Πώς να δημιουργήσετε Podcast για το μουσείο σας

Το podcasting βοηθά τα μουσεία να αλληλεπιδρούν με το κοινό, ενθαρρύνοντας το να ασχοληθεί περισσότερο ή με διαφορετικό τρόπο με τα μουσεία. Στην πραγματικότητα, απαιτούνται λίγα βήματα και πολλή όρεξη για να οργανώσετε ένα Podcast για το ίδρυμα σας.

Τι είναι ένα Podcast;

Ένα podcast δεν είναι τίποτα άλλο από ένα ψηφιακό αρχείο που μπορεί να ακροασθεί διαδικτυακά κατ’ απαίτηση (on demand). Αν και η προέλευση του όρου podcast δεν είναι καθολικά αποδεκτή, οι περισσότεροι άνθρωποι συμφωνούν ότι είναι μια λέξη portmanteau που συνδυάζει τις λέξεις “iPod” και “cast” (εκπομπή).

Τα podcast που αφορούν πολιτιστικά ιδρύματα διακρίνονται σε εκείνα που δημιουργήθηκαν από μουσεία και γκαλερί αλλά θα μπορούσε εξίσου να χρησιμοποιηθεί σε μια παραγωγή ερασιτεχνών κριτών ή ενθουσιωδών επισκεπτών με περιεχόμενο τα ίδια τα μουσεία ή τις γκαλερί.

Τα podcasts είναι απίστευτα δημοφιλή αυτές τις μέρες. Σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα η παραγωγή είναι λιγότερο απαιτητική σε σχέση με το ραδιόφωνο που βασίζεται στον επαγγελματικό εξοπλισμό. Συνήθως, έχουν μια πιο συνομιλητική αίσθηση καθώς – σε πολλές περιπτώσεις – είναι στην πραγματικότητα απλώς ηχογραφήσεις δύο ή τριών ανθρώπων που συζητούν για ένα δεδομένο θέμα.

Ξεκινώντας ένα Podcast…

1. Καθορισμός πλάνου και στρατηγικής

Αυτό που χρειάζεται κατ’ αρχάς είναι μια στρατηγική η οποία θα καθιερωθεί από την αρχή ακόμα και αν στη συνεχεία χρειαστούν τροποποιήσεις. Αν επιλέξετε να ακολουθήσετε έναν πιο πρόχειρο και όχι προκαθορισμένο τρόπο λειτουργίας και δομής το πιθανότερο είναι να σας «προλάβει» ο ανταγωνισμός.

Πραγματοποιήστε έρευνα και εντοπίστε το κοινό που επιθυμείτε να προσελκύσετε. Μπορείτε, ακόμα, να καταγράψετε τα ενδιαφέροντα τους στον τομέα του πολιτισμού έτσι ώστε να δημιουργήσετε podcasts που θα καλύπτουν τις ανάγκες τους.

2. Χαρακτηριστικά ενός Podcast

Ένα podcast πρέπει να λειτουργεί σωστά, να είναι κατατοπιστικό, φρέσκο και να είναι εμπνευσμένο σε κάθε νέο επεισόδιο. Ωστόσο, εάν η μορφή αλλάζει δραματικά από επεισόδιο σε επεισόδιο, τότε θα είναι πιο δύσκολο να επιτευχθεί η δημιουργία ενός κοινού που συνεχίζει να επιστρέφει. Ο τρόπος για να αποφευχθεί αυτό είναι να τεθούν οι στόχοι και οι τρόποι επίτευξης τους πριν καν ξεκινήσει η παραγωγή.

3. Οπτική ταυτότητα

Εξίσου σημαντική είναι η οπτική ταυτότητα. Όταν οι άνθρωποι ψάχνουν για podcast, θα πρέπει να δουν το λογότυπό του ιδρύματος ή κάποιο άλλο μοναδικό χαρακτηριστικό που μπορούν να αναγνωρίσουν αμέσως. Οι επιτυχημένες ομάδες μάρκετινγκ σε μουσεία και γκαλερί έχουν ήδη επίγνωση της σημασίας της οπτικής ταυτότητας, αλλά αυτή η συμβουλή μπορεί να ωφελήσει περισσότερο μικρότερα ιδρύματα.

Πηγή: Unsplash

4. Τεχνικές απαιτήσεις

Ένα από τα βασικά στοιχεία που τα κάνει τόσο δημοφιλή είναι ότι είναι οικονομικά τόσο στην παραγωγή όσο και στην πρόσβαση των ακροατών. Στην πραγματικότητα, το μόνο που χρειάζεται κανείς είναι έναν υπολογιστή με διεπαφή ψηφιακού ήχου, κάποιο λογισμικό επεξεργασίας ήχου και ένα ή δύο μικρόφωνα. Μερικοί podcasters ξεκινούν με μικρό προϋπολογισμό. Εξάλλου, η μεταφόρτωση αρχείων ήχου σε μια πλατφόρμα podcasting είναι από εξαιρετικά οικονομική έως δωρεάν καθώς δεν επιβαρύνεται ο παραγωγός με το κόστος ενός διακομιστή. Η όλη διαδικασία πραγματοποιείται στο cloud σε διακομιστές τρίτων.

Επίσης, θα πρέπει να διενεργηθεί έρευνα στις διάφορες πλατφόρμες podcasting – όπως το iTunes ή το Spotify για παράδειγμα – όπου θα δημοσιεύεται το περιεχόμενο. Με τον τρόπο αυτό θα διαπιστώσετε, το κοινό που ενδεχομένως θα σας ακολουθήσει (χαρακτηριστικά και μέγεθος), τι προϋπολογισμό θα χρειαστείτε αλλά και τον ανταγωνισμό που θα πρέπει να αντιμετωπίσετε. Σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί να εξυπηρετεί η δημοσίευση του podcast σε κάθε διαθέσιμη πλατφόρμα, προκειμένου να προσεγγιστεί το μεγαλύτερο δυνητικό κοινό.

