Πώς οι φορείς καθηλωτικών εμπειριών αλλάζουν τον κόσμο της τέχνης

Οι χώροι ψηφιακής τέχνης είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο που προσελκύει μεγάλη επισκεψιμότητα ξεπερνώντας κάθε προσδοκία. Πρόκειται για εμπειρίες που οι επισκέπτες αισθάνονται ότι αξίζει να τις βιώσουν και να τις μοιραστούν με άλλους, παρά να τις αποτυπώσουν με την κάμερα ενός κινητού. Ωστόσο, όσον αφορά τις παραδοσιακές γκαλερί και τα μουσεία, δεν είναι ακόμα ξεκάθαρο αν αποτελούν απειλή ή ευκαιρία.

Τα τελευταία πέντε χρόνια έχουν δημιουργηθεί εκατοντάδες χώροι ψηφιακής τέχνης, σηματοδοτώντας ένα σημείο καμπής στον τρόπο με τον οποίο ο κόσμος καταναλώνει την οπτική κουλτούρα. Οι φορείς αυτοί, που υποστηρίζονται από κορυφαίους επενδυτές, παρουσιάζουν ένα νέο κύμα παγκόσμιων καλλιτεχνών ψηφιακής τέχνης αποτελώντας μια ισχυρή αναδυόμενη δύναμη στον κλάδο του πολιτισμού.

Οι χώροι αυτοί συμμετέχουν στην ευρύτερη τουριστική οικονομία. Μπορεί να μην έχουν σχεδιαστεί για να ανταγωνίζονται τα παραδοσιακά πολιτιστικά ιδρύματα, αλλά, απευθύνονται στις ίδιες αγορές. Κάτω από την επιφάνεια υπάρχουν επιχειρηματικά μοντέλα και νέες προσεγγίσεις στη χρηματοδότηση, που έχουν σχεδιαστεί για να βοηθήσουν τους χώρους να διαρκέσουν πέρα ​​από τη διάρκεια ενός και μόνο event.

Η καινοτομία που ανατρέπει τις οπτικές εμπειρίες των επισκεπτών

Ο πρώτος ψηφιακός χώρος μεγάλης κλίμακας άνοιξε το 2018 στο Παρίσι. Στο Atelier des Lumières, το Culturespaces ανέδειξε μια διαφορετική προσέγγιση για το πώς εξελίσσονται τα καθηλωτικά ιδρύματα από το περιεχόμενό τους έως τον τρόπο χρηματοδότησής τους και τις στρατηγικές τους.

Επίσης, πρωτοστάτησε στην κύρια μορφή ψηφιακής αφήγησης για αυτούς τους χώρους. Πρόκειται για μια μη γραμμική μορφή ντοκιμαντέρ που συνδυάζει κινούμενα γραφικά σε τοίχους, δάπεδα και οροφές με soundtrack και voiceover χρησιμοποιώντας ψηφιακή προβολή ή video walls σε συνδυασμό με surround ή χωρικό ήχο. Ο αντίκτυπος ήταν άμεσος. Στους πρώτους εννέα μήνες του, το Atelier des Lumières προσέλκυσε περισσότερους από 1,2 εκατομμύρια επισκέπτες.

Η πιο πρόσφατη επίδειξη του φαινομένου παρουσιάστηκε στο Las Vegas και ονομάζεται “Σφαίρα”. Πρόκειται για μια κολοσσιαία σφαιρική δομή τυλιγμένη με 1,2 εκατομμύρια LED ως οθόνη ψηφιακής τέχνης 360 μοιρών και χωρητικότητα 20.000 ατόμων. Προσκεκλημένοι καλλιτέχνες, όπως οι Refik Anadol, Marco Brambilla και Es Devlin, εναλλάσσονται ανά τακτά χρονικά διαστήματα και παρουσιάζουν την τέχνη τους σε αυτή τη σφαίρα χρησιμοποιώντας την ως ψηφιακό καμβά.

Ένας άλλος τεράστιος χώρος ψηφιακής τέχνης στο Λονδίνο έχει γίνει το πιο δημοφιλές αξιοθέατο της Βρετανίας. Το Outernet τον Δεκέμβριο ανακοίνωσε ότι κατέγραψε 6,25 εκ. επισκέπτες τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του, σε αντίθεση με το Βρετανικό Μουσείο που προσέλκυσε 5,83 εκ..

Το 2022 το Εθνικό Μουσείο της Αυστραλίας συνεργάστηκε με το Grande Experiences on Connection, για να παρουσιάσει το έργο περισσότερων από 110 καλλιτεχνών και μουσικών των Πρώτων Εθνών (oι Αβορίγινες και οι κάτοικοι των νησιών Torres Strait είναι οι πρώτοι λαοί της Αυστραλίας, που βρίσκονταν εκεί για χιλιάδες χρόνια πριν από τον αποικισμό.). Το μουσείο είναι γνωστό για την εξερεύνηση και την προώθηση ιστοριών των Πρώτων Λαών, για την αύξηση της προσβασιμότητας και για τη διάδοση των ιστοριών.

Canberra exhibition- Connection. Songlines by Grande Experiences at the National Museum of Australia

Η ανάπτυξη της «αρχιτεκτονικής των μέσων»

Ένα από τα πιο ριζικά αποτελέσματα του καθηλωτικών εμπειριών τέχνης μπορεί να είναι η επέκταση της εξειδικευμένης «αρχιτεκτονικής των μέσων». H χρήση, δηλαδή, της οπτικοακουστικής τεχνολογίας ως μέρος του σχεδιασμού επιφανειών κτηρίων ώστε να γίνει μια εντελώς νέα κατηγορία αστικού design.

Για παράδειγμα, το Sphere του Λας Βέγκας, θεωρείται πιο σημαντικό αρχιτεκτονικά. Είναι ένας σφαιρικός θόλος που καλύπτεται εξ ολοκλήρου με οθόνες βίντεο εσωτερικά και εξωτερικά. Είναι ταυτόχρονα μια ριζοσπαστική νέα μορφή χώρου διασκέδασης και ο δρόμος προς μια νέα μορφή αρχιτεκτονικής. Πολλοί τη χαρακτηρίζουν ως ουτοπική και δυναμική σχεδιαστικά, αφού δημιουργεί έναν χώρο που παίρνει όποια μορφή του δίνει το περιεχόμενο.

Είναι τάση ή πρόκειται για κάτι που ήρθε για να μείνει;

Αυτή είναι μια στιγμή που τα μουσεία και οι γκαλερί πρέπει να αποφασίσουν αν και πότε θα κάνουν κάτι αντίστοιχο ή θα συνεργαστούν με κάποια εταιρία που ήδη δραστηριοποιείται σε αυτό τον χώρο. Ο εμπλουτισμός της εμπειρίας επισκεπτών των παραδοσιακών ιδρυμάτων θα επωφεληθεί από αυτό το συνδυασμό και ίσως τους κατατάξει ψηλότερα στις προτιμήσεις τους.

Δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος για να ζωντανέψουμε τις ιστορίες των μουσείων από αυτή τη συγκλονιστική πολυαισθητηριακή εμπειρία. Αυτός είναι ο 21ος αιώνας. Οι ευκαιρίες είναι σημαντικές εάν τα μουσεία και οι γκαλερί καλούνται να βρουν τρόπους να ανταποκριθούν θετικά. Αν θέλουμε να εκθέσουμε ουσιαστικά την τέχνη και τον πολιτισμό πρέπει να βρούμε σημεία συνάντησης με το κοινό. 

Αφήστε ένα σχόλιο...

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Scroll to Top