Η θεαματική άνοδος των εκθέσεων πολυτελείας

Τα γυάλινα ντουλάπια, τα ράφια και οι βιτρίνες ενός καταστήματος υψηλής ραπτικής μπορούν να δημιουργήσουν εύκολα την αίσθηση του εκθεσιακού χώρου. Στη νέα τάση εκθέσεων από δημοφιλή brands πολυτελείας, η γραμμή μεταξύ πολιτιστικής εμπειρίας και κερδοφορίας είναι θολή.

Το εμπόριο και ο πολιτισμός είναι αλληλένδετα εδώ και εκατοντάδες χρόνια. Οι μάρκες με μακρά κληρονομιά, όπως οι Gucci, Chanel, Christian Dior και Louis Vuitton, έχουν συνήθως εκτεταμένα αρχεία, γεγονός που τους δίνει το περιθώριο να παρουσιάζουν συναρπαστικές εκθέσεις, μερικές φορές σε ένα μουσειακό πλαίσιο.

Για παράδειγμα, η αναδυόμενη έκθεση “See LV” στο Circular Quay του Σύδνεϋ παρουσίασε κομμάτια από τα αρχεία της Louis Vuitton, συμπεριλαμβανομένης της ιστορίας της μόδας. Ακόμα, η συνεργασία του Kim Jones με την Supreme, που συνδύαζε τα λουλουδάτα μοτίβα του Vuitton με το signature κόκκινο χρώμα της Supreme, θεωρείται ως η στιγμή που το street style έγινε υψηλή μόδα.

Σε πολλές χώρες οι εκθέσεις μόδας πληθαίνουν. Αλλά ενώ ορισμένες βρίσκονται σε ένα παραδοσιακό μουσειακό πλαίσιο, άλλες επικεντρώνονται στην τέχνη του μάρκετινγκ.

Οι εταιρείες που θέλουν να μοιάσουν στα μουσεία

Συνδυάζοντας την τέχνη, την πολιτιστική κληρονομιά και το design, οι εκθέσεις είναι απίστευτα ισχυρές για τις μάρκες πολυτελείας. Μάλιστα, συχνά είναι pop-up εκθέσεις καθώς οι ίδιες αφήνουν μια ενθουσιώδη εντύπωση στους νέους και παλιούς επισκέπτες. Επίσης, είναι δυναμικές στο κομμάτι της παρουσίασης δίνοντας άφθονο υλικό για αναπαραγωγή μέσω κοινωνικών δικτύων.

Ακριβώς δίπλα στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, σε έναν ειδικά κατασκευασμένο λευκό και μπλε κύβο, η έκθεση “See LV” είναι μια επιβλητική παρουσία στην Circular Quay του Σίδνεϊ. Φιλοξενεί μερικές από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του Louis Vuitton καλύπτοντας χρονικά περισσότερο από ενάμιση αιώνα αποσκευών και αργότερα σχεδίων μόδας.

Νότια σε όλη την πόλη, στο Powerhouse του Ultimo, υπάρχουν δύο ακόμη εκθέσεις μόδας, η “Gucci Garden Archetypes” (την οποία ανεβάζει η Gucci) και η “Zampatti”, μια αναδρομική έκθεση της αείμνηστης Αυστραλιανής σχεδιάστριας Carla Zampatti, που διοργανώθηκε από το Powerhouse. Αυτές δεν είναι οι μόνες μεγάλες εκθέσεις μόδας που ανοίγουν σε όλο τον κόσμο το τελευταίο διάστημα.

Σε ένα δωμάτιο στην έκθεση Gucci Garden, καθρέφτες πλαισιώνουν τα δάπεδα καθώς περπατάτε μέσα από μια τεράστια βιτρίνα με τσάντες και παπούτσια σχεδιασμένα από τον [πρώην πλέον] δημιουργικό διευθυντή της Gucci, Alessandro Michele.

Η έκθεση V&A του Alexander McQueen, «Savage Beauty», συνόψιζε τέλεια τις ασαφείς γραμμές μεταξύ μόδας και τέχνης. Η έκθεση έδειξε πώς η μόδα μπορεί να αιχμαλωτίσει τη διάθεση και να γίνει ένα τεχνούργημα από μόνη της.

Η συνύπαρξη των ανθρώπων της τέχνης με αυτών της πολυτέλειας δημιουργεί μια νέα δυναμική. Έτσι, οι επωνυμίες έχουν τη δυνατότητα να αναδείξουν το νόημα, το ήθος και την τέχνη πίσω από τα σχέδιά τους σε ένα διευρυμένο κοινό.

Ποιό είναι το κίνητρο και ποιό το κέρδος;

Μια επωνυμία επικεντρώνεται αυστηρά στις βασικές αξίες της. Εν ολίγοις, μια έκθεση «μάρκας» γίνεται για να δείξει πόσο υπέροχο είναι το brand, να αναβαθμιστεί η επιχείρηση και τα προϊόντα της μέσα από την τέχνη, κάτι που της δίνει περισσότερη πολιτιστική αξία.

Όμως, με έναν γενναίο προϋπολογισμό, μια εταιρεία πολυτελείας δεν απαιτεί επιμελητική βοήθεια για να φτιάξει κάτι που φαίνεται εξίσου θεαματικό. Τα αντικείμενα και προϊόντα πολυτελείας που παρουσιάζονται στις εκθέσεις Louis Vuitton και Gucci είναι κομμάτια από τα αρχεία τους, είτε πρόκειται για ρούχα, τσάντες ή skateboards. Υπάρχει μια πραγματική στρατηγική που χρησιμοποιούν αυτά τα brands για την υιοθέτηση υψηλών πολιτισμικών πρακτικών, όπως η παροχή μιας αίσθησης αξίας που μπορεί να εμπνεύσει την κατανάλωση.

