Επιμελητής κοινοτικής εμπλοκής: Η νέα ειδικότητα στα σύγχρονα μουσεία

Ορισμένα μουσεία προσλαμβάνουν επιμελητή κοινοτικής εμπλοκής, ενθαρρύνοντας τον ανοιχτό διάλογο με τις τοπικές κοινότητες σχετικά με τις ανάγκες τους, έτσι ώστε να επιτύχουν ουσιαστική αλλαγή μέσω του εκπαιδευτικού προγραμματισμού.

Το κενό που καλύπτει ο επιμελητής κοινοτικής εμπλοκής

Στον πυρήνα τους, τα μουσεία είναι αφηγητές, αλλά ποιών ιστοριών; Πώς αφηγούνται; Προσεγγίζουν και συνδημιουργούν με τις κοινότητες με πολιτιστικό τρόπο; Οι δημογραφικές, τεχνολογικές, οικονομικές, πολιτικές και ευρύτερες κοινωνικές αλλαγές έχουν αφήσει πολλές ομάδες της κοινωνίας να υποεκπροσωπούνται σε εκθέσεις και συλλογές μουσείων και, κατά συνέπεια, μεγάλο μέρος της κοινωνίας δεν ενδιαφέρεται για τα τοπικά μουσεία. Με απλά λόγια, οι νέοι ενήλικες, οι πολίτες με χαμηλά εισοδήματα ή στο όριο της φτώχειας και οι κοινότητες BAME (Black, Asian, and minority ethnic) είναι λιγότερο πιθανό να επισκεφτούν μουσεία ή να ασχοληθούν εκείνα μαζί τους.

Εν μέρει αυτό οφείλεται σε μια σαφή έλλειψη διαφορετικότητας στο εργατικό δυναμικό, ακόμα και στους εθελοντές στον τομέα των μουσείων, καθώς εκείνοι επιλέγουν το περιεχόμενο, αφήνοντας εκτός τις συγκεκριμένες ομάδες. Εξαίρεση αποτελούν ορισμένα μουσεία και εξειδικευμένες συλλογές (π.χ. μαύρη ιστορία, εβραϊκή ιστορία, ιστορία LGBT).

Η συντριπτική πλειονότητα των μουσείων δυσκολεύονται να συνεργαστούν με διαφορετικές κοινότητες και να αναπτύξουν πιο περιεκτικές και δημοκρατικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κοινού και συλλογών. Επομένως, για να παραμείνουν οι πολιτιστικοί φορείς επίκαιροι και να επηρεάζουν τις κοινότητές τους πρέπει να αλλάξουν και να αντιμετωπίσουν το μέλλον διαφορετικά.

Ο τομέας των μουσείων γενικά κινείται πολύ αργά προς αυτή την κατεύθυνση, κυρίως λόγω των αντιληπτών και πραγματικών οικονομικών προκλήσεων και της μακροζωίας των μόνιμων εκθέσεων. Πολλές από τις οποίες μπορούν να παραμείνουν στη θέση τους για δύο ή περισσότερες δεκαετίες. Σε αυτό το πλαίσιο, οι παραδοσιακές μέθοδοι επιμέλειας εξακολουθούν να κυριαρχούν σε πολλά μουσεία.

Πηγή: Unsplash

Ο ρόλος του CEC

Για πολλούς οργανισμούς, η δημιουργία θέσεων CEC (Community Engagement Curator) έχει σχεδιαστεί όχι μόνο για να ακούσουν τις κοινότητες, αλλά για να βοηθήσουν τους οργανισμούς να αξιολογήσουν τις εσωτερικές κουλτούρες και να τους επαναπροσδιορίσουν ως χώρους διαλόγου, σύνδεσης και ένταξης.

Η συμμετοχή της κοινότητας δεν σημαίνει ότι το μουσείο πρέπει να παραμελήσει άλλες θεσμικές πρωτοβουλίες, αλλά είναι σημαντικό να διασφαλιστεί ότι αυτές οι προσπάθειες είναι βιώσιμες και συνεχείς. Η συνεργασία με ένα επιμελητή κοινοτικής εμπλοκής προκαλεί τα μουσεία να πειραματιστούν με έναν ριζοσπαστικό τρόπο προσέλκυσης κοινού.

