Πώς να δημιουργήσετε πνευματική άνεση στo μουσείo

Πόσο γνωστή είναι η πνευματική άνεση και κατά πόσο εφαρμόζεται; Δημιουργήστε ένα ασφαλές περιβάλλον για τους επισκέπτες σας με τους 7 τρόπους που ακολουθούν.

Διαμορφώνοντας ένα οικείο περιβάλλον για το κοινό, μπορούμε να του προσφέρουμε την πνευματική άνεση και ψυχολογική ασφάλεια που χρειάζεται. Όταν οι επισκέπτες δεν αισθάνονται άνετα σε ένα μουσείο ή σε ένα μουσειακό πρόγραμμα πιθανότατα δεν θα συμμετάσχουν με τρόπο ουσιαστικό. Επομένως, είναι πιθανό να φύγουν με αρνητικές εντυπώσεις για το θέμα της επίσκεψης τους ή το μουσείο γενικότερα.

Τι είναι η πνευματική άνεση;

Τα μουσεία πολύ συχνά χαρακτηρίζονται αφιλόξενα μέρη. Για άλλους ενδεχομένως να είναι μέχρι και εκφοβιστικά. Αυτό συμβαίνει καθώς αρκετοί άνθρωποι αισθάνονται ότι απαιτούνται γνώσεις για να μπορέσουν να απολαύσουν την επίσκεψή τους.

Πώς πρέπει να συμπεριφερθώ; Να περπατήσω; Να αισθανθώ; Τι και πώς να το κάνω; Τι επιτρέπεται και τι όχι σε αυτό το μουσείο; Γιατί όλοι φαίνεται να ξέρουν τι κάνουν και εγώ όχι;

Τα προγράμματα που βασίζονται σε συζητήσεις μπορεί να κάνουν μερικούς ανθρώπους να αισθάνονται άβολα. Για παράδειγμα, οι ξεναγήσεις τύπου «διάλεξη», όπου ο υπάλληλος του μουσείου μιλάει για αρκετή ώρα και στο τέλος ζητείται από τους επισκέπτες να μοιραστούν τις σκέψεις ή να θέσουν ερωτήματα, είναι ένας λάθος τρόπος να επιτευχθεί η πνευματική άνεση.

Ομοίως, εάν σε επισκέψεις σχολείων ο υπεύθυνος καθηγητής κάνει μια άτυπη «μετάφραση» για τους μαθητές του με σκοπό την απορρόφηση ή την απομνημόνευσή των πληροφοριών.

Η δημιουργία ενός ζεστού, φιλόξενου χώρου κάνει τους συμμετέχοντες να νιώθουν ότι είναι ευπρόσδεκτοι, ανεξάρτητα από το τι γνωρίζουν ή τι τους έφερε στο μουσείο. Ως αποτέλεσμα, το κοινό θα είναι σε θέση να εμπιστευθεί τις ικανότητες του και να συμμετέχει χωρίς να αισθάνεται άβολα.

Συνοπτικά, η πνευματική άνεση είναι η αίσθηση χαλάρωσης και του ανήκειν. Η πνευματική ασφάλεια ενθαρρύνει σχέσεις σεβασμού, ουσιαστικά περιβάλλοντα μάθησης και παραγωγικές συζητήσεις. Αντιθέτως, ο φόβος, η ανασφάλεια και η απάθεια (μεταξύ άλλων) μπορεί να εμποδίσουν την ενεργή συμμετοχή του κοινού.

Πώς μπορείτε να δημιουργήσετε ένα περιβάλλον πνευματικής άνεσης;

Σε οποιοδήποτε πρόγραμμα ή έκθεση, μπορείτε να εντοπίσετε μια μεγάλη ποικιλία διαφορετικών επιπέδων γνώσεων μεταξύ των επισκεπτών. Ωστόσο, η ανάγκη να μάθει κανείς κάτι για την τέχνη και να απολαύσει την επίσκεψη του στο μουσείο είναι κοινή.

Όταν συζητάτε με τους συμμετέχοντες σας στο μουσείο, δεν είστε ποτέ 100% σίγουροι πού μπορεί να φτάσει η συζήτηση. Ουσιαστικά είναι ανοιχτού τύπου, παρ’ όλο που μπορεί να έχετε ορισμένες κατευθυντήριες.

Αυτό σημαίνει ότι θα υπάρξουν στιγμές απορίας, παράλληλα με στιγμές ανακάλυψης και θαυμασμού. Ακολουθούν 7 απλοί και εύκολα εφαρμόσιμοι τρόποι να δημιουργήσετε ένα περιβάλλον που θα ενθαρρύνει την πνευματική άνεση των επισκεπτών σας.

