Πολυαισθητηριακές εμπειρίες: Βιώνοντας την τέχνη μέσω των αισθήσεων

Σε ένα μουσειακό περιβάλλον, οι πολυαισθητηριακές εμπειρίες διεγείρουν ταυτόχρονα όλες ή ορισμένες από τις αισθήσεις. Η χρήση εργαλείων και τεχνικών θα σας βοηθήσει να κάνετε τις περιηγήσεις και τα προγράμματα σας πιο ελκυστικά. Παράλληλα, θα είστε σε θέση να επικοινωνήσετε αποτελεσματικότερα τις ιδέες σας.

Όταν ταξιδεύουμε σε μια νέα πόλη ή μπαίνουμε σε ένα μουσείο για πρώτη φορά, οι αισθήσεις μας είναι οξυμένες. Είμαστε ενθουσιασμένοι με τα έργα και τις πληροφορίες. Ταυτόχρονα όμως ακούμε, μυρίζουμε και αισθανόμαστε την αύρα του χώρου.

Μια ξενάγηση όπου οι συμμετέχοντες εστιάζουν στα εκθέματα, προσεγγίζοντάς τα αισθητηριακά, επαυξάνει την εμπειρία. Σε αντίθεση με την παθητική παρακολούθηση, σε μια πολυαισθητηριακή, θα μπορούμε να δούμε, να αγγίξουμε, να γευτούμε, να ακούσουμε και να μυρίσουμε.

Εργαλεία για πολυαισθητηριακές εμπειρίες σε ξεναγήσεις

Η χρήση μιας προσέγγισης που απευθύνεται σε όλους αισθητηριακά, θα σας βοηθήσει να επικοινωνήσετε καλύτερα τις ιδέες σας και να ζωντανέψετε τις περιηγήσεις σας. Μπορείτε να επιλέξετε συγκεκριμένα αντικείμενα, έργα τέχνης ή πολιτιστικούς χώρους.

Ακολουθούν μερικές εύκολες συμβουλές και εργαλεία για να κάνετε την περιήγησή σας μια πιο ολοκληρωμένη πολυαισθητηριακή εμπειρία.

Χρησιμοποιήστε συμπληρωματικά υλικά

Παρουσιάστε και μοιράστε δείγματα υλικών που χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία πινάκων, γλυπτών ή άλλων έργων. Αυτό θα επιτρέψει στους συμμετέχοντες να αισθανθούν τα υλικά, καθώς κοιτάζουν τα εκθέματα.

  • Μοιράστε κομμάτια υφάσματος, όπως δαντέλα ή πέρλες, αν αυτά απεικονίζονται σε ένα πορτρέτο.
  • Παρουσιάστε υλικά που χρησιμοποιούνται σε πίνακες ή γλυπτά. Για παράδειγμα, φύλλο χρυσού, μάρμαρο κλπ.
  • Προσφέρετε πολυαισθητηριακές εμπειρίες από πρώτο χέρι με εργαλεία ή εξοπλισμό που ενδέχεται να χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία έργων τέχνης όπως βούρτσες, άξονες, εργαλεία για χάραξη κ.ά.
  • Μοιράστε τρόφιμα ή ποτά που απεικονίζονται σε ένα έργο όπως βότανα ή μπαχαρικά. Έτσι, οι συμμετέχοντες θα τα μυρίσουν ή ακόμα και θα τα δοκιμάσουν «μπαίνοντας» στο έργο.
  • Ενθαρρύνετε την όσφρηση χρησιμοποιώντας κομμάτια βαμβακιού βουτηγμένα σε αιθέρια έλαια ή χρησιμοποιώντας κύβους μυρωδιάς. Η όσφρηση μπορεί να είναι εξαιρετικά επιβλητική για να μεταφέρει κάποιον σε έναν συγκεκριμένο χρόνο και τόπο.
  • Αναπαραγωγή μουσικής ή κλιπ ήχου που σχετίζονται με μέρη της περιήγησής σας (χρησιμοποιώντας το τηλέφωνο ή το tablet σας).
  • Χρησιμοποιήστε κιάλια και μεγεθυντικούς φακούς για να ενθαρρύνετε την προσεκτική και λεπτομερή ματιά.

Ενισχύστε την εμπειρία λεκτικά

Κάντε έκκληση στις αισθήσεις χρησιμοποιώντας περιγραφική γλώσσα και λέξεις που ενθαρρύνουν τους επισκέπτες να δουν, να μυρίσουν και να ακούσουν. Όταν ξεναγείτε, χρησιμοποιήστε τις 5 αισθήσεις για να προσελκύσετε το ενδιαφέρον των συμμετεχόντων.

Οι περιγραφικές λεπτομέρειες επιτρέπουν αισθητηριακές αναπαραστάσεις εμπειριών, τόπων ή αντικειμένων. Θέλετε να μεταφέρετε τους συμμετέχοντες σας σε μια συγκεκριμένη σκηνή ή τόπο στο χρόνο.

