Content Marketing: Πώς να το αξιοποιήσουν τα μουσεία και οι χώροι πολιτισμού

Το content marketing αποτελεί πολύτιμη στρατηγική επικοινωνίας για μουσεία, χώρους τεχνών και hubs πολιτισμού, μιας και είναι μία από τις πιο αποτελεσματικές μεθόδους μη παρεμβατικής προώθησης. Παρακάτω, θα αναλύσουμε το μάρκετινγκ περιεχομένου, τον τρόπο με τον οποίο μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε στο μουσείο σας και θα εξηγήσουμε τους λόγους για τους οποίους αξίζει να επενδύσετε σε αυτό.

Τι είναι το marketing περιεχομένου;

Το marketing περιεχομένου είναι μέρος της γενικότερης inbound μεθοδολογίας, που χρησιμοποιεί το ποιοτικό και χρήσιμο content, με σκοπό να προσελκύσει το κοινό στόχο της.

Το content marketing δεν περιορίζεται μόνο στο στάδιο της ευαισθητοποίησης (awareness), όπου ο στόχος σας είναι η αναγνωρισιμότητα του ιδρύματός σας, αλλά σας βοηθά να χτίσετε σχέσεις εμπιστοσύνης με τους επισκέπτες σας!

Εργαλεία content marketing για μουσεία

Ένα από τα βασικά εργαλεία του content marketing είναι η χρήση αφηγηματικών τεχνικών, το λεγόμενο storytelling. Το storytelling στο marketing συνδυάζει την επικοινωνιακή δύναμη της αφήγησης με τις στρατηγικές προώθησης, έχοντας ως στόχο τη σύνδεση ενός οργανισμού με το κοινό-στόχο του.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκαλεί το γεγονός πως τα μουσεία έχουν το storytelling στον πυρήνα τους και κάθε χώρος πολιτισμού ακολουθεί κάποιου είδους «αφήγηση», είτε γραμμικά, όπως τα μουσεία ιστορίας, είτε πιο αφηρημένα. Ταυτόχρονα, το storytelling είναι ένας από τους βασικότερους παράγοντες στην επιμέλεια και τον σχεδιασμό μιας καλλιτεχνικής έκθεσης.

Γιατί, λοιπόν, ενώ το περιεχόμενο (content) είναι ζωτικό κομμάτι των μουσείων, είναι τόσο λίγα τα ιδρύματα που αξιοποιούν τη δύναμή του στην ψηφιακή τους επικοινωνία; Πώς θα φτάσει η ιστορία που έχετε επιμεληθεί ενδελεχώς εντός του μουσείου σας στους δυνητικούς επισκέπτες σας που βρίσκονται έξω από αυτό;

Ας δούμε μερικά από τα εργαλεία content marketing που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε εύκολα και άμεσα, αν και αρκετά από αυτά είναι πολύ πιθανόν να τα αξιοποιείτε ήδη, αν όχι εντατικά, σίγουρα περιστασιακά:

Social Media

Φροντίστε να έχετε μία σταθερή ροή δημοσιεύσεων, ακόμη και σε περιόδους μειωμένης κίνησης. Δεσμευτείτε σε ένα κατώτατο όριο posts (ένα την εβδομάδα ή ένα ανά δύο εβδομάδες) και μείνετε συνεπείς στο ραντεβού σας.

Είναι αρκετά δημοφιλές το τελευταίο διάστημα το περιεχόμενο back-stage, όπως το να δείξετε πώς στήνεται μία έκθεση ή το τι συμβαίνει σε ένα μουσείο όταν εκείνο είναι κλειστό!

Newsletter

Δημιουργήστε το newsletter του οργανισμού σας. Έχετε τόσα να μοιραστείτε με τους φίλους του μουσείου. Γιατί να μην το αξιοποιήσετε, χτίζοντας έναν τακτικό δίαυλο επικοινωνίας μαζί τους;

Website

Αν δεν έχετε ιστοσελίδα, επενδύστε άμεσα στη δημιουργία της, για να μπορείτε να έχετε αναλυτικά αναρτημένες τις ανακοινώσεις σας, τα νέα που αφορούν το μουσείο και ό,τι άλλο κρίνετε σχετικό.

Blog

Ξεκινήστε στον ιστότοπό σας ένα blog. Με το να ανεβάζετε άρθρα που αφορούν τους επισκέπτες σας, θα διατηρείτε το ενδιαφέρον τους για τον χώρο σας ζωντανό. Επιπλέον, θα έχετε υλικό για να μοιράζεστε στα social media και στο newsletter σας.

Ένα blog θα σας βοηθήσει να ανέβετε στα οργανικά αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης και έτσι, όταν κάποιος αναζητά κάτι σχετικό με τον οργανισμό σας, θα μπορεί εύκολα να το βρει στον ιστότοπό σας.

Tik Tok και podcasts

Αν κάνετε ήδη όλα τα παραπάνω, αλλά θέλετε να κάνετε το επόμενο βήμα στη μάρκετινγκ στρατηγική σας, τότε εξετάστε το ενδεχόμενο να δημιουργήσετε ένα κανάλι στο TikTok ή να ξεκινήσετε το δικό σας podcast.

