Πώς οι Oreo, iPhone και TikTok αυξάνουν τα κέρδη των μουσείων

Τα μουσεία έχουν στην κατοχή τους πολιτιστική πνευματική ιδιοκτησία (Cultural Intellectual Property) αξίας εκατομμυρίων δολαρίων. Την ίδια στιγμή, καθίστανται τα πιο ταχέως εξελιγμένα στον τρόπο με τον οποίο αξιοποιούν την πολιτιστική τους IP- τα έργα τέχνης και τα τεχνουργήματα στη συλλογή τους – για να διαφοροποιήσουν τις επιχειρήσεις τους και να προωθήσουν τις συλλογές τους.

Αξιοποιώντας την πολιτιστική πνευματική ιδιοκτησία

Οι αριθμοί επισκεπτών για τα 100 κορυφαία μουσεία τέχνης στον κόσμο μειώθηκαν κατά 77% το 2020, λόγω των περιοριστικών μέτρων. Παρ’ ότι πολλά μουσεία επήλθαν σε δεινή κατάσταση, λόγω της πανδημίας, πυροδοτήθηκε μια ριζική ανασκόπηση του τρόπου με τον οποίο μπορούν να προσεγγίσουν το – κυρίως νεότερο – κοινό για να ανακάμψουν από έναν χρόνο απωλειών.

Τα μουσεία έχουν χιλιάδες έργα τέχνης για να αξιοποιήσουν, μερικά από τα οποία είναι οι πιο αναγνωρίσιμες εικόνες στον κόσμο. Στο παρελθόν, η χρήση τους περιοριζόταν σε απλά σουβενίρ στα πωλητήρια. Τώρα, όμως, τα μουσεία γίνονται πολύ πιο καινοτόμα στο πώς χρησιμοποιούν την IP τους, εκμεταλλευόμενα τα memes, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και την αναδυόμενη τεχνολογία, για να προσελκύσουν τους καταναλωτές και να προωθήσουν το μουσείο, ενώ επωφελούνται από νέες πηγές εισοδήματος.

Η Κίνα πρωτοστατεί σε αυτόν τον τομέα, με το Μουσείο Παλατιού του Πεκίνο να φέρεται να αποκτά 222 εκατομμύρια δολάρια από πωλήσεις προϊόντων μόνο το 2018. Στη συνέχεια, η πανδημία ωθεί πολλά μουσεία σε όλο τον κόσμο να δημιουργήσουν γρήγορα νέες ροές εσόδων και να αναπτύξουν αντίστοιχες πρακτικές.

Δημιουργικές συνεργασίες αδειοδότησης IP

Όλο και περισσότερα μουσεία ανακοινώνουν καινοτόμες συνεργασίες αδειοδότησης IP με απρόσμενες μάρκες από τον κόσμο της μόδας, της ομορφιάς, των τροφίμων και ποτών. Το Met συνεργάστηκε με την Estée Lauder σε μια σειρά μακιγιάζ εμπνευσμένη από έργα τέχνης της συλλογής τους, ενώ το Μουσείο Παλατιού του Πεκίνο συνεργάστηκε με την Oreo στη δημιουργία έξι νέων γεύσεων μπισκότων περιορισμένης έκδοσης.

Πρόκειται για  ένα μοντέλο που υπάρχει στη βιομηχανία ψυχαγωγίας και αθλητισμού εδώ και χρόνια, αλλά αποτελεί νέο έδαφος για τον πολιτιστικό τομέα. Αυτές οι συνεργασίες προσφέρουν στα μουσεία πρόσβαση σε  ένα ευρύτερο κοινό και συμβάλλουν στη δημιουργία εισοδήματος, πέρα από τα έσοδα της επισκεψιμότητας.

Φαίνεται πως οι έμποροι λιανικής πώλησης και οι επωνυμίες είναι πρόθυμοι να συνεργαστούν με πολιτιστικά ιδρύματα, επειδή τους δίνει πρόσβαση σε μοναδικές ευκαιρίες εικονογραφίας και αφήγησης ορισμένων από τα πιο διάσημα έργα τέχνης του κόσμου.

Ταυτόχρονα, η Gen Z χρησιμοποιεί την τέχνη και τον πολιτισμό για αυτοέκφραση και ταυτίζεται με μάρκες που μοιράζονται τις αξίες τους. Τα μουσεία αρχίζουν τώρα να προσεγγίζουν αυτό το κοινό, συνεργαζόμενα με εταιρείες μόδας και lifestyle, για τη δημιουργία καινοτόμων προϊόντων και εμπειριών, που μετατρέπουν τη νέα γενιά σε πρέσβειρα του μουσείου.