  • Ζητήστε από την ομάδα να περιγράψει ένα τοπίο χρησιμοποιώντας επίθετα π.χ. ήρεμος, γαλήνιος, απασχολημένος, ταραχώδης, σκοτεινός, ηλιόλουστος κλπ.
  • Περιγράψτε φιγούρες σε πορτρέτο: π.χ. πλούσια ντυμένος, αγέρωχος, μπερδεμένος, χαλαρός, μυστικοπαθής, εκφοβιστικός.
  • Ζητήστε από τους συμμετέχοντες να μιλήσουν ελεύθερα σε οποιοδήποτε σημείο της ξενάγησης και να περιγράψουν τι βλέπουν, μυρίζουν και ακούνε εκεί.
  • Κάντε ερωτήσεις που ενεργοποιούν τη φαντασία και ενθαρρύνουν τις αισθήσεις. Για παράδειγμα, «Τι ήχους ακούτε όταν κοιτάτε αυτό το έργο τέχνης;», «Ποιό μουσικό κομμάτι θα πλαισίωνε καλύτερα αυτό το έργο τέχνης;», «Ποιες μυρωδιές συνδέετε με αυτό το έκθεμα;» κ.ά.

Οι ερωτήσεις που προκαλούν προσεκτική εξέταση και περιλαμβάνουν τη χρήση των πέντε αισθήσεών μπορούν να οδηγήσουν σε μια ξενάγηση όπου οι άνθρωποι πραγματικά κοιτάζουν, σκέφτονται και ασχολούνται με το περιεχόμενό σας.

Πηγή: valentine bibot / Unsplash

Ποιες πληροφορίες είναι κατάλληλες για πολυαισθητηριακές εμπειρίες;

Θυμηθείτε ότι οι άνθρωποι θυμούνται λιγότερο από το 5% μιας παθητικής μουσειακής εμπειρίας. Μπορεί να έχετε πολλά υλικά, αλλά χρησιμοποιείτε μόνο ορισμένα συστατικά για να φτιάξετε μια συγκεκριμένη συνταγή.

Λίγες πληροφορίες με ουσία

Παρά το γεγονός ότι θέλετε να προσφέρετε τη μέγιστη αξία, μια ξενάγηση έχει συγκεκριμένη διάρκεια. Αυτό δε σημαίνει ότι πρέπει να πείτε όλες τις πληροφορίες πιο γρήγορα χωρίς συζήτηση απλά για να τις πείτε.

Μια διάλεξη ή ένας μονόλογος είναι ο χειρότερος δυνατός τρόπος για να παρέχετε μια μουσειακή εμπειρία. Το κοινό σας δεν έχει τον έλεγχο του ρυθμού και δεν μπορεί να σας διακόψει για να επεξεργαστεί και να σκεφτεί.

Το «τρία» είναι ο μαγικός αριθμός. Στοχεύστε σε 3 πληροφορίες που θα μεταδώσετε σε μια συγκεκριμένη στάση ή αντικείμενο. Λέγοντας περισσότερα δεδομένα κινδυνεύετε να απορριφθούν από τη μνήμη των συμμετεχόντων.

Αποφύγετε την παλινδρόμηση γεγονότων

Μην επαναλαμβάνετε γεγονότα. Οι άνθρωποι κατανοούν και θυμούνται έννοιες και ιδέες, όχι έναν τεράστιο όγκο ημερομηνιών και αριθμών. Μπορείτε να μοιραστείτε τις πληροφορίες σας ως αφήγηση.

Ίσως, έχετε μια προσωπική ιστορία που είναι σχετική με το θέμα σας ή μπορείτε να πείτε μια ιστορία για ένα άτομο που σχετίζεται με το έκθεμα.

Καταργήστε τις μη ουσιώδεις πληροφορίες

Εργαστείτε πάνω σε αυτά που πρέπει να αφαιρεθούν και όχι σε αυτά που πρέπει να προσθέσετε. Κάντε τις ερωτήσεις: «Είναι αυτό ουσιαστικό για το θέμα της ξενάγησης; Χρειάζεται να ειπωθεί αυτό στο συγκεκριμένο σημείο;»

Σκεφτείτε επίσης τη συνάφεια με διαφορετικές ομάδες κοινού: Είναι σχετικό με το σημερινό κοινό; Αυτό που μπορεί να σχετίζεται με έναν ενήλικα μπορεί να μην είναι τόσο ενδιαφέρον για έναν έφηβο. Εάν δεν είναι σχετικό με το θέμα σας ή τη σημερινή ομάδα αφαιρέστε το.

Σε μικρές δόσεις

Για κάθε λίγα λεπτά νέων πληροφοριών, οι συμμετέχοντες σας θα χρειάζονται ένα λεπτό για να επεξεργαστούν όσα έμαθαν. Παρουσιάστε, λοιπόν, σύντομες πληροφορίες για να διευκολύνετε την απορρόφησή τους.

Αν και μπορεί να χρειαστεί λίγη επιπλέον προσπάθεια και σκέψη για να δημιουργήσετε αισθητηριακές εμπειρίες στις ξεναγήσεις σας, θα ανταμειφθεί καλά από την αυξημένη αφοσίωση και απόλαυση των επισκεπτών.

Πειραματιστείτε και δοκιμάστε διαφορετικές προσεγγίσεις με διαφορετικές ομάδες. Αυτή η νέα μέθοδος θα δώσει νέα πνοή στην ξενάγησή σας και θα αναζωογονήσει τον τρόπο εργασίας σας. Έτσι, θα δημιουργήσετε μια εμπειρία που δεν είναι μόνο πλούσια και ικανοποιητική για όλους, αλλά και αξέχαστη.

Εσείς πώς δημιουργείτε πολυαισθητηριακές εμπειρίες στις ξεναγήσεις και τα εκπαιδευτικά σας προγράμματα;

Αφήστε ένα σχόλιο...

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Scroll to Top