Μάρκετινγκ ή Επιμέλεια: Τι είναι πιο σημαντικό για τα μουσεία;

Η προσέλκυση του κοινού τόσο δια ζώσης όσο και ψηφιακά είναι απολύτως κρίσιμη για τη βιωσιμότητα ενός οργανισμού. Μέσω του μάρκετινγκ και της επιμέλειας επιτυγχάνεται μια ακόμη πιο σημαντική επιταγή, η εκτέλεση της αποστολής του εκάστοτε οργανισμού.

Η ερώτηση «Μάρκετινγκ ή Επιμέλεια;» στην πραγματικότητα είναι παγίδα. Τα μουσεία χρειάζονται και τα δύο εξίσου. Να γιατί αυτή η παραπλανητική αναμέτρηση μεταξύ μάρκετινγκ και επιμέλειας θέτει σε κίνδυνο την επιτυχία των πολιτιστικών οργανισμών.

Η «διαμάχη» για την επικράτηση του σημαντικότερου

Πολλοί θεωρούν πως το τμήμα διαφήμισης δεν έχει σχέση με το επιμελητικό ή ότι ασχολείται μόνο με τα οικονομικά. Αυτό προκύπτει, καθώς στην Ελλάδα πολλά μουσεία, εξαιτίας της υποστελέχωσης, δεν διαθέτουν τμήμα διαφήμισης. Σε αυτές τις περιπτώσεις, κάποιος άλλος εργαζόμενος αναλαμβάνει άτυπα αυτά τα καθήκοντα.

Επομένως, ένας υπάλληλος, μην κατέχοντας τις απαραίτητες γνώσεις, μπορεί εύκολα να θεωρήσει πως κάποιο από τα δύο είναι πιο σημαντικό από το άλλο. Έτσι, είναι πιθανό να υποπέσει σε λάθη.

Η επιμέλεια υπαγορεύει τη σημασία του οργανισμού

Έρευνες δείχνουν ότι η εκπαιδευτική αξία των μουσείων είναι ο επικρατέστερος λόγος επίσκεψης. Αυτό το στοιχείο καθίσταται ακόμη πιο σημαντικό, δεδομένης της διεκδίκησης της αγοράς για τον ελεύθερο χρόνο εκτός σπιτιού.

Όταν, δε, η εκπαιδευτική εμπειρία στο μουσείο αποκτά χαρακτηριστικά ψυχαγωγίας συνδέεται με υψηλά επίπεδα ικανοποίησης επισκεπτών. Παράλληλα, αυτό σχετίζεται με αυξημένη πιθανότητα να επιστρέψουν σε ένα μουσείο ή να υποστηρίξουν με άλλο τρόπο αυτό το ίδρυμα.

Το βασικότερο είναι η εμπειρία στο μουσείο να μην είναι δυσάρεστη. Κάποιοι παράγοντες που συμβάλλουν σε αυτό περιλαμβάνουν θέματα προσβασιμότητας. Για παράδειγμα, δύσκολη περιήγηση για άτομα με αμαξίδιο ή μη ψηφιακή έκδοση εισιτηρίων, συνωστισμός και ζητήματα εξυπηρέτησης επισκεπτών.

Το επιμελητικό προσωπικό μπορεί να είναι σε θέση να αναδείξει τη σημασία του μουσείου, αλλά οι δυνητικοί επισκέπτες είναι εκείνοι που θα καθορίσουν αν αυτό που προσφέρεται είναι εξίσου σημαντικό για αυτούς. Σε αυτό το σημείο η συνεργασία με το τμήμα επικοινωνίας γίνεται κρίσιμη.

Πηγή: Melanie Deziel / Unsplash

Το μάρκετινγκ και η επικοινωνία υπογραμμίζουν τη συνάφεια

Η ύπαρξη σημαντικών εκθεμάτων και οι εναλλακτικές δραστηριότητες δεν αρκούν. Στη σημερινή ανταγωνιστική αγορά, ένας οργανισμός πρέπει να αποδείξει ότι αξίζει τον χρόνο και την προσοχή κάποιου.

