Περάστε χρόνο στο μουσείο κάνοντας ταυτόχρονα οικονομία στο σπίτι

Όσο τα μουσεία ψάχνουν τρόπους να ανταπεξέλθουν στις αυξήσεις των εξόδων τους, οι πολίτες προσπαθούν να βρουν λύσεις εξοικονόμησης ενέργειας για το χειμώνα. Πως μπορεί το μουσείο να ανακουφίσει την κοινότητα προσφέροντας τους ένα «καταφύγιο» ζέστης για κάποιες ώρες της ημέρας;

Ενεργειακή κρίση στα μουσεία

Ανησυχία στον τομέα των μουσείων έχει δημιουργηθεί ως αποτέλεσμα της ενεργειακής κρίσης και του αυξανόμενου πληθωρισμού που έπεται των αρνητικών επιπτώσεων της πανδημίας και του πολέμου. Ένα από τα παλαιότερα ιδιωτικά μουσεία τέχνης της Κίνας, καθώς και το Μουσείο της 11ης Σεπτεμβρίου στη Νέα Υόρκη, κλείνουν αφού τα lockdowns τα οδήγησαν σε οικονομική ύφεση. Μετά από την πανδημία, η ενεργειακή κρίση έρχεται να επιβαρύνει εκ νέου τον κόσμο του πολιτισμού.

Στην Ελλάδα οι λογαριασμοί ρεύματος των φορέων του δημοσίου έχουν αυξηθεί κατακόρυφα, καθώς το 2021 ανήλθαν στα 956 εκ. ευρώ από 596 εκ. ευρώ, το 2020. Φέτος αναμένεται να εκτιναχθούν πάνω από το 1,1 δισ. ευρώ. Η κυβέρνηση προχώρησε στη λήψη μέτρων, όπως το σβήσιμο του φωτισμού καλλωπισμού σε αρχαιολογικά και άλλα μνημεία μετά τις 3 τα ξημερώματα. Μία τέτοια κίνηση, μεταξύ άλλων, εκτιμάται ότι θα μπορούσε να μειώσει την κατανάλωση κατά 30%.

Παράλληλα, τα ιδιωτικά μουσεία της χώρας αναφέρουν πως ακόμα και με την ελάχιστη δυνατή χρήση, τα λειτουργικά έξοδα έχουν υπερδιπλασιαστεί. Μάλιστα, τα ίδια προσπαθούν να βρουν τρόπους να ανταπεξέλθουν, εφόσον δεν υπάρχει κρατική μέριμνα.

Επαναπροσδιορίζοντας το μουσειακό χώρο

Η αύξηση του ενεργειακού κόστους προκαλεί οικονομική πίεση στον μουσειακό κλάδο, καθώς οι οργανισμοί πρέπει να διατηρούν ζεστούς τους χώρους σε κτήρια πολιτιστικής κληρονομιάς, που συχνά απαιτούν αρκετή ενέργεια. Ταυτόχρονα, οι επισκέπτες φαίνεται να είναι διστακτικοί στην επίσκεψη χώρων πολιτισμού, καθώς αντιμετωπίζουν με δυσκολία το κόστος διαβίωσης.

Η Βρετανία ετοιμάζεται να αντιμετωπίσει αυτό το πρόβλημα, προσφέρνοντας στους επισκέπτες τη δυνατότητα να περάσουν χρόνο στο μουσείο, κάνοντας ταυτόχρονα οικονομία στο σπίτι. Οι βιβλιοθήκες και τα μουσεία της θα λειτουργήσουν ως ζεστοί «παράδεισοι» για τους πολίτες που δεν έχουν τη δυνατότητα να θερμάνουν τα σπίτια τους κατά τους χειμερινούς μήνες. Παράλληλα, οι υπουργοί καλούνται να παράσχουν επείγουσα χρηματοδότηση, ώστε τα δημόσια κτήρια να μπορούν να αντιμετωπίσουν την αύξηση των εξόδων, τους πιο κρύους μήνες.

Αυτό θα μπορούσε να λειτουργήσει καταλυτικά και στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα, τα κτήρια πολιτισμού να εξυπηρετήσουν ως μέρη ενός δικτύου σε όλη τη χώρα που θα παρέχει ζεστό καταφύγιο για όσους το χρειάζονται. Τα μουσεία είναι σε θέση να αναλάβουν αυτό τον ρόλο.

Πως μπορούν να συμβάλλουν τα μουσεία;

Η δημιουργία μουσειακών προγραμμάτων καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας θα έδινε τη δυνατότητα σε άτομα να τα επισκεφθούν. Με αυτό τον τρόπο οι τελευταίοι θα εξοικονομούν χρήματα, καθώς δεν θα χρειάζονται θέρμανση όσο λείπουν από τα σπίτια τους, ενώ το μουσείο θα γεμίζει τους χώρους του με πολίτες που ενδεχομένως να μη συνηθίζουν να το επισκέπτονται. Ακολουθούν κάποιες ιδέες για τη δημιουργία ελκυστικών προγραμμάτων.

1. Ξεπερνώντας το είδος του μουσείου

Προσπαθήστε να δημιουργήσετε ένα χώρο συνάντησης, ανεξάρτητα από τη θεματική του μουσείου. Μπορείτε να διοργανώσετε σεμινάρια, ομιλίες και εκπαιδευτικά προγράμματα, που αφορούν το ευρύτερο κοινό. Θεματικές, όπως ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων, εκμάθηση γλωσσών και η επιχειρηματικότητα είναι δημοφιλείς και θα προσέλκυαν περισσότερους πολίτες στο χώρο σας.

