Δημιουργική ηχητική ξενάγηση και εξατομίκευση

Λένε ότι μια εικόνα μπορεί να μεταφέρει χίλιες λέξεις. Αλλά τι γίνεται με το πλαίσιο πίσω από αυτή την εικόνα; Πώς η ηχητική ξενάγηση συμβάλλει στην ενίσχυση της εκτίμησης των εκθεμάτων και των εγκαταστάσεων από τους επισκέπτες των μουσείων.

Οι ακουστικοί οδηγοί δεν είναι σίγουρα κάτι καινούργιο στον κλάδο των μουσείων. Στην πραγματικότητα, η ιδέα της παροχής προηχογραφημένου σχολιασμού των εκθεμάτων χρησιμοποιείται από τότε που υπήρχαν φορητές συσκευές, παρέχοντας στους επισκέπτες συμπληρωματικές πληροφορίες και το ιστορικό πλαίσιο.

Η άνοδος του δημιουργικού ακουστικού οδηγού

Με τη χρήση της αφήγησης, δημιουργικοί ηχητικοί οδηγοί προσφέρουν στον ακροατή μια ελκυστική εμπειρία ξενάγησης, ξεφεύγοντας από την απλή περιγραφή εκθεμάτων. Είτε πρόκειται για μια εφαρμογή στο κινητό είτε για μια ειδική συσκευή mp3, που ενοικιάζεται από το μουσείο για τη διάρκεια της επίσκεψης, ποτέ δεν ήταν ευκολότερο να αποκτήσει κανείς βασικές γνώσεις για το περιεχόμενο ενός μουσείου.

Οι ακουστικοί οδηγοί χρησιμοποιούνται από χιλιάδες επισκέπτες μουσείων κάθε χρόνο, αλλά με ένα νέο «κύμα» καινοτόμων τεχνολογιών να μπαίνουν συνεχώς στα μουσεία. Μάλιστα, οι ηχητικές ξεναγήσεις είναι ίσως πιο δημοφιλείς από ποτέ, δεδομένου ότι ζούμε πλέον στην εποχή του podcast.

Τα καλύτερα παραδείγματα ηχητικών οδηγών δημιουργούνται από έμπειρες ομάδες παραγωγής, οι οποίες αποτελούνται από επαγγελματίες ηθοποιούς, μεταφραστές, ηχολήπτες και αρχειοθέτες, για να εξασφαλίσουν ένα αξιομνημόνευτο και συναρπαστικό προϊόν για το κοινό-στόχο. Αφιερώνοντας χρόνο στον εντοπισμό και την προσαρμογή του περιεχομένου στις ομάδες κοινού, οι δημιουργοί οδηγών μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των παιδιών, των ιστοριολάτρεων  των ξένων επισκεπτών και των ειδικών της τέχνης.

Εξατομίκευση της εμπειρίας ηχητικής ξενάγησης

Ένα πρόσφατο παράδειγμα ενός επιτυχημένου δημιουργικού ηχητικού οδηγού είναι το The Demigods, A Villa Audio Tour from the World of Percy Jackson, μια έκθεση στο Getty Villa στο Μαλιμπού της Καλιφόρνια. Εμπνευσμένη από την εξαιρετικά δημοφιλή σειρά βιβλίων Percy Jackson, η ακουστική ξενάγηση επέτρεψε στους θαυμαστές των βιβλίων να ξεκινήσουν τη δική τους αναζήτηση γύρω από τη Getty Villa.

Το μουσείο περιέχει 44.000 ελληνικές, ρωμαϊκές και ετρουσκικές αρχαιότητες και ο ξεναγός έδωσε τη δυνατότητα στους ακροατές να συναντήσουν ήρωες, να αποφύγουν εχθρικούς θεούς και τέρατα και να αλληλεπιδράσουν με αυτά.