Οι εκθέσεις των οίκων LV και Gucci Garden είναι και οι δύο περιοδεύουσες. Ο οίκος Louis Vuitton είχε παρουσιάσει στο Ντουμπάι, το Wuhan και το Hangzhou στην Κίνα και το Τόκιο, ενώ ο Gucci επισκέφτηκε τη Φλωρεντία, το Χονγκ Κονγκ, τη Σαγκάη και πρόσφατα το Σίδνεϊ.

Οι εκθέσεις μόδας που διοργανώνονται από επώνυμα προϊόντα εξακολουθούν να δίνουν στο κοινό δωρεάν πρόσβαση σε κομμάτια της ιστορίας της μόδας. Τα έτοιμα ρούχα και τα ενδύματα υψηλής ραπτικής πλέον γίνονται σχεδόν δευτερεύοντα στις διαφημιστικές καμπάνιες των πολυτελών εμπορικών σημάτων – εξηγώντας την ώθηση για την δημιουργία φαντασμαγορικών εκθέσεων που χρηματοδοτούνται από τις ίδιες τις εταιρείες.

Γιορτάζοντας τα 160 χρόνια δημιουργικών ανταλλαγών που πραγματοποιήθηκαν παράλληλα με την καινοτόμο εξέλιξη του Louis Vuitton, το LV DREAM προσκαλεί τους επισκέπτες να βυθιστούν στις ιστορικές και σύγχρονες καλλιτεχνικές συνεργασίες του Maison. Βρίσκεται στην καρδιά του Παρισιού, στο ιστορικό, πρώην πολυκατάστημα Belle Jardinière. Δίπλα στην εκτεταμένη έκθεση βρίσκεται ένα καφέ και ένα κατάστημα σοκολάτας, αποτέλεσμα συνεργασίας με τον Pastry Chef της Cheval Blanc Paris, Maxime Frédéric.

Η δύναμη των εκθέσεων για μάρκες πολυτελείας

Οι εκθέσεις έχουν τη δύναμη να πουν μια ιστορία. Εικονογραφώντας την ιστορία πίσω από τη μάρκα, τα κομμάτια γίνονται μοτίβα μιας μεγαλύτερης ιδέας. Για παράδειγμα η αφήγηση του Swarovski πρόσθεσε μια μυθική αξία στο έργο. Στα μάτια των επισκεπτών, αυτό δημιουργεί μια νέα ή ενισχυμένη αύρα στα προϊόντα.

Μια καλά σχεδιασμένη εγκατάσταση από εταιρείες λιανικής μπορεί να βοηθήσει μια επωνυμία να προσελκύσει εκ νέου πελάτες και κοινό. Η παρουσίαση μιας παλιάς ιστορίας σε ένα καινούργιο, σύγχρονο πλαίσιο της δίνει νέα δυναμική. Ταυτόχρονα οι εταιρείες επιβεβαιώνουν τον εαυτό τους ως ηγέτιδες της αγοράς και αναπτύσσονται προς νέες κατευθύνσεις.

Παράλληλα, στο πλαίσιο των εκθέσεων, οι εταιρείες συνεργάζονται με καταναλωτές σε μια αγορά που κυριαρχείται από έμμεσες διαφημίσεις στα κοινωνικά δίκτια από τους ίδιους τους επισκέπτες. Επομένως, ένα περιβάλλον προσαρμοσμένο στο στιλ της επωνυμίας, λειτουργεί ως μόνιμη εμπορική δραστηριότητα. Το μουσείο προσφέρει μια ψυχαγωγική περιήγηση και το κοινό επισκέπτεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αυτές τις ιδιόρρυθμες εκθέσεις.

Για τους νέους καταναλωτές, τα καταστήματα πολυτελείας μπορεί να λειτουργούν αποτρεπτικά. Οι εκθέσεις δημιουργούν μια ουδέτερη περιοχή, όπου οι πελάτες για πρώτη φορά μπορούν να ασχοληθούν με το brand μακριά από τις πιέσεις του ίδιου του καταστήματος. Έτσι, παρουσιάζοντας την έκθεση με μια αυτόνομη ιδέα, οι επωνυμίες μπορούν ακόμη και να διευρύνουν την εμβέλειά τους στην αγορά.

Ανεξάρτητα από το στόχο που μπορεί να είναι εμπορικός, ένας επισκέπτης είναι σε θέση να δει πέρα από αυτό και να εμπνευστεί από την πολύ σημαντική ιστορία της μόδας και τις προεκτάσεις της στην καθημερινότητα. Επομένως, κάποιους τους παρακινεί η ανάγκη να εξερευνήσουν κάτι που σε διαφορετική περίπτωση δεν θα είχαν την οικονομική δυνατότητα να το αποκτήσουν και άλλους η πιθανότητα μιας νέας αγοράς. Σε κάθε περίπτωση, όταν υπάρχει νόημα και ξεκάθαρη ιδέα στον εκθεσιακό σχεδιασμό ίσως όλα τα υπόλοιπα να περισσεύουν.

Αφήστε ένα σχόλιο...

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Scroll to Top