BYOD- Τι ακριβώς σημαίνει για τα μουσεία;

Οι εμπειρίες XR (επαυξημένη, εικονική, μεικτή κλπ.) βασίζονται όλο και περισσότερο στους επισκέπτες που χρησιμοποιούν τις δικές τους συσκευές (BYOD). Πρόκειται, όμως, για μια μακροπρόθεσμη αλλαγή ή για μια βραχυπρόθεσμη λύση στην πανδημία;

Δημιουργία XR εμπειριών

Καθώς τα μουσεία και οι γκαλερί άνοιξαν ξανά τις πόρτες τους το καλοκαίρι του 2020, υπήρξε μια βιασύνη από πολλά ιδρύματα να αναβαθμίσουν τις υπηρεσίες τους με XR εμπειρίες. Τα τεχνολογικά αναπτυγμένα ιδρύματα συνειδητοποίησαν γρήγορα ότι η δημιουργία επιτόπιων εμπειριών AR (επαυξημένη πραγματικότητα) θα μπορούσε να καλύψει μια σειρά από ανάγκες και προκλήσεις, επιτρέποντας στους χρήστες να αποκομίσουν περισσότερα από την επίσκεψή τους και, ταυτόχρονα, παρέχοντας υλικό υψηλής ποιότητας για απομακρυσμένη χρήση.

Δεν έλειψε η προώθηση του BYOD (Bring Your Own Device). Η κρίση του COVID-19 ανάγκασε τα μουσεία και τις γκαλερί σε όλο τον κόσμο να προχωρήσουν σε εικονικές εμπειρίες επισκεπτών, βασιζόμενοι σε εικονικές περιηγήσεις, διαδραστικές εφαρμογές και απομακρυσμένες επισκέψεις για να δελεάσουν το κοινό τους και να το κρατήσουν απασχολημένο με τα αγαπημένα τους πολιτιστικά ιδρύματα.

BYOD- Προσβασιμότητα και ευχρηστία

Η μετακίνηση προς περισσότερες μουσειακές εμπειρίες XR, ωστόσο, δε ξεκίνησε με την πανδημία. Εδώ και χρόνια, παρατηρείται μια αύξηση του αριθμού των μουσείων που επεκτείνουν τις εικονικές υπηρεσίες τους και δημιουργούν ψηφιακές εμπειρίες τελευταίας τεχνολογίας για να τις απολαύσουν οι επισκέπτες.

Η διάδοση των εμπειριών XR λαμβάνει χώρα παράλληλα με μια άλλη, ευρύτερη τάση: Φέρτε τις δικές σας συσκευές, ή BYOD. Ξεκινώντας ως κίνημα για τους χώρους εργασίας, το BYOD ενθάρρυνε τους οργανισμούς και τα ιδρύματα να μεταβιβάσουν την ευθύνη της παροχής συσκευών στο προσωπικό ή τους επισκέπτες τους.

Σε ένα περιβάλλον γραφείου, αυτό σημαίνει ότι οι ιδιοκτήτες επιχειρήσεων μπορούν να επιτρέψουν στο προσωπικό να εργάζεται σε συσκευές, με τις οποίες είναι εξοικειωμένο, χωρίς να χρειάζεται να δαπανήσουν ακριβό υλικό για την ομάδα. Στα μουσεία, αυτό σημαίνει τη δημιουργία εμπειριών XR, προσαρμοσμένων για χρήση στα smartphones και tablets των επισκεπτών.

Αλλά πόσο ρεαλιστικό είναι να περιμένει κανείς βιώσιμες και ελκυστικές εμπειρίες VR και AR που λειτουργούν στο μέσο smartphone; Είναι η τεχνολογία ικανή να ανταποκριθεί στο έργο; Και, το πιο σημαντικό, είναι τα μουσεία;

Η βελτίωση της εμπειρίας των επισκεπτών με τη χρήση των συσκευών τους

Οι εμπειρίες BYOD XR δεν είναι άγνωστες στους κύκλους των μουσείων. Στην πραγματικότητα, σε μεγάλο βαθμό, λόγω της πανδημίας COVID-19 και των απρόβλεπτων συνθηκών που τη συνοδεύουν, πολλά μουσεία σε όλο τον κόσμο έχουν αφιερώσει μεγάλο μέρος του τελευταίου έτους στην ανάπτυξη εικονικών εμπειριών για το κοινό τους, που μπορούν να απολαύσουν από το σπίτι τους.

Διάφορα μουσεία ανά τον κόσμο δημιούργησαν εικονικές διαδρομές, επιτρέποντας στους επισκέπτες να περιηγηθούν σε έναν τρισδιάστατο εικονικό χώρο, προβάλλοντας συγκεκριμένα έργα της συλλογής τους και προσφέροντας παράλληλα έναν ολοκληρωμένο ηχητικό οδηγό. Άλλες εμπειρίες εικονικής πραγματικότητας έδιναν τη δυνατότητα για διάδραση και σύνδεση με τους χρήστες, ενθαρρύνοντάς τους σε πολλές περιπτώσεις να μοιραστούν τα δικά τους «ενθύμια» από τον εγκλεισμό.

