Τα μουσεία στον κόσμο των Big data

Η τεχνολογία έχει κατακτήσει τον σύγχρονο κόσμο και ένα μεγάλο μέρος αυτής της ψηφιακής επανάστασης στηρίζεται στη συλλογή δεδομένων. Οι επιχειρήσεις, οι επωνυμίες, οι οργανισμοί και οι κοινότητες χρησιμοποιούν τα Μεγάλα Δεδομένα (Big Data) για να παρέχουν αξία, υπηρεσίες και να κατανοούν τις τάσεις. Και τα μουσεία δεν αποτελούν εξαίρεση.

Σε μια εποχή που η κρίση του COVID-19 επηρεάζει σοβαρά τον πολιτιστικό κλάδο, δεν ήταν ποτέ πιο σημαντικό για τα μουσεία να γνωρίζουν το κοινό τους και να ενθαρρύνουν τη συστηματική επίσκεψη τους. Τα περισσότερα μουσεία διαθέτουν πληροφορίες και τις συλλογές τους διαδικτυακά, ωστόσο, ξεχνούν να χρησιμοποιήσουν τα δεδομένα για να κατανοήσουν το κοινό τους και να το εξυπηρετήσουν καλύτερα.

Μια πρόκληση για τα δημοφιλή μουσεία είναι η μεγάλη αναλογία νέων επισκεπτών. Για παράδειγμα, το 60% των επισκεπτών στο Λούβρο, το επισκέφθηκαν πρώτη φορά. Η κατανόηση της συμπεριφοράς αυτού του κοινού είναι απαραίτητη, έτσι ώστε να επιστρέψουν. Από την άλλη πλευρά, κάθε μουσείο μπορεί να υπολογίζει σε μια μερίδα πιστών επισκεπτών, των οποίων οι προσδοκίες και η συμπεριφορά είναι διαφορετικές από εκείνες των νέων επισκεπτών.

Πρέπει να σημειωθεί ότι ακόμα και τα σημαντικά μουσειακά ιδρύματα δεν είναι αρκετά καινοτόμα όσον αφορά το μάρκετινγκ. Επομένως, πρέπει να αξιοποιηθούν οι τεράστιες τεχνολογικές ευκαιρίες, ιδίως η καλύτερη χρήση των ψηφιακών ιχνών που αφήνει το κοινό τους.

Ωστόσο, πολλά μουσεία έχουν επενδύσει στα δεδομένα με την ψηφιοποίηση των συλλογών τους και τη διάθεση τους σε ερευνητές, αλλά και στο γενικό κοινό. Οι εικόνες συνοδεύονται από μεταδεδομένα που επιτρέπουν την πρόσβαση σε πολλαπλές εφαρμογές, συμπεριλαμβανομένης της εκπαίδευσης των αλγορίθμων αναγνώρισης εικόνων. Η Εθνική Πινακοθήκη στην Ουάσιγκτον, για παράδειγμα, διοργάνωσε ένα datathon στα τέλη του 2019 για να χρησιμοποιήσει τα ήδη διαθέσιμα δεδομένα. Οι 6 ομάδες επιστημόνων δεδομένων εργάστηκαν κυρίως στα ίδια τα εκθέματα.

Ανοιχτά δεδομένα σε μουσεία

Το Rijksmuseum (Άμστερνταμ) προσφέρει στη σελίδα δεδομένων του φωτογραφίες των συλλογών του, μεταδεδομένα για κάθε αντικείμενο, έναν θησαυρό όρων και έναν κατάλογο των συλλογών. Το Μητροπολιτικό Μουσείο (Νέα Υόρκη) διαθέτει εικόνες των έργων του καθώς και κατάλογο των συλλογών.

Η Εθνική Πινακοθήκη στην Ουάσιγκτον προσφέρει μια ψηφιακή βιβλιοθήκη με τα εκθέματα των συλλογών της. Το Υπουργείο Πολιτισμού της Ιταλίας (MBACT) προτείνει μια πρωτοβουλία ανοιχτών δεδομένων στην αντίστοιχη σελίδα. Ωστόσο, εκτός από αυτού του είδους τις πρωτοβουλίες, πρέπει να τονιστεί ότι αντίστοιχα projects «δεδομένων» είναι σχετικά σπάνια.