Πώς τα Oreos, η iPhone και το TikTok αυξάνουν τα κέρδη των μουσείων
Πηγή: The Met

Πρωτοπόρες συμφωνίες

Η συνεργασία του Λούβρου με τη εταιρεία μόδας του Virgil Abloh ¨Off-White¨, που κυκλοφόρησε στις αρχές της πανδημίας, ήταν ένα σημάδι ότι τα μουσεία είχαν ήδη αρχίσει να σκέφτονται αυτές τις κινήσεις, πριν την υγειονομική κρίση. Η σειρά από μπλουζάκια με μερικά από τα εμβληματικά έργα του Leonardo da Vinci στο μουσείο, προσέφεραν στο Λούβρο νέα πολιτιστική σημασία, διευρυμένο κοινό και νέες ευκαιρίες λιανικής πώλησης, μέσω των καταστημάτων της Off-White.

Πιο πρόσφατα, το Λούβρο ανακοίνωσε τη συνεργασία του με τον κολοσσό αξεσουάρ τεχνολογίας Casetify, ο οποίος κυκλοφόρησε μια συλλογή από θήκες iPhone εμπνευσμένες από την τέχνη και θήκες AirPod, αυξάνοντας ξανά την εμβέλεια, καθώς και το εισόδημά του. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι εταιρικές σχέσεις του Λούβρου απέφεραν 5,3 εκατομμύρια δολάρια το 2020, έναντι 3,2 εκατομμυρίων δολαρίων το 2019.

Το MoMA ακολούθησε ένα παρόμοιο μοντέλο με τη συνεργασία της με τη Vans πέρυσι- μια ειδική συλλογή υποδημάτων και ενδυμάτων βασισμένη σε έργα των Dalí, Kandinsky και Monet.

Επεκτείνοντας ακόμη περισσότερο τη δυναμική των πολιτιστικών συμβάσεων αδειοδότησης IP, το Μουσείο Van Gogh μόλις ανακοίνωσε το πρώτο του άρωμα ¨Sunflower Pop¨, σε συνεργασία με την κορυφαία βρετανική μάρκα αρωμάτων Floral Street, προσελκύοντας νέες ομάδες κοινού.

Καινοτομίες στο ψηφιακό περιβάλλον

Τον τελευταίο χρόνο, επίσης, μουσεία χρησιμοποιούν όλο και πιο εξελιγμένα ψηφιακά μέσα για να μεταφέρουν την εμπειρία επίσκεψης σε άτομα σε όλο τον κόσμο, μέσω περιηγήσεων VR, διαδικτυακών εμπειριών, εκδηλώσεων σε ζωντανή ροή κ.α.. Σε αυτό το πλαίσιο δεν παραλείπονται οι συνεργασίες με αδειοδότηση IP.

Μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως το TikTok, υπήρξαν καθοριστικά για τη βιωσιμότητα ορισμένων ιδρυμάτων. Το Museo del Prado της Μαδρίτης έχει γίνει ένας από τους πιο δημοφιλείς λογαριασμούς μουσείων στο TikTok, με τις εις βάθος εξερευνήσεις πινάκων της συλλογής του. Ακόμα, η παγκοσμίου φήμης γκαλερί Uffizi της Φλωρεντίας αποκάλυψε ότι ο αριθμός των επισκεπτών νεαρής ηλικίας έχει διπλασιαστεί από την ένταξή της στο TikTok πέρυσι.

Πηγή: Netflix

Το Μουσείο του Μπρούκλιν συνεργάστηκε πρόσφατα με το Netflix, για να αναπτύξει μια εικονική έκθεση κοστουμιών, βασισμένη στα δράματα ¨The Crown¨ και ¨The Queen’s Gambit¨.

Αυτά παρουσιάζονται μαζί με ένα προσεκτικά επιλεγμένο σύνολο αντικειμένων από τη μόνιμη συλλογή του μουσείου, τα οποία σχετίζονται με το περιεχόμενο και τους χαρακτήρες των σειρών, ένα έξυπνο παράδειγμα χρήσης της τεχνολογίας για την προσέλκυση νέου κοινού στο μουσείο.

Η πολιτιστική IP υφαίνει, ακόμα, το δρόμο της σε ψηφιακές εφαρμογές, μέσα από δημιουργία φίλτρων (filters) και ψηφιακών αυτοκόλλητων (digital sticker collections) βασισμένων σε συλλογές, ως ένας τρόπος ενσωμάτωσης τους στον καθημερινό κόσμο των ψηφιακών μηνυμάτων.

Ο πολιτιστικός τομέας επλήγη σημαντικά για 18 μήνες. Υπήρξαν, όμως, ευκαιρίες στην παγκόσμια αγορά αδειοδοτημένων εμπορευμάτων, η οποία αναμένεται να φτάσει τα 338,7 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2027. Αξιοποιώντας τις συλλογές τους με έξυπνους και «επώνυμους» τρόπους, τα μουσεία μπορούν να εξασφαλίσουν νέες πηγές εσόδων, προσεγγίζοντας παράλληλα νέο και ποικίλο κοινό.

Αφήστε ένα σχόλιο...

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Scroll to Top