TikTok: Οδηγός επιβίωσης για μουσεία

Το TikTok είναι κάτι περισσότερο από μια εφαρμογή που επικεντρώνεται σε βίντεο σύντομης μορφής. Τι σημαίνει, όμως, η χρήση του για ένα πολιτιστικό ίδρυμα; Η επιτυχία σε αυτή την πλατφόρμα ευθυγραμμίζεται με τις αξίες του ιδρύματος; Τον τελευταίο καιρό, φαίνεται ότι τέτοιου είδους ερωτήσεις αυξάνονται.

Από τότε που εμφανίστηκε στη σκηνή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης τον Σεπτέμβριο του 2016, το TikTok έχει γίνει κόμβος δημιουργικότητας, τάσεων και ίσως ένα «χρυσωρυχείο» μάρκετινγκ. Παρ’ όλο που έκανε το ντεμπούτο του στα μισά της δεκαετίας, πρόσφατα κατέλαβε την έβδομη θέση μεταξύ των εφαρμογών με τις περισσότερες λήψεις της δεκαετίας του 2010 επικρατώντας ως μια εφαρμογή που αξίζει αναγνώριση.

Τα τελευταία χρόνια, τα μουσεία έχουν μπει στην πλατφόρμα βαδίζοντας διστακτικά, αλλά με εξαιρετικά παραδείγματα, όπως το Black Country Living Museum. Ο παραγωγικός λογαριασμός του στο TikTok έχει 1,3 εκατομμύρια ακόλουθους, 21,8 εκατομμύρια likes και μεγάλη αλληλεπίδραση.

Το TikTok είναι ένα ισχυρό εργαλείο για την προσέλκυση επισκεπτών. Υπάρχουν τεράστιες δυνατότητες για επέκταση κοινού με αυτήν την εφαρμογή που διαθέτει πάνω από 1 δισεκατομμύριο χρήστες. Η Γκαλερί Ουφίτσι στη Φλωρεντία αποκάλυψε ότι διπλασίασε τον αριθμό των νεότερων επισκεπτών της μετά την παρουσία της στο TikTok.

Τα νέα στοιχεία για τη δραστηριότητα των μουσείων στο TikTok

Τα στοιχεία επισκεπτών του 2021 δείχνουν ότι τα ιδρύματα αποτυγχάνουν σε μεγάλο βαθμό να υιοθετήσουν την πιο δημοφιλή πλατφόρμα κοινωνικών μέσων ενημέρωσης στον κόσμο, αλλά αυτά που το κάνουν καρπώνονται τα οφέλη. Ο συνολικός αριθμός ακολούθων στο TikTok για τα 100 μουσεία, που συμπεριλήφθηκαν στα στοιχεία αυτά, είναι 1,3 εκατομμύρια. Αυτό συγκρίνεται με συνολικά 55,3 εκατομμύρια ακολούθους στο Instagram, 47,3 εκατομμύρια στο Twitter και 33,6 εκατομμύρια στο Facebook.

Τα χαμηλά στατιστικά για το TikTok είναι εκπληκτικά, αν σκεφτεί κανείς ότι η πλατφόρμα ήταν ο πιο δημοφιλής ιστότοπος στον κόσμο το 2021, ξεπερνώντας, σύμφωνα με την εταιρεία ασφάλειας ιστού και απόδοσης Cloudflare, το Facebook ακόμη και την Google.

Πέρυσι, το Instagram ξεπέρασε το Twitter, στη χρήση από μουσεία, αλλά και οι τρεις πλατφόρμες που συμμετείχαν στην έρευνα παρουσίασαν ανάπτυξη. Φέτος, ενώ τα 100 κορυφαία μουσεία στο Instagram σημείωσαν αύξηση 900.000 ακολούθων, ο αριθμός είναι σημαντικά χαμηλότερος από την περσινή άνοδο κατά 30%.

Τέλος, τόσο το Twitter όσο και το Facebook σημείωσαν απώλειες 4,2 εκατομμυρίων και 2,7 εκατομμυρίων ακολούθων αντίστοιχα. Εντούτοις, καθώς οι παραδοσιακές πλατφόρμες αρχίζουν να συρρικνώνονται, τα μουσεία θα αναγκαστούν να ενταχθούν σε ιστοτόπους όπως το TikTok για να βρουν νέο —και νεότερο— κοινό.