Πως μπορούν να αξιοποιηθούν καλύτερα τα ψηφιακά ίχνη των επισκεπτών

Τα εκατομμύρια των επισκεπτών που συρρέουν σε μεγάλα μουσεία είναι μια ανεξάντλητη πηγή «μεγαδεδομένων» (Big Data). Θα μπορούσαν να αναληφθούν πολλαπλές πρωτοβουλίες για να απαντηθούν ερωτήματα όπως:

Ποια είναι η διαδρομή των επισκεπτών εντός του χώρου του μουσείου;
Σε ποια έργα περνούν περισσότερο χρόνο οι επισκέπτες;
Πώς χρησιμοποιούν οι επισκέπτες τα μέσα ενημέρωσης;
Πώς διαφέρουν οι διαδρομές των νέων επισκεπτών από αυτά των τακτικών;

Οι βασικές δυνατότητες των Big Data στα μουσεία είναι η ικανότητα συλλογής πολλών πληροφοριών, γρήγορα και από ένα ευρύ φάσμα πηγών, η μετατροπή των δεδομένων σε ποσοτικές πληροφορίες, που παράγονται από την αλληλεπίδραση του επισκέπτη, και τέλος η αξία που μπορούν να προσφέρουν τα Big Data για διακριτές περιοχές και τμήματα μέσα στο μουσείο. Με αυτόν τον τρόπο, τα Μεγάλα Δεδομένα μπορούν να φανούν ότι αποδίδουν τόσο ως προς την ποσότητα των πληροφοριών όσο και ως προς την ποιότητα.

Αυτό είναι το όφελος των Μεγάλων Δεδομένων, που τονίζεται από τη διάσημη Ιεραρχία DIKW (Data – Information – Knowledge – Wisdom). Αυτή η πυραμίδα απεικονίζει πώς τα δεδομένα γίνονται πληροφορία, η οποία στη συνέχεια γίνεται γνώση και τελικά – στην κορυφή της πυραμίδας – βρίσκεται η σοφία. Τα δεδομένα μπορούν να παρέχουν πολύτιμες πληροφορίες σε μεγάλες ποσότητες, τις οποίες οι επιμελητές και οι διοργανωτές μπορούν στη συνέχεια να χρησιμοποιήσουν για να κατευθύνουν τις αποφάσεις του μουσείου στο μέλλον.

DIKW Pyramid

Για τα μεγαλύτερα μουσεία, πρέπει να συλλεχθούν πολλά δεδομένα, για να κατανοηθούν οι συνήθειες των επισκεπτών στο σύνολό τους. Αλλά για τα περισσότερα μουσεία, μια μικρότερη δεξαμενή δεδομένων μπορεί να προσφέρει σημαντικά ευρήματα.

Τρόποι συλλογής Big data εντός των μουσείων

Υπάρχουν άφθονες ψηφιακές συσκευές που θα επέτρεπαν τη συλλογή και την εκμετάλλευση «πολιτιστικών» δεδομένων. Σχεδιασμένες για την υποστήριξη επισκεπτών (οθόνες αφής, εφαρμογές για κινητά, οδηγοί ήχου), αυτές οι συσκευές θα μπορούσαν, επίσης, να χρησιμοποιηθούν για την κατανόηση της συμπεριφοράς τους.

Το Λούβρο διεξήγαγε μελέτη, όπου χρησιμοποιήθηκαν ανιχνευτές Bluetooth, οι οποίοι επιτρέπουν την παρακολούθηση κινητών τηλεφώνων με ενεργοποιημένη τη λειτουργία Bluetooth. Αυτή η τεχνική, χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά σε ένα μεγάλο μουσείο. Συλλέχθηκαν ενδιαφέρουσες πληροφορίες συμπεριφοράς, όπως πώς μετακινούνται οι επισκέπτες, τι διαδρομές ακολουθούν ανάλογα με τον χρόνο που περνούν μέσα στο μουσείο, τον τρόπο που κινούνται μέσα στα δωμάτια κ.ά..

Οι πληροφορίες που προκύπτουν από μια τέτοια μελέτη αντιπροσωπεύουν μια εξαιρετική δυνατότητα για την ανάλυση των διαφορετικών ομάδων των επισκεπτών, τη βελτιστοποίηση των υπηρεσιών τους και την απλή κατανόηση του τρόπου με τον οποίο οι επισκέπτες καταναλώνουν τα έργα τέχνης.

Η κρίση του COVID-19 αποτελεί υπαρξιακή απειλή για τα πολιτιστικά ιδρύματα. Η κατανόηση της συμπεριφοράς των επισκεπτών είναι απαραίτητη για να είναι δυνατή η δημιουργία και η προσφορά μοναδικών εμπειριών κοινού που καλλιεργούν τη σχέση φορέα – επισκέπτη. Οι ψηφιακές συσκευές αποτελούν πηγές δεδομένων για τη συμπεριφορά των επισκεπτών. Συνεπώς, η αξιοποίησή τους επιτρέπει την καλύτερη κατανόηση της μουσειακής εμπειρίας.

Αφήστε ένα σχόλιο...

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Scroll to Top