6 τρόποι για να προσελκύσετε το νεανικό κοινό

Παρ’ ότι τα μουσεία προσπαθούν να συμβαδίζουν με τις παγκόσμιες τάσεις και να ανταποκρίνονται στις επιθυμίες του κοινού, συχνά δεν το καταφέρνουν. Ειδικά η προσέλκυση της νέας γενιάς φαίνεται να είναι ένα απαιτητικό εγχείρημα, που προϋποθέτει συνεχή έρευνα και πειραματισμό.

Τα μουσεία με εξειδικευμένο περιεχόμενο ή εκείνα που βρίσκονται εκτός των μεγάλων αστικών κέντρων χρειάζεται να ενεργούν καινοτόμα, ώστε να προσελκύουν κοινό και να διατηρούν, μάλιστα, την επισκεψιμότητα σε ικανοποιητικά επίπεδα όλο το χρόνο. Ακόμα, όμως, και για τα μουσεία με μικρό προϋπολογισμό, υπάρχουν τακτικές μάρκετινγκ και προσέλκυσης του νεανικού κοινού.

Ακολουθούν μερικές στρατηγικές που απαιτούν πόρους, που ήδη έχετε (ή που μπορείτε εύκολα να εκμεταλλευτείτε) και δεν επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό σας.

1. Επανεξετάστε το ωράριο λειτουργίας σας

Αρχικά, βεβαιωθείτε ότι οι νέοι μπορούν εύκολα να επισκεπτούν το μουσείο σας. Η προσέλκυση της νεολαίας στα μουσεία προϋποθέτει προσβασιμότητα στο χώρο, αλλά και παροχή κινήτρων. Για παράδειγμα, οι απογευματινές επισκέψεις διευκολύνουν τους φοιτητές και εφήβους, επειδή έχουν γενικά λιγότερες υποχρεώσεις τα βράδια.

Ωστόσο, δεν υπάρχει λόγος να διευρύνετε το ωράριο όλες τις μέρες της εβδομάδας. Διαλέξτε μια μέρα που το μουσείο θα παραμένει ανοιχτό μέχρι το βράδυ, ώστε να προσελκύσετε περισσότερους νέους επισκέπτες.

2. Συνεργαστείτε με ειδικούς για την παραγωγή ενός podcast

Τα podcasts έχουν σταθερή άνοδο δημοφιλίας τα τελευταία χρόνια. Διαφορετικές ηλικιακές ομάδες εξοικειώνονται με τα podcasts, τα οποία επιλέγουν πλέον συχνά για να ενημερωθούν για εξειδικευμένα θέματα. Ως εκ τούτου, τα μουσεία έχουν ξεκινήσει να αντιλαμβάνονται τη σημαντικότητα του καναλιού αυτού και της επαφής που δημιουργείται με το κοινό, ενσωματώνοντας ακουστικές εκπομπές στον προγραμματισμό τους.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα επιτυχημένου podcast είναι η συνεργασία ανάμεσα στο MoMa και το WNYC Studios ¨Α Piece of Work¨, με το οποίο επιχειρείται να γίνει η τέχνη πιο προσιτή στο κοινό. Η εκπομπή ανοίγει συζητήσεις με καλλιτέχνες και ιστορικούς τέχνης, με σκοπό να εξηγήσει έννοιες, όπως η αφαιρετική ή ο μινιμαλισμός.

Διαβάστε εδώ -> Πώς να δημιουργήσετε Podcast για το μουσείο σας

3. Βελτιώστε την πρόσβαση για τους νεαρούς επισκέπτες

Για τις οικογένειες με παιδιά, τα μουσεία που δεν είναι «φιλικά προς οικογένειες» αποτρέπουν μια πιθανή επίσκεψή τους. Αξίζει ένας οργανισμός να επενδύσει στη διαμόρφωση ειδικά σχεδιασμένων χώρων για παιδιά και να διαφημίσει τις εγκαταστάσεις σε πιθανούς επισκέπτες. Τέτοιες εγκαταστάσεις μπορεί να περιλαμβάνουν χώρους θηλασμού, εκθέματα για παιδιά κλπ..

Εξίσου σημαντικό είναι το αντίτιμο της εισόδου στο μουσείο, δεδομένου πως ένας γονιός έχει πιο επείγουσες ανάγκες να καλύψει. Συνεπώς, χρειάζεται να δημιουργήσετε κίνητρα για να σας επιλέξουν.

1840s GIF Party – Tate Museum, UK

4. Επενδύστε στo ψηφιακό περιεχόμενο

Τα περισσότερα παιδιά που γεννήθηκαν μετά το 2000 δεν έχουν βιώσει έναν κόσμο χωρίς ίντερνετ. Πρόκειται για ένα δεδομένο που πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη από τα πολιτιστικά ιδρύματα, αν επιθυμούν να προσελκύσουν τη νέα γενιά επισκεπτών.

Ως εκ τούτου, χρειάζεται να δημιουργηθεί μια ισχυρή ψηφιακή παρουσία, η οποία δεν περιορίζεται στην ιστοσελίδα, αλλά αφορά και τα social media. Η συνεχής ανανέωση του περιεχομένου, αλλά και η αλληλεπίδραση με τους χρήστες θα ενισχύσει την εικόνα του ιδρύματος σε διαφορετικές ομάδες κοινού.