Γιατί λοιπόν τα μουσεία αντιστέκονται στο TikTok;

Πολλά είναι παλιά ιδρύματα που παίρνουν τον εαυτό τους πολύ στα σοβαρά, ενώ το TikTok είναι μια υψηλής ταχύτητας, lo-fi, νεανική δεξαμενή ενέργειας. «Το μόνο που έχει κανείς να κάνει είναι να μην έχει σχέδιο για τα μέσα ενημέρωσης», είπε στο Bloomberg ο κοινοτικός διευθυντής στο Παλάτι των Βερσαλλιών, Τόμας Γκαρνιέ. «Αν δεν είσαι διαισθητικός και αυθόρμητος, δεν μπορεί να λειτουργήσει. Δεν έχω καν πρόγραμμα για τον επόμενο μήνα».

Ένας τέτοιος τρόπος εργασίας είναι πρωτόγνωρος στα μεγαθήρια μουσεία τέχνης του κόσμου. Αλλά το TikTok στρέφει το βλέμμα του στον πολιτισμό—έχει συνεργασίες με το Φεστιβάλ Καννών και τη Royal Shakespeare Company και συνεργάστηκε απευθείας με μερικά από τα μεγαλύτερα μουσεία της Γαλλίας για την καμπάνια #CultureTikTok 2020.

Πώς να αποκτήσετε έναν δυναμικό λογαριασμό

Διαβάστε παρακάτω για να μάθετε πώς μπορείτε να επεκτείνετε το κοινό σας, να αναβαθμίσετε τον λογαριασμό σας και να ξεκινήσετε την επιτυχία.

1. Αξιολογήστε τον ανταγωνισμό

Για τους αρχάριους του TikTok, το να αφιερώσετε μερικές εβδομάδες για να κατανοήσετε την εφαρμογή και τη γλώσσα επικοινωνίας είναι ένα σημαντικό πρώτο βήμα για να μάθετε πώς να δημιουργείτε περιεχόμενο κατάλληλο για τη συγκεκριμένη πλατφόρμα.

Ακολουθήστε τους λογαριασμούς παρόμοιων οργανισμών και σημειώστε τι είδους βίντεο παράγουν. Το TikTok For You είναι μια ροή βίντεο που δημιουργείται από αλγόριθμους και επιμελείται, σύμφωνα με τα γούστα προβολής κάθε χρήστη.

Εξετάστε το ενδεχόμενο να ασχοληθείτε με το περιεχόμενο της εξατομικευμένης ροής του οργανισμού σας, εάν είναι σχετικό, για να ενθαρρύνετε την εφαρμογή να αναδείξει περισσότερο αυτή τη χρήσιμη πολιτιστική έμπνευση. Προτού το καταλάβετε, θα μπορείτε να ανοίξετε την εφαρμογή και να δείτε τα πιο πρόσφατα και καλύτερα βίντεο από σημαντικούς οργανισμούς, κάτι που είναι χρήσιμο για να παραμένετε στην κορυφή των τάσεων και να διατηρείστε στην επικαιρότητα.

2. Συνεργαστείτε με Influencers

Η εφαρμογή είναι πιο δημοφιλής στους χρήστες Gen Z και Millennials που είναι γνωστό ότι δεν ανταποκρίνονται στις παραδοσιακές τακτικές μάρκετινγκ. Οι νέοι ενήλικες ηλικίας 18-24 ετών αποτελούν το 43% του παγκόσμιου κοινού του TikTok, επομένως η προσαρμογή του περιεχομένου σε αυτά τα δημογραφικά στοιχεία είναι το κλειδί για την επιτυχία του μάρκετινγκ.

Αντί να κάνετε άμεσο μάρκετινγκ, σκεφτείτε το έμμεσο, μέσω ανορθόδοξων μεθόδων, όπως να ζητήσετε τη βοήθεια επαγγελματιών που επηρεάζουν το κοινό. Το Influencer Marketing είναι ένας φανταστικός τρόπος για να προωθήσετε τον οργανισμό σας με κατάλληλο τρόπο για το TikTok.

Οι Influencers γνωρίζουν την τεχνολογία, την περιοχή δράσης του ιδρύματος σας, τη «γλώσσα» που χρησιμοποιείται στο μέσο, τα hashtags και διαθέτουν τον εξοπλισμό και τις δεξιότητες για να δημιουργήσουν μοντέρνο περιεχόμενο. Η συνεργασία με έναν επαγγελματία που να ασχολείται με την επωνυμία σας μπορεί να σας βοηθήσει να διευρύνετε το κοινό σας και να προσελκύσετε τις νεότερες γενιές.

