Έκθεση εξερευνά την έννοια του «βιώσιμου μουσείου»

Το MOCA Busan είναι ένα από τα μουσεία που επεξεργάζονται τρόπους, προκειμένου η τέχνη να είναι βιώσιμη με την επαναχρησιμοποίηση υλικών και τη μείωση των αποβλήτων.

Βιώσιμη τέχνη και περιβάλλον

Αφού άνοιξε τις πόρτες του στο κοινό στις αρχές του Μάϊου 2021, το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Busan (MOCA Busan) διοργάνωσε έκθεση με τίτλο “Sustainable Museum: Art and Environment”, η οποία αντιμετωπίζει κατά μέτωπο την πολύπλοκη σχέση μεταξύ της διοργάνωσης εκθέσεων τέχνης και των αθέατων περιβαλλοντικών επιπτώσεων τέτοιων εκδηλώσεων.

Η απόφαση της επιμέλειας είναι εμπνευσμένη από το θεμελιώδες γεγονός ότι τα θεάματα που απαιτούν πολλούς πόρους, όπως οι εκθέσεις, στο πλαίσιο του σημερινού μουσειακού συστήματος, δεν έχουν αντιμετωπίσει σωστά το ζήτημα της βιωσιμότητας.

Σε έναν από τους τοίχους του, το MOCA Busan φέρνει στο προσκήνιο το εν πολλοίς απαρατήρητο, αλλά πραγματικό παράδειγμα των περιβαλλοντικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν πολλές γκαλερί τέχνης σε όλο τον κόσμο.

Πηγή: MOCA Busan

Μεταφορά των έργων τέχνης

Συνολικά έξι έργα τέχνης αναχωρούν από τη Νέα Υόρκη και φτάνουν στο MOCA Busan. Το συνολικό βάρος των έργων τέχνης είναι 1.273 κιλά. Το Διεθνές Αεροδρόμιο John F. Kennedy (JFK) της Νέας Υόρκης απέχει περίπου 11.000 χιλιόμετρα από το Διεθνές Αεροδρόμιο Incheon (ICN). Κατά τη διάρκεια της αεροπορικής μεταφοράς παράγονται 15,98 τόνοι εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Αν τα ίδια έξι έργα τέχνης μεταφερθούν δια θαλάσσης, η παράδοση θα διαρκέσει τέσσερις φορές περισσότερο, αλλά θα εκπέμψει περίπου το 1/40 του διοξειδίου του άνθρακα απ’ ό,τι αν μεταφερθεί αεροπορικώς. Ωστόσο, σχεδόν όλα τα μουσεία τέχνης προτιμούν την αεροπορική μεταφορά.

Η καλή τέχνη έχει υπόψη της ολόκληρη τη διαδικασία

Προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί ο όγκος της αεροπορικής μεταφοράς, το μουσείο επέλεξε είτε να μεταδώσει ζωντανά (livestreaming) τα έργα που βρίσκονται σε απομακρυσμένη τοποθεσία, είτε να αναπαράγει τις εγκαταστάσεις με βάση το εγχειρίδιο παραγωγής. Επίσης, παρέλειψε τα συνήθη ζωγραφισμένα χωρίσματα και αντ’ αυτού υιοθέτησε ξύλινα πάνελ και τοίχους, στους οποίους κρεμούσε τα έργα τέχνης, ώστε να διευκολύνει την επαναχρησιμοποίηση των υλικών αυτών.

Οι επεξηγήσεις των κειμένων ήταν χειρόγραφες σε χαρτί, ενώ δε μοιράστηκαν χάρτινες αφίσες ή προσκλήσεις. Ένα από τα σημαντικότερα σημεία της έκθεσης είναι ένας σωρός απορριμμάτων που έχουν παραχθεί από προηγούμενες εκθέσεις στην ακατέργαστη μορφή τους, ο οποίος στέκεται δίπλα-δίπλα με τα έργα τέχνης.

«Η καλή τέχνη έχει υπόψη της ολόκληρη τη διαδικασία. Το πώς δημιουργείται η τέχνη είναι σημαντικό, αλλά το πώς διατηρείται ή απορρίπτεται είναι εξίσου σημαντικό», όπως αναφέρεται στο Μανιφέστο ενός βιώσιμου μουσείου του μουσείου.

Αφήστε ένα σχόλιο...

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Scroll to Top