Εξαιρετικό παράδειγμα είναι το Philadelphia Museum of Art, το οποίο χρησιμοποιεί το Twitter, ως διαδικτυακή γκαλερί και forum για να προκαλέσει το διάλογο. Παράλληλα, λειτουργεί και ως πλατφόρμα για επιμελητές, ώστε να απαντούν σε ερωτήσεις και να δίνουν ομιλίες.

Από την άλλη, το Tate Britain στο Λονδίνο δημιούργησε ένα από τα πιο έξυπνα GIFs στον μουσειακό κλάδο. Χρησιμοποιώντας το Tumblr, το μουσείο προσκάλεσε νεαρά άτομα να μεταμορφώσουν συγκεκριμένα έργα τέχνης από την «γκαλερί του 1840» σε GIFs.

Η επιτυχία του ήταν μεγάλη, αφού αύξησε σημαντικά την κίνηση στην ιστοσελίδα του ιδρύματος και την αλληλεπίδραση στα social media. Σε συνέχεια του GIF, το Tate δημιούργησε ψηφιακά έργα με ανοιχτή συμμετοχή, ως μόνιμο μέρος του μουσείου, ενσωματώνοντας οθόνες μέσα στο χώρο, προβάλλοντας τα GIFs και memes, που δημιούργησε ο κόσμος. Αυτό είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα για το πώς ένα μουσείο μπορεί να χρησιμοποιήσει την τεχνολογία, ώστε να προσελκύσει τις μικρότερες ηλικιακές ομάδες.

Το Tumblr είναι μια δωρεάν ιστοσελίδα για να μοιράζεται κανείς οπτικό περιεχόμενο με άτομα σε όλο τον κόσμο. Μη διστάσετε λοιπόν να δημιουργήσετε μέχρι και καμπάνιες για τη γενιά Z και Y.

5. Αφήστε χώρο για φαντασία και εξερεύνηση στις ξεναγήσεις σας

Δεν προκαλεί εντύπωση ότι το San Francisco Museum of Modern Art λάνσαρε πρόσφατα ένα από τα πιο πετυχημένα apps με ξεναγήσεις. Το μουσείο χρηματοδοτήθηκε από το Silicon Valley και την Apple και ενώ η εφαρμογή ήταν σχεδιασμένη για να χρησιμοποιηθεί με ακουστικά, ξεκινώντας κανείς την περιήγηση, ενθαρρύνεται να βάλει το κινητό στην τσέπη του.

Ειδικότερα, η εφαρμογή χρησιμοποιεί wifi για να εντοπίσει την κίνηση και να καταστήσει την περιήγηση διαδραστική, ανάλογα με τα ενδιαφέροντα του κάθε επισκέπτη. Αντί, όμως, να ακολουθεί κανείς αυστηρές οδηγίες για το που να κινηθεί, προτρέπεται να περιηγηθεί ακούγοντας προτάσεις, όπως «πήγαινε στη γωνία και ίσως δεις…».

Το μουσείο προσέλαβε podcasters, κωμικούς, καλλιτέχνες για να ηχογραφήσουν διάφορες διαδρομές. Οι ξεναγήσεις έχουν ενδιαφέρουσες και εξατομικευμένες περιηγήσεις. Αν οι επισκέπτες ξεφύγουν από τη διαδρομή της ξενάγησης, τότε η εφαρμογή ξεκινά να παίζει μουσική, σχεδιασμένη έτσι, ώστε να μην αποσπά την προσοχή των επισκεπτών.

6. Ξεχωρίστε και ρισκάρετε με ιδιόμορφα εκθέματα

Τα εκθέματα που ανταποκρίνονται σε καθολικές, διαχρονικές εμπειρίες είναι εγγυημένα ότι θα τραβήξουν το ενδιαφέρον. Ενώ κάθε άτομο και επισκέπτης έχει μια ιστορία, είναι δουλειά του μουσείου να αφηγείται αυτές τις ιστορίες, με τρόπο που να απευθύνονται στο ευρύ κοινό.

Το Museum of Broken Relationships, που ιδρύθηκε το 2016, έχει ήδη προσελκύσει χιλιάδες επισκέπτες και την προσοχή των μέσων ενημέρωσης. Η συλλογή του αποτελείται από φαινομενικά τυχαία αντικείμενα, τα οποία προέρχονται από τον κόσμο. Το καθένα έχει μια ιστορία για το άτομο που το κατέχει και συμβολίζει μια αποτυχημένη σχέση του.

Η ετερόκλητη συλλογή αντικειμένων του μουσείου απεικονίζει την πολυπλοκότητα της αγάπης και της απογοήτευσης και παρακινεί τους επισκέπτες να αναλογιστούν τα υλικά αντικείμενα που διατηρούν.

Ωστόσο, σε ένα γενικότερο πλαίσιο, δε χρειάζεται ένα ολόκληρο μουσείο να αφιερωθεί σε κάποιο ιδιόρρυθμο concept. Για πολλά ιδρύματα, τα δημιουργικά και ιδιόρρυθμα εκθέματα λειτουργούν καλά τόσο σε μεγάλη, όσο και σε μικρή κλίμακα, ενώ είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να προσελκύσετε το νεότερο κοινό.

Αφήστε ένα σχόλιο...

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Scroll to Top