2. Μεταδώστε τις γνώσεις και τις εμπειρίες σας

Για πολλούς, τα επαγγέλματα του μουσείου καλύπτονται από ένα πέπλο μυστηρίου. Πιθανότατα ο κινηματογράφος να έχει το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης γι’ αυτό, αλλά μπορείτε να το εκμεταλλευτείτε.

Δημιουργήστε προγράμματα που θα περιγράφετε τη δουλειά σας, τα αντικείμενα της συλλογής σας και τις ιστορίες που «κρύβονται» από πίσω. Πως ήρθαν στην κατοχή σας; Τι αντιπροσωπεύουν; Σε ποιον ανήκαν πριν; Δημιουργήστε μια ιστορία που θα κρατήσει το ενδιαφέρον των συμμετεχόντων αμείωτο.

Πηγή: Matthew Osborn / Unsplash

3. Δημιουργήστε ένα περιβάλλον για οικογένειες

Είναι προφανές πως οι ενήλικες και τα παιδιά δεν έχουν τις ίδιες ανάγκες. Επομένως, είναι χρήσιμο να σχεδιάσετε προγράμματα, τα οποία θα διενεργούνται, τις ίδιες ώρες, σε ξεχωριστά τμήματα του μουσείου, έτσι ώστε να μπορούν οι οικογένειες να παρευρεθούν. Σε κάθε περίπτωση, ο σχεδιασμός ενός προγράμματος προϋποθέτει να γνωρίζετε καλά το κοινό στο οποίο απευθύνεται και τις ανάγκες του.

4. Προσελκύστε τους από όσα περισσότερα κανάλια μπορείτε

Λειτουργήστε όλα τα διαθέσιμα κανάλια. Για παράδειγμα, ακόμα κι αν δε χρησιμοποιείτε πλέον την επίσημη ιστοσελίδα του μουσείου, δημοσιεύστε εκεί τις δράσεις σας, τονίζοντας τον στόχο της εξοικονόμησης ενέργειας. Αποστείλετε newsletter ακόμα κι αν θεωρείται πως θα το διαβάσουν ελάχιστοι.

Επίσης, δημιουργήστε έγκαιρα εκδήλωση στο facebook με τις απαραίτητες πληροφορίες, έτσι ώστε ακόμα και αν κάποιος δεν ανήκει στους χρήστες σας να μπορεί να δει την εκδήλωση. Φυσικά, μπορείτε να στραφείτε και σε παραδοσιακούς τρόπους προσέλκυσης κοινού, όπως η αφισοκόλληση σε μέρη που συγκεντρώνεται πολύς κόσμος (στάσεις, επιχειρήσεις εστίασης, σχολεία και φροντιστήρια).

Η οικονομική επιβάρυνση αυτών των προγραμμάτων

Αυτό είναι ένα δίλημμα. Καθώς τα έξοδα αυξάνονται, οι απαιτούμενοι πόροι για να διενεργηθούν τα παραπάνω προγράμματα είναι αρκετοί και ενδεχομένους να μη τους διαθέτετε. Πέρα από τις προφανείς πηγές ενίσχυσης, όπως οι χορηγίες ή ο εθελοντισμός, σκεφτείτε εναλλακτικούς τρόπους.

Για παράδειγμα, για κάθε πρόγραμμα που θέλετε να διενεργήσετε, αναζητήστε πανεπιστήμια που διαθέτουν τις ειδικότητες που χρειάζεστε. Στη συνέχεια απευθυνθείτε στο τμήμα Δ.Α.ΣΤΑ της σχολής. Εκείνοι θα ενημερώσουν το σύνολο της πανεπιστημιακής κοινότητας για τις ανάγκες σας και έτσι θα μπορέσουν να σας ενισχύσουν με ανθρώπινο δυναμικό, όπως προπτυχιακούς, μεταπτυχιακούς ή διδακτορικούς φοιτητές.

Αν το μουσείο σας βρίσκεται σε απομακρυσμένες περιοχές μην αποθαρρύνεστε. Μπορείτε πάντα να επωφεληθείτε από την τεχνολογία, η οποία είναι σε θέση να συνδέσει το χώρο του μουσείου σας με όποιον αναλάβει να διενεργήσει το πρόγραμμα, ανεξάρτητα με την τοποθεσία του.

Τέλος, σκεφτείτε την πιθανότητα να προσκαλέσετε άτομα της τοπικής κοινότητας, απλούς πολίτες, να αναλάβουν αυτό το κομμάτι. Μπορούν, εκείνοι να μοιραστούν εμπειρίες, δεξιότητες και γνώσεις με τους υπόλοιπους συμμετέχοντες.

Η ενεργειακή κρίση θα έχει τεράστιο αντίκτυπο σε όσους ζουν στην τοπική κοινωνία. Η ιδέα προώθησης των μουσείων και των βιβλιοθηκών ως «ζεστοί χώροι» για όσους δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να θερμάνουν τα σπίτια τους, θα ήταν μια πρόσκαιρη, αλλά πολυεπίπεδα ωφέλιμη λύση για όλους.

Αφήστε ένα σχόλιο...

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Scroll to Top