Συνδέοντας τα ιστορικά αντικείμενα με μια συναρπαστική, φανταστική αφήγηση και ένα στοιχείο αναζήτησης, οι επισκέπτες (ιδίως τα παιδιά) μπόρεσαν να μάθουν για τα εκθέματα σε ένα διασκεδαστικό και ελκυστικό πλαίσιο. Οι επιλογές που έκαναν και οι απαντήσεις που έδωσαν μέσα στην έκθεση επηρέαζαν την κατάληξη της ιστορίας του ξεναγού, προσφέροντάς τους μια εξατομικευμένη μουσειακή εμπειρία.

Συνδέοντας τα ιστορικά αντικείμενα με μια συναρπαστική, φανταστική αφήγηση και ένα στοιχείο αναζήτησης, οι επισκέπτες μπορούν να μάθουν για τα εκθέματα σε ένα διασκεδαστικό και ελκυστικό πλαίσιο. | Πηγή: Unsplash

Ψηφιακό αναμνηστικό μετά την ηχητική ξενάγηση

Το 2014, το Βρετανικό Μουσείο προσπάθησε να επανασχεδιάσει τον υπάρχοντα ηχητικό οδηγό του, προκειμένου να απευθυνθεί σε ένα ευρύτερο φάσμα επισκεπτών. Διαθέσιμος σε δέκα γλώσσες, ο νέος οδηγός έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να μπορεί να προσαρμόζεται, λαμβάνοντας υπόψη πόσο χρόνο θα αφιέρωνε ο ακροατής στο μουσείο και πώς θα ήθελε να εξερευνήσει τα εκθέματα.

Ως εκ τούτου, οι επισκέπτες μπορούν να επιλέξουν μια γρήγορη ωριαία ξενάγηση στις πιο δημοφιλείς συλλογές του ιδρύματος ή να ξεκινήσουν μια θεματική ξενάγηση ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους. Ο ξεναγός παρακολουθεί τι βλέπει ο επισκέπτης και δημιουργεί ένα ψηφιακό αναμνηστικό από τα 220 αντικείμενα που εκτίθενται στις αίθουσες του μουσείου. Στη συνέχεια, μπορούν να στείλουν στον εαυτό τους αυτό το αναμνηστικό μόλις τελειώσει η ξενάγηση, στοιχείο που τους επιτρέπει να ξαναζήσουν την εμπειρία.

Τι κάνει επιτυχημένο έναν ακουστικό ξεναγό;

Πριν αρχίσει να επανασχεδιάζει τον ηχητικό του οδηγό, το Βρετανικό Μουσείο ξεκίνησε να ερευνά τις συνήθειες των επισκεπτών του, όχι μόνο των χρηστών του ηχητικού οδηγού, για να δει γιατί κάποιοι άνθρωποι επιλέγουν τους ηχητικούς οδηγούς και άλλοι όχι.

Η κύρια διαπίστωση που παρείχε η έρευνά τους ήταν ότι οι άνθρωποι θέλουν την ελευθερία να εξερευνήσουν ένα μουσείο με τον δικό τους τρόπο και στον δικό τους χρόνο. Αυτό σημαίνει ότι κάθε επιτυχημένος δημιουργικός ηχητικός οδηγός πρέπει να είναι προσαρμόσιμος.

Ακόμη και αν ένας ηχητικός οδηγός παρέχει μεγαλύτερη δομή στην εμπειρία του επισκέπτη, θα πρέπει να είναι μια δομή που επιτρέπει την ελευθερία επιλογής. Ο χρήστης δε μπορεί να αισθανθεί ότι παίζει σημαντικό ρόλο σε μια ιστορία αν δε μπορεί να επηρεάσει την έκβαση της.

Ένα από τα βασικά συμπεράσματα είναι ότι η ψυχαγωγία των επισκεπτών πρέπει να θεωρείται εξίσου πολύτιμος στόχος με την εκπαίδευσή τους. Η απόκτηση γνώσης γίνεται ακόμα πιο ενδιαφέρουσα, αν παράλληλα προκαλεί συναισθηματικά το άτομο. Στην πραγματικότητα, σε πολλές περιπτώσεις η μάθηση και η απομνημόνευση επιτυγχάνονται πιο αποτελεσματικά όταν πραγματοποιούνται μέσω της ψυχαγωγίας.

Αφήστε ένα σχόλιο...

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Scroll to Top