιμέλεια στο metaverse

Το metaverse αλλάζει γρήγορα τον τρόπο με τον οποίο καταναλώνεται, επιμελείται και σχεδιάζεται η κουλτούρα, επηρεάζοντας τόσο τις εικονικές όσο και τις φυσικές εμπειρίες τέχνης. Οι εκθέσεις και το περιεχόμενο που βασίζονται στο διαδίκτυο έχουν αναγεννηθεί από την αρχή της πανδημίας, καθώς οι ζωές μας μετατοπίστηκαν εκεί με επιταχυνόμενους ρυθμούς.

Στη μεταφορά των ιδεών από φυσική σε εικονική, χάνεται η αίσθηση της αφής, του τόπου και αναμφισβήτητα η ατομική σχέση με το έργο. Μπορεί η καθημερινότητα να ψηφιοποιείται όλο και περισσότερο, αλλά η σχέση των ανθρώπων με την τέχνη (παρά την αύξηση των NFTs) εξακολουθεί να είναι σε μεγάλο βαθμό φυσική. Το metaverse μέσω της δυνατότητας της ενσωματωμένης εικονικής εμπειρίας παρουσιάζει μια ριζοσπαστική στιγμή για όλες τις μορφές τέχνης, καθώς τα όρια μεταξύ των «εικονικών» και των εμπειριών της «πραγματικής ζωής» είναι θολά.

Για τους διοργανωτές και τους επιμελητές, αυτή η πολλαπλότητα παρουσιάζει ένα πρόβλημα ευθύς εξαρχής: θα υποστηρίξει τους στόχους της έκθεσης όσον αφορά τη διαδραστικότητα και τη χρησιμότητα; Θα ταιριάζει η εμφάνισή του στην αισθητική προσέγγιση του φορέα ή του καλλιτέχνη; Τέλος, θα μπορέσουν να αυξηθούν τα έσοδα από το metaverse;

Ο κόσμος της τέχνης μπορεί και πρέπει να συνεχίσει να έχει λόγο για το πώς σχεδιάζεται και κατασκευάζεται το metaverse. Στην κορυφή αυτής της τεχνολογικής επανάστασης, είναι σημαντικό οι καλλιτέχνες, οι σχεδιαστές και τα πολιτιστικά ιδρύματα να συμμετέχουν και να διευθύνουν συζητήσεις που μπορούν να βοηθήσουν το metaverse να γίνει πιο περιεκτικό και δίκαιο.

Αφήστε ένα σχόλιο...

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Scroll to Top