Μουσεία: Brand experience και μικτή πραγματικότητα

Η εμπειρία επωνυμίας (brand experience) αποτελεί τη νέα τάση στρατηγικής των μουσείων. Έτσι, η μικτή πραγματικότητα καθίσταται ένα ακόμα εργαλείο στη φαρέτρα του σχεδιαστή εκθέσεων για να συνδέσει τα εκθέματα με το κοινό.

Τι είναι η μικτή πραγματικότητα (Mixed Reality)

Το περιβάλλον μικτής πραγματικότητας είναι ο συνδυασμός του φυσικού και του ψηφιακού κόσμου όπου ο χρήστης μπορεί να αλληλεπιδράσει με ψηφιακά αντικείμενα και δραστηριότητες καθώς παραμένει στον πραγματικό κόσμο. Περιλαμβάνει ένα μεγάλο εύρος τεχνολογιών, από το AR στο VR και ό,τι υπάρχει στο ενδιάμεσο, καθώς και χρήση ηλεκτρονικών έξυπνων συσκευών.

Η τεχνολογία αυτή για πολλούς είναι καινούργια. Όσο και αν το οικιακό VR σταδιακά γίνεται όλο και πιο δημοφιλές, οι έξυπνες κινητές συσκευές είναι εκείνες που, προς το παρόν, επικρατούν σε εγχειρήματα μικτής πραγματικότητας.

Για τα μουσεία και άλλους φορείς πολιτισμού, όπως βιβλιοθήκες, αρχεία, γκαλερί κ.ά. είναι ένα εργαλείο για να ζωντανέψουν τις συλλογές τους. Πολλοί θεωρούν πως η τεχνολογία θα αποσπάσει την προσοχή του επισκέπτη, αλλά αυτό εξαρτάται περισσότερο από το στόχο και τον τρόπο σχεδίασης και εφαρμογής του κάθε εγχειρήματος.

Άλλες δυνατότητες που προσφέρει το περιβάλλον μικτής πραγματικότητας είναι η ανάδειξη της συλλογής, η δημιουργία virtual ξεναγών ή χαρακτήρων της αφήγησης (personas) που θα εξυπηρετήσουν αυτό τον ρόλο. Με τον τρόπο αυτό, οι επισκέπτες θα μεταφερθούν σε έναν διαφορετικό κόσμο που μοιάζει με μηχανή του χρόνου.

Brand experience και μουσεία

Η μικτή πραγματικότητα είναι ένα ακόμα εργαλείο στη φαρέτρα του σχεδιαστή εκθέσεων για να συνδέσει τα εκθέματα με το κοινό. Ίσως με ένα διαφορετικό κοινό, τη νέα γενιά, διατηρώντας το ενδιαφέρον τους και βάζοντας ένα ακόμα λιθαράκι στην οργανική βιωσιμότητα του μουσείου.

Η εμπειρία επωνυμίας (brand experience) αποτελεί τη νέα τάση στρατηγικής των μουσείων. Ο όρος αφορά το συνδυασμό όλων των αισθήσεων, των σκέψεων, των συναισθημάτων και των αντιδράσεων που έχει το κοινό για μια επωνυμία.

Η εμπειρία επωνυμίας δεν αφορά σε συγκεκριμένο κανάλι ή τύπο πολυμέσων. Αντίθετα, είναι το αποτέλεσμα – ή η μόνιμη εντύπωση – που μένει αφού κάποιος επισκεφθεί ή αλληλεπιδράσει με μια επωνυμία σε οποιοδήποτε περιβάλλον. Ταυτόχρονα, η νέα γενιά ανεβάζει συνεχώς τον πήχη των απαιτήσεων και τα όρια μεταξύ σύγχρονου και ξεπερασμένου μεταβάλλονται με ταχύτητα.

Για να πετύχουν τα μουσεία και οι πολιτιστικοί φορείς γενικότερα ένα θετικό brand experience, είναι απαραίτητο να υπάρχει διάθεση για εξέλιξη, ανοιχτό μυαλό και σωστή έρευνα πάνω σε ήδη ολοκληρωμένα παρόμοια εγχειρήματα. Υπάρχουν αρκετές εταιρίες που λειτουργούν συμβουλευτικά αλλά και ως συνεργάτες που υλοποιώντας το κομμάτι της τεχνολογίας.

Αν ένας φορέας κάνει τα πρώτα του βήματα στην ψηφιακή επαύξηση του περιεχόμενου του, καλό θα ήταν να ξεκινήσει με κάτι πιο απλό, όπως μια εφαρμογή για κινητά, για να εξοικειωθεί το προσωπικό αλλά και οι επισκέπτες του μουσείου με την τεχνολογία και τις δυνατότητες που έχει.

Πηγή: www.si.edu | Φωτογραφία: Andrew Harrington και Joshua Downs, Formative Co.

Η εφαρμογή του mixed reality στον εκθεσιακό χώρο

Τα μουσεία είναι οι θεματοφύλακες της ανθρωπότητας. Όσο περισσότερο τα επισκεπτόμαστε τόσο μαθαίνουμε για τον εαυτό μας άρα και για τον κόσμο και την κοινωνία που ζούμε.

Στο νέο έκθεμα του Εθνικού Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Smithsonian “Critical Distance”, δίνεται έμφαση στην εγγενή σύνδεση μεταξύ των ανθρώπων, της όρκας και του ωκεανού, μέσω μίας εμπειρίας επαυξημένης πραγματικότητας. Η εμπειρία βυθίζει τους επισκέπτες σε έναν ολογραφικό λοβό όρκας χρησιμοποιώντας headset μικτής πραγματικότητας που τους επιτρέπει να παρακολουθήσουν τα καθημερινά εμπόδια αυτού του απειλούμενου είδους. Στο τελευταίο μέρος της έκθεσης, οι επισκέπτες ενθαρρύνονται να εξερευνήσουν τρόπους υποστήριξης της θαλάσσιας διατήρησης με πρακτικές δραστηριότητες.

Στην περίπτωση αυτή, τα τεχνικά μέρη εξυπηρετούν τους εκθεσιακούς στόχους. Αξιοποιώντας μόνο παραδοσιακά εργαλεία, ο επισκέπτης πιθανόν να μην ήταν σε θέση να οπτικοποιήσει, να βιώσει, να εμπλακεί συναισθηματικά και εν τέλει να ευαισθητοποιηθεί και να δράσει στην επόμενη φάση της έκθεσης προσπαθώντας να βελτιώσει συνήθειες του παρόντος που βλάπτουν αυτό το είδος.

Ως σχεδιαστές εκθέσεων η ερώτηση είναι πάντα η ίδια, «γιατί;». Γιατί να χρησιμοποιηθεί το περιβάλλον μικτής πραγματικότητας ή κάτι ψηφιακό γενικά; Αδιαμφισβήτητα, δεν πρέπει να είναι «τεχνολογία για την τεχνολογία», αλλά να αξιοποιηθεί η συναισθηματική εμπλοκή που μπορεί να προσφέρει. Οτιδήποτε μπορεί να εμπλέξει περισσότερες αισθήσεις προκαλεί το συναίσθημα. Πολλές φορές η τεχνολογία μπορεί να ενθουσιάσει, αλλά πάντα πρέπει να ερευνάται η σχέση και η επίπτωση στους εκθεσιακούς στόχους, στο brand και στην ταυτότητα του μουσείου.

Αφήστε ένα σχόλιο...

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Scroll to Top