  • Με το TikTok θα καταφέρετε να προσελκύσετε το νεανικό κοινό και να φέρετε το μουσείο σας στην επικαιρότητα. Η αντίληψη πως η ανάλαφρη αισθητική του TikTok δεν ταιριάζει στην σοβαρότητα του μουσείου είναι πια ξεπερασμένη και πολλοί οργανισμοί πολιτισμού χρησιμοποιούν στη στρατηγική τους την αμεσότητα του μέσου (διαβάστε τον Tik Tok οδηγό μας για μουσεία)!
  • Από την άλλη, το podcast χρησιμοποιεί τον προφορικό λόγο, απουσία εικόνας, και μπορείτε να επενδύσετε σε μακροσκελές περιεχόμενο. Με τη δύναμη της αφήγησης και του διαλόγου έχετε τη δυνατότητα να εμβαθύνετε περισσότερο σε κάποια θέματα. Επίσης, η δημοφιλία του podcast έγκειται στο γεγονός πως δεν περιορίζει τον ακροατή, αλλά μπορεί να τον συνοδεύει στις καθημερινές του εργασίες, στην οδήγηση κ.ά., καθιστώντας το ένα ευχάριστο μέσο επικοινωνίας για το ίδρυμά σας. Σημειώστε, επίσης, πως έχει ιδιαίτερη αυξημένη δυναμική τα τελευταία χρόνια!

Μάθετε πώς να ξεκινήσετε ένα podcast για το μουσείο σας ή συνεχίστε παρακάτω για να ανακαλύψετε περισσότερα για το content marketing σε μουσεία και οργανισμούς τεχνών και πολιτισμού.

Γιατί να επιλέξετε το content marketing για το μουσείο σας;

Το content marketing βοηθά τα μουσεία με τον ίδιο τρόπο που βοηθά επιχειρήσεις, δημόσιους οργανισμούς, ΜΚΟ και πολιτικές καμπάνιες: Σας βοηθά να συνδεθείτε με το κοινό σας, να απαντήσετε στις ερωτήσεις του και να χτίσετε σχέσεις εμπιστοσύνης. Το περιεχόμενο που θα μοιράζεστε μπορεί να έχει εκπαιδευτικό ή ενημερωτικό χαρακτήρα, αλλά και προωθητικό στόχο για κάποια νέα έκθεση ή κάποιο event.

Αυξάνετε την απήχηση του οργανισμού σας: 

Χρησιμοποιώντας ποιοτικό και χρήσιμο περιεχόμενο, παρακινείτε τους επισκέπτες σας ή τους χρήστες που σας ακολουθούν στο διαδίκτυο να αλληλεπιδρούν με αυτό και να το διαμοιράζονται στα ψηφιακά μέσα που χρησιμοποιούν. Με αυτόν τον τρόπο, το μουσείο σας γίνεται ευρύτερα γνωστό και φτάνει σε πιο συγκεκριμένους κύκλους που δραστηριοποιείται το κοινό-στόχος σας. Συνακόλουθα, μαζί με την απήχηση αυξάνεται και η επισκεψιμότητα, που είναι, συνήθως, και ο απώτερος στόχος.

Χτίζετε την «αυθεντία» στον κλάδο σας: 

Αν μοιράζεστε γνώση με τους επισκέπτες σας ή τους χρήστες του διαδικτύου, δημιουργείτε γύρω από τον οργανισμό σας τη λεγόμενη «αυθεντία» σε ένα συγκεκριμένο θέμα. Όταν οι στόχοι ενός μουσείου είναι εκπαιδευτικοί, η εξειδίκευση είναι σημαντικό να είναι καλλιεργημένη. Έτσι, όταν κάποιος θα θέλει να μάθει κάτι για τον τομέα σας, σίγουρα θα «πέσει πάνω σας» για να βρει τις πληροφορίες που χρειάζεται.

Ενισχύετε την κατάταξη του ιστοτόπου σας στις μηχανές αναζήτησης: 

Ένα από τα θέματα που δεν απασχολούν συχνά τα μουσεία, τους χώρους τέχνης και τους διάφορους οργανισμούς που ασχολούνται με τον πολιτισμό είναι η κατάταξή τους στις μηχανές αναζήτησης. Πολλά ιδρύματα μάλιστα το θεωρούν μία σπατάλη πόρων και αρκούνται στη συμπερίληψή τους σε καταλόγους από third-party πλατφόρμες προώθησης.

Το να επενδύσετε σε μία SEO (Search Engine Optimization) στρατηγική μέσω παραγωγής περιεχομένου στην ιστοσελίδα σας (συνήθως μέσω ενός blog) ενδέχεται να μην είναι στις πρώτες προτεραιότητές σας, όμως μπορεί να βοηθήσει τον οργανισμό σας να εμφανίζεται στην πρώτη σελίδα σε αποτελέσματα αναζητήσεων που πραγματοποιούν οι δυνητικοί σας επισκέπτες.

Η αξία του ψηφιακού περιεχομένου για τα μουσεία

Κλείνοντας, στο δίλημμα ανάμεσα στην καλή επιμέλεια ή το μάρκετινγκ η απάντηση είναι πως, στην πραγματικότητα, δεν υπάρχει δίλημμα. Είναι δύο αλληλένδετα συστατικά που διασφαλίζουν τη βιώσιμη ή και κερδοφόρα πορεία ενός ιδρύματος. Φροντίστε εξίσου την εμπειρία του επισκέπτη σας μέσα στο μουσείο σας, όπως και την εμπειρία του χρήστη στα ψηφιακά κανάλια που χρησιμοποιείτε.

Last but not least tip: Όταν ξεκινήσετε τη δική σας content marketing στρατηγική, λάβετε υπόψη την προσβασιμότητα των ψηφιακών σας μέσων, ώστε να είναι όσο το δυνατόν πιο εύκολα στην πλοήγηση για περισσότερους ανθρώπους. Υπάρχουν πολλές καλές πρακτικές συμπερίληψης όταν δημιουργείτε την ψηφιακή παρουσία του μουσείου σας, οι οποίες έχουν πραγματικό αντίκτυπο στην κοινωνία. Αξιοποιήστε τις.

Αφήστε ένα σχόλιο...

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Scroll to Top