Το μάρκετινγκ και η ψηφιακή δέσμευση μπορούν να αποτελέσουν γέφυρα για να διευρύνετε το κοινό σας. Οι εργαζόμενοι στο τμήμα μάρκετινγκ είναι εκείνοι που δημιουργούν και επικοινωνούν τα μηνύματα που σχετίζονται με την αποστολή του οργανισμού.

Επίσης, διαθέτουν την τεχνογνωσία για να εξετάσουν τη συνάφεια του περιεχομένου με το εν δυνάμει κοινό. Εάν οι άνθρωποι δεν πιστεύουν ότι το θέμα ή το περιεχόμενο της έκθεσης είναι σχετικό με αυτούς, είναι απίθανο να ξοδέψουν τον χρόνο και τα χρήματά τους σε μια επίσκεψη.

Η περικοπή των προϋπολογισμών μάρκετινγκ σε δύσκολες εποχές έχει συχνά αρνητικές συνέπειες για τα μουσεία. Οι οργανισμοί που ανακάμπτουν γρηγορότερα σε τέτοιες καταστάσεις είναι όσοι αντιλαμβάνονται τη σημασία του.

Επενδύστε στο μάρκετινγκ και σε έξυπνες καμπάνιες που υπογραμμίζουν τη συνάφεια εντός και εκτός του φυσικού χώρου του μουσείου. Παράλληλα, η κατανόηση των ενεργών και ανενεργών επισκεπτών είναι ικανή να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ σημασίας και συνάφειας.

Οι επιτυχημένοι οργανισμοί αξιοποιούν και τα δύο

Γνωρίζουμε ότι η αντίληψη του κοινού πως τα μουσεία είναι σημαντικοί παράγοντες για την κοινότητα έχει ενισχυθεί. Παράλληλα, οι άνθρωποι πιστεύουν ότι τα μουσεία μπορούν να τους βοηθήσουν να κάνουν τον κόσμο καλύτερο.

Μια δυνατή μουσειακή εμπειρία είναι ικανή να τους φέρει στο μουσείο, να αναλάβουν δράση, να το προτείνουν σε φίλους και να επιστρέψουν.

Τα τμήματα μάρκετινγκ και επιμέλειας που διευκολύνουν αυτή τη διαδικασία είναι σαν το μυαλό και την καρδιά ενός μουσείου. Χρειαζόμαστε και τα δύο για να είναι μια ολοκληρωμένη οντότητα.

Επομένως, αν νομίζετε ότι το επιμελητικό προσωπικό απορροφάται από τον ακαδημαϊσμό, ξανασκεφτείτε το. Αυτή η ομάδα επαγγελματιών βοηθά στη δημιουργία των εμπειριών διάδοσης σημαντικών πληροφοριών για να κάνουν τις κοινότητές μας πιο ενημερωμένες και βιώσιμες.

Ομοίως, αν πιστεύετε ότι το μάρκετινγκ και η επικοινωνία είναι μόνο αναρτήσεις στο Facebook και διαφημίσεις, πρέπει να αναθεωρήσετε. Στην πραγματικότητα, συμμετέχει σε πολλές κρίσιμες λειτουργίες, όπως μελέτες τιμολόγησης, αναλύσεις δυναμικού αγοράς, δοκιμές εννοιών και μελέτες συνειδητοποίησης, στάσης και χρήσης.

Αυτά τα τμήματα είναι σημαντικοί συνεργάτες. Επομένως, αν βρίσκεστε σε ένα μουσείο για το οποίο αναλαμβάνετε να διεκπεραιώσετε καθήκοντα και για τους δύο τομείς, επενδύστε στην μετεκπαίδευση και τα εργαλεία που μπορούν να οδηγήσουν τον οργανισμό σας στην επιτυχία.

Αφήστε ένα σχόλιο...

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Scroll to Top