Σε ευρύτερη κλίμακα, οι ενδιαφερόμενοι μπορούσαν να απολαύσουν 360° επισκέψεις σε τοποθεσίες, μέρη πολιτιστικού ενδιαφέροντος ή ακόμα και ολόκληρες πόλεις, να δουν από «κοντά» δημοφιλή αξιοθέατα και να εξερευνήσουν προορισμούς. Συνεπώς, το ερώτημα δεν είναι αν τα μουσεία είναι ικανά να παρέχουν εμπειρίες BYOD, αλλά αν θα εξακολουθεί να υπάρχει ζήτηση γι’ αυτές στη μετά-Covid εποχή.

Πρακτικά ζητήματα για τα μουσεία

Τα μουσεία μπορεί να έχουν πετύχει να παρέχουν εικονικές εμπειρίες κατά τη διάρκεια του εγκλεισμού για τους επισκέπτες, όμως η επιτυχία αυτή δεν είναι εγγυημένη σε εκθέσεις πλήρους κλίμακας BYOD. Υπάρχει μια σαφής διαφορά στην κλίμακα μεταξύ των πρακτικών, εικονικών περιηγήσεων που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια του αποκλεισμού λόγω των συνθηκών και των φιλόδοξων, μεγάλης κλίμακας εμπειριών εικονικής πραγματικότητας που υπήρχαν πριν ακόμα από την πανδημία.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η εικονική έκθεση που σχεδίασε το Tate Modern του Λονδίνου το 2017/18, παράλληλα με την πολύ προβεβλημένη αναδρομική έκθεση του Μοντιλιάνι. Οι επισκέπτες είχαν τη δυνατότητα να μπουν μέσα σε ένα τρισδιάστατο αντίγραφο του στούντιο του καλλιτέχνη στο Παρίσι. Χρησιμοποιώντας τον πραγματικό χώρο του στούντιο ως πρότυπο, το μουσείο δημιούργησε ένα πιστό αντίγραφο του χώρου, έτσι όπως θα έμοιαζε έναν αιώνα νωρίτερα.

Αυτού του είδους τα τεχνικά επιτεύγματα είναι απίθανο να υποστηριχθούν στο μέσο smartphone, και μόλις οι επισκέπτες επιστρέψουν στο φυσικό χώρο του μουσείου για να ζήσουν μια εμπειρία XR, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη ζητήματα, όπως το εύρος ζώνης. Έτσι, ακόμη και αν τα μουσεία δεν είναι υποχρεωμένα να επενδύσουν στον εξοπλισμό για την ψηφιοποίηση των εκθεμάτων τους, θα πρέπει να εξασφαλίσουν την απαραίτητη συνδεσιμότητα.

Η AR ευδοκιμεί στο πλαίσιο του BYOD, αλλά η VR μπορεί;

Ακόμα ένα ζήτημα αφορά στο γεγονός πως το BYOD ευδοκιμεί πραγματικά στο AR, σε αντίθεση με το VR. Εδώ και αρκετά χρόνια, η AR τεχνολογία χρησιμοποιείται και υποστηρίζεται από τα smartphones με τεράστια επιτυχία, τόσο εντός όσο και εκτός του μουσειακού τομέα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το PokémonGo και η τάση που το ακολούθησε το 2016.

Όπως υποδηλώνει το όνομα, η επαυξημένη πραγματικότητα περιλαμβάνει την προσθήκη ή τη μετατόπιση του τρέχοντος περιβάλλοντος, αντί της δημιουργίας ενός εντελώς νέου περιβάλλοντος προς εξερεύνηση – όπως συμβαίνει με την VR. Η τροποποίηση αυτής της τεχνολογίας, ώστε να ευθυγραμμίζεται με τις δυνατότητες του μέσου smartphone είναι ένας πολύ πιο ρεαλιστικός στόχος, από τη δημιουργία μιας πλήρως υλοποιημένης εμπειρίας VR.

Η VR δεν προσφέρεται εύκολα για το κίνημα BYOD. Προκειμένου να ευδοκιμήσει μακροπρόθεσμα, θα πρέπει να πραγματοποιηθεί σημαντική πρόοδος στις δυνατότητες των κινητών τηλεφώνων ή επιστροφή στη χρήση ενοικιαζόμενου υλικού. Ωστόσο, στη μετά- COVID κοινωνία, αυτό θα συνοδεύεται από τους δικούς του περιορισμούς σχετικά με την υγιεινή και την κοινωνική αποστασιοποίηση.

Προς το παρόν, φαίνεται ότι η VR μεγάλης κλίμακας θα παραμείνει ένα σπάνιο, αλλά εντυπωσιακό κατόρθωμα, που θα χρησιμοποιείται από τα ιδρύματα που μπορούν να το αντέξουν οικονομικά. Οι εμπειρίες XR αλλάζουν σημαντικά το τοπίο στο χώρο των μουσείων, αλλά το πώς ακριβώς θα μοιάζουν αυτές οι αλλαγές μακροπρόθεσμα μένει να φανεί.

Αφήστε ένα σχόλιο...

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Scroll to Top