Επομένως, κάντε έρευνα για να μάθετε ποιοί influencers του TikTok ζουν στην περιοχή σας και προσκαλέστε τους να επισκεφτούν το μουσείο σας. Προσφέρετέ τους ένα επιπλέον κίνητρο, όπως μια αποκλειστική πρόσκληση εκδήλωσης ή μια περιήγηση στους χώρους και ζητήστε τους να απαθανατίσουν την επίσκεψή τους μέσω βίντεο. Τέλος, επιλέξτε ποιά hashtags θα χρησιμοποιήσετε και φροντίστε να μοιραστείτε το περιεχόμενο του μουσείου που δημιουργούν σε πολλές πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης, για να αυξήσετε τις προβολές και να αξιοποιήσετε τη δημοσιότητα.

3. Αξιοποιήστε τις τάσεις

Ως εφαρμογή που βασίζεται σε βίντεο, το TikTok προσφέρει στους χρήστες την ευκαιρία να γίνουν δημιουργικοί όταν πρόκειται για δημοσίευση περιεχομένου. Τα βίντεο πρέπει να είναι οπτικά ελκυστικά, ώστε οι θεατές να σταματήσουν την κύλιση και να το παρακολουθήσουν. Η συμπερίληψη των κατάλληλων hashtags και ήχου για τα βίντεο που εμφανίζονται στις εξατομικευμένες ροές δεδομένων των χρηστών είναι επίσης σημαντική.

Το TikTok λειτουργεί γύρω από μια μοντέρνα κουλτούρα. Τα χορευτικά, τα τραγούδια και η slang -η κατάλληλη γλώσσα- δημιουργούν συζήτηση σε όλη την κοινότητα και υιοθετούνται από χρήστες όλων των ηλικιών ανά τον κόσμο.

Το TikTok ανέφερε το 2021 ότι το 67% των χρηστών εφαρμογών θα προτιμούσε να βλέπει βίντεο από επωνυμίες με δημοφιλή ή μοντέρνα τραγούδια στην πλατφόρμα. Αυτή είναι η στιγμή να εξετάσετε το ενδεχόμενο να βγείτε μπροστά στον φακό για να κάνετε την επωνυμία σας πιο διασκεδαστική και πιο σχετική με τις νεότερες γενιές. Θα μπορούσατε να χρησιμοποιήσετε δημοφιλή τραγούδια, χορούς και θέματα, αλλά με τρόπο εξατομικευμένο για την επωνυμία σας.

4. Είστε έτοιμοι να δημοσιεύσετε;

Μόλις αξιολογήσετε τον ανταγωνισμό σας, ακολουθήσετε σχετικούς λογαριασμούς, ακούσετε μερικά μοντέρνα τραγούδια και ίσως μάθετε ακόμη και έναν ή δύο χορούς, μπορεί να είστε έτοιμοι να δημοσιεύσετε! Μια εξαιρετική πτυχή της χρήσης του Tiktok για την προώθηση του μουσείου σας είναι ότι πολλά από τα βίντεο στην πλατφόρμα δημιουργήθηκαν χρησιμοποιώντας βασική τεχνολογία βίντεο, δηλαδή ένα smartphone. Όσο σπουδαίο κι αν είναι το περιεχόμενό σας, χωρίς τη χρήση μοντέρνων hashtags, κινδυνεύει να χαθεί στην τυχαία αναπαραγωγή TikTok.

Οι ακόλουθοι των περισσότερων μουσείων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αυξήθηκαν ελάχιστα – ίσως ως αντανάκλαση της αργής επιστροφής μας στον πραγματικό «μουσειακό κόσμο». Αφιερώστε χρόνο για να σκεφτείτε πριν και μετά τη δημοσίευση σας και να δείτε τι λειτούργησε και τι όχι. Με αυτό τον τρόπο θα βελτιώσετε τα μελλοντικά βίντεο. Επιπλέον, φροντίστε να αξιοποιήσετε στο έπακρο τις προσπάθειές σας κοινοποιώντας το βίντεό σας σε άλλες πλατφόρμες κοινωνικών μέσων, όπως το Instagram (reels) και το Facebook (stories).

Αφήστε ένα σχόλιο...

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Scroll to Top