Δεν απαιτείται τεράστια εμπειρία για την επεξεργασία αρχείων ήχου ούτε ένα επαγγελματικό στούντιο ηχογράφησης. Ωστόσο, ο χώρος που θα επιλεγεί για την ηχογράφηση πρέπει να είναι σχετικά ήσυχος. Στο μόνο που πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή, από τεχνικής απόψεως, είναι η μορφή αρχείου στην οποία θα χρειαστεί να μετατραπεί το podcast για να ανέβει. Αυτό τείνει να αλλάζει ανάλογα με την πλατφόρμα.

5. Το περιεχόμενο και η δομή

Σίγουρα, κάθε μουσείο ή γκαλερί που θέλει να κάνει podcast με επιτυχία σκέφτεται πρώτα να δημιουργήσει επεισόδια που θα είναι αφιερωμένα σε διαφορετικά αντικείμενα ή έργα τέχνης κάθε φορά. Όσο δοκιμασμένη κι αν είναι αυτή η μορφή, δεν είναι η μόνη επιλογή που πρέπει να εξεταστεί.

Ακόμα, όταν πρόκειται για την ηχογράφηση του podcast, θα πρέπει να γίνει επιλογή μεταξύ ενός απλού στυλ συνομιλίας μεταξύ δύο ή περισσότερων ειδικών ή μιας εκπομπής σε σενάριο. Υπάρχουν πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα για το καθένα.

Ορισμένα μουσεία έχουν συνδυάσει με επιτυχία τα δύο, όπου ορίζεται ένας τακτικός παρουσιαστής ο οποίος δίνει μια επισκόπηση του podcast ως εισαγωγή. Στη συνέχεια, συνεχίζει παίρνοντας συνέντευξη από άλλα μέλη της ομάδας ή καλεσμένους σχετικά με το θέμα του επεισοδίου πριν συνοψίσει. Άλλα είδη podcast για ή από μουσεία είναι τα παρακάτω:

Για συλλογές και δράσεις του ιδρύματος
• Εκπομπές αφιερωμένες σε συγκεκριμένα κομμάτια της συλλογής,
• Συζητήσεις των επαγγελματιών του ιδρύματος με ακαδημαϊκούς ή άλλους επαγγελματίες για το θέμα των εκθέσεων ή του μουσείου

Ηχητικές ξεναγήσεις μουσείου
• Αντικαθιστούν τα γνωστά audio guides
• Οικονομικό καθώς δεν χρειάζεται να δημιουργούν δικές τους εφαρμογές από το μηδέν
• Εύκολα προσβάσιμο με συσκευές των επισκεπτών ή του μουσείου

Όπως προαναφέρθηκε, υπάρχουν εκπομπές που αναφέρονται στα πολιτιστικά ιδρύματα και δεν παράγονται από αυτά αλλά από επισκέπτες μουσείων, ερασιτέχνες κριτικούς ή bloggers. Ουσιαστικά, οι ίδιοι ταξιδεύουν ανά τον κόσμο όπου επισκέπτονται πολιτιστικά ιδρύματα και δημιουργούν κριτικές.

Άλλο ένα είδος που εντάσσεται στο γενικότερο πλαίσιο των podcast για πολιτιστικά ιδρύματα είναι εκείνα από επαγγελματίες του χώρου (ή εταιρίες που συνεργάζονται με τα μουσεία). Οι θεματικές καλύπτουν σύγχρονες πρακτικές, νέες τεχνολογίες και υπηρεσίες καθώς επίσης συνεντεύξεις για έμπνευση και καθοδήγηση. Η εξέταση συνεργασίας με κάποιον από αυτούς τους παραγωγούς θα μπορούσε να ωφελήσει το ίδρυμα καθώς αλληλεπιδρά με την κοινότητα.

Πολλοί στον κλάδο βλέπουν την ιδέα να χρησιμοποιήσουν το πάθος του προσωπικού τους για να καλύψουν τη θέση του παραγωγού ως την προτιμώμενη επιλογή. Αυτό μπορεί να ωφελήσει κυρίως οικονομικά το ίδρυμα αλλά διασφαλίζει πως το άτομο που θα αναλάβει αυτό το κομμάτι έχει τις απαραίτητες γνώσεις. Φυσικά, η πρόσληψη επαγγελματιών παραγωγών ραδιοφώνου και podcast μπορεί να είναι αναγκαία εάν το προσωπικό δεν διαθέτει τις δεξιότητες, τη διάθεση να ασχοληθεί ή δεν αμείβεται επιπλέον.

Το podcasting για μουσεία είναι αναμφίβολα ένας δημοφιλής τρόπος προώθησης ενός πολιτιστικού ιδρύματος. Η απόφαση εάν ένα podcast είναι κατάλληλο για την προσέλκυση του επιθυμητού κοινού, οι απαιτούμενοι πόροι και τεχνογνωσία είναι απαραίτητο να ενταχθούν στον αρχικό σχεδιασμό πριν την παραγωγή των ηχητικών εκπομπών. Το πιο σημαντικό όμως παραμένει η πρωτοτυπία του περιεχομένου, οι ιδέες και η προσήλωση στην επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί.

Αφήστε ένα σχόλιο...

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Scroll to Top