Πηγή: Maxime Gilbert / Unsplash

1. Όλα ξεκινούν από εσάς

Η δημιουργία ενός περιβάλλοντος πνευματικής ασφάλειας ξεκινά με τη δέσμευσή σας να πετύχετε αυτό τον στόχο. Προσπαθήστε να είστε χαλαροί και «ανοιχτοί», διατηρώντας ισορροπία μεταξύ άνεσης και σοβαρότητας. Κάντε αυτή την πρακτική προτεραιότητα!

2. Εκμεταλλευτείτε το χρόνο γνωριμίας με το κοινό

Ξεκινώντας από την αρχική επαφή σας με τους συμμετέχοντες, αφιερώστε χρόνο για να συνδεθείτε μαζί τους.  Κάνοντας ερωτήσεις για τον εαυτό τους, ανακαλύπτετε τι γνωρίζουν για το μουσείο, τη συλλογή του, το θέμα της περιήγησης. Ακόμα, μαθαίνετε τι ξέρουν εκ των προτέρων και κατανοείτε πώς διαμορφώνονται τα επίπεδα στην ομάδα.

Δεν θα βρείτε όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζετε, αλλά θα είστε σε θέση να αξιολογήσετε βασικές πληροφορίες. Κάποιες από αυτές αφορούν την προέλευση των επισκεπτών σας, τον τομέα ενασχόλησης και την τριβή τους με τη γενικότερη θεματική. Χρησιμοποιήστε αυτό το χρόνο με σύνεση!

3. Δείξτε γνήσιο ενδιαφέρον

Συνεχίστε να μαθαίνετε για τους συμμετέχοντες σας καθώς το πρόγραμμα συνεχίζεται. Δείξτε μια γνήσια περιέργεια σε αυτούς και τι ξέρουν (ή δεν ξέρουν).

4. Μην κάνετε υποθέσεις

Δυστυχώς, έχει παρατηρηθεί πως αρκετοί επαγγελματίες κάνουν σχόλια – αστεϊσμούς σχετικά με τις γνώσεις ή τις συχνές απαντήσεις επισκεπτών. Αυτό συνήθως είναι μια αποτυχημένη προσπάθεια οικειότητας. Μην το κάνετε καθώς εμποδίζει τους ανθρώπους να συμμετέχουν.

5. Αποφύγετε τα ακρωνύμια, τους τεχνικούς όρους και την λόγια γλώσσα

Εάν πρέπει να χρησιμοποιήσετε ορολογία ή μια ασυνήθιστη φράση ή έννοια, δώστε επεξηγήσεις και παραδείγματα για να τα απλοποιήσετε. Ζητήστε από κάποιον που δεν είναι στον τομέα σας να συμμετάσχει σε μία από τις πρώτες ξεναγήσεις και να καταγράψει τυχόν σημεία που είναι δυσνόητα.

6. Δώστε το λόγο στους συμμετέχοντες

Ενθαρρύνετε τους επισκέπτες να συζητούν ακόμα και μεταξύ τους. Επιλέξτε να ξεκινήσετε με θέματα ή εκθέματα που δεν είναι ιδιαίτερα εξειδικευμένα και ζητήστε πολύ σύντομα τις σκέψεις τους.

Ακόμα, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την αργή παρατήρηση για να εστιάσουν όλοι σε συγκεκριμένα σημεία και αργότερα να τα σχολιάσουν. Ανεβάστε τον πήχη καθώς το πρόγραμμα εξελίσσεται και η ομάδα εξοικειώνεται. Έτσι, τα επίπεδα αυτοπεποίθησης θα αυξηθούν.

7. Ενθαρρύνετε ερωτήσεις και απορίες σε όλη τη διάρκεια

Βασίζοντας το πρόγραμμα σας στη συνεχή αλληλεπίδραση με το κοινό, σας δίνεται η δυνατότητα να μάθετε τα σημεία που προβληματίζουν την ομάδα. Ακόμα, σας βοηθά να γνωρίζετε τι θέλουν να μάθουν περισσότερο και σε τι πρέπει να εστιάσετε.

Τέλος, ενημερώστε εξαρχής τους συμμετέχοντες ότι αυτό το πρόγραμμα ή ξενάγηση μαζί σας είναι ένα κοινό ταξίδι ομαδικής ανακάλυψης. Όσο περισσότερο συμβάλλουν σε αυτό, τόσο περισσότερα θα αποκομίσουν. Γνωστοποιήστε τους τι είναι επιτρεπτό, έτσι ώστε να ξεπεραστεί σύντομα τα στάδιο βολιδοσκόπησης της κατάστασης και να αφοσιωθούν σε εσάς.

Μοιραστείτε μαζί μας τις σκέψεις σας για τη δημιουργία περιβάλλοντος πνευματικής άνεσης. Πώς το εφαρμόζετε στα προγράμματά σας;

Αφήστε ένα σχόλιο...

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Scroll to Top