Καθώς αρχίζουν να επικεντρώνονται στην αλληλεπίδραση με την κοινότητα, τα μουσεία βλέπουν μια αυξανόμενη ανάγκη για ένα αφοσιωμένο άτομο που θα εκπροσωπεί ένα ευρύ και ποικίλο κοινό και θα διασφαλίζει ότι οι φωνές της κοινότητας ακούγονται -όχι μόνο σε μία έκθεση ή πρόγραμμα, αλλά ως μέρος μιας διαρκούς συνεργασίας. Αυτός ο φιλόδοξος στόχος απαιτεί την εξεύρεση των πόρων για την υποστήριξη μιας ή περισσότερων θέσεων, ενώ πολλά ιδρύματα αρκούνται ακόμα και την δημιουργία εθελοντικών θέσεων επιμελητή κοινοτικής εμπλοκής.

Περιγραφή θέσης

• Να συνεργάζεται με μουσεία για την ανάπτυξη μιας σειράς εκθέσεων με επιμέλεια της κοινότητας.

• Να εκπαιδεύει εθελοντές της κοινότητας στην επιλογή, την ερμηνεία και την παρουσίαση αντικειμένων.

• Να εργάζεται με τα μουσεία για να αναπτύξει την ιστορική κατανόηση και ερμηνεία.

• Να προσεγγίζει νέα και διαφορετικά είδη κοινού.

• Να αναπτύσσει μοντέλα για τα πανεπιστήμια και τα μουσεία, έτσι ώστε να συνεργάζονται για να καλλιεργήσουν τη συμμετοχή της κοινότητας.

Κάνοντας την διαφορά

Το Μουσείο Τέχνης Chrysler, ένα ίδρυμα που προσπαθεί να «ενώσει την τέχνη και τους ανθρώπους», είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του τι μπορεί να επιτύχει η οργανωτική αλλαγή. Το 2015, το μουσείο πήρε μια στρατηγική απόφαση να επικεντρωθεί σε προγράμματα για το βασικό κοινό και να αναζητήσει ενεργά ουσιαστικές σχέσεις και συνεργασίες με το υποεκπροσωπούμενο κοινό. Αφιέρωσαν θέση προσωπικού και πόρους σε αυτή την προσπάθεια.

Ως αποτέλεσμα, το μουσείο έχει εντάξει τρεις βασικές κοινοτικές ομάδες που εκπροσωπούνται λιγότερο και φιλοξένησε εκατοντάδες προγράμματα και εκδηλώσεις. Καθιερώνοντας και ενισχύοντας συνεργασίες με καίρια άτομα και περιφερειακούς οργανισμούς, το Μουσείο Chrysler γνώρισε πρωτοφανή αύξηση στη συμμετοχή και την αγάπη της κοινότητας για τις εκθέσεις, τα προγράμματα και την αποστολή του.

Επιπλέον, το μουσείο έχει αναδειχθεί ως ένας εθνικά αναγνωρισμένος ηγέτης στις πρακτικές χωρίς αποκλεισμούς, αγκαλιάζοντας πλήρως τους πολίτες της περιοχής, ειδικά τις τοπικές αφροαμερικανικές, LGBT κοινότητες.

Η αναζήτηση νέων τρόπων συνεργασίας, η ανάπτυξη πιο περιεκτικής γλώσσας και η επανασχεδίαση του πλαισίου είναι ικανά να εξομαλύνουν τις ανισότητες και να εντάξουν πρακτικές που μπορεί να ωφελήσουν κάποιους αφήνοντας πίσω όσους αναπολούν το παρελθόν και τις κοινωνικές παθογένειες του.

Οι ρόλοι των CEC βοηθούν τους οργανισμούς να επανεξετάσουν, να προβληματιστούν και να επαναπροσδιορίσουν κάθε λειτουργία, πρωτοβουλία, πρόγραμμα και διαδικασία. Αυτή η απαραίτητη, και συχνά άβολη, αλλαγή μπορεί να οδηγήσει σε καινοτομία και βιωσιμότητα. Μπορεί επίσης να ευθυγραμμίσει εκ νέου το έργο ενός ιδρύματος με την αποστολή, τα οράματα και τις αξίες του – και μερικές φορές να πυροδοτήσει την επανεξέταση αυτών των αξιών για να διασφαλίσει ένα κοινό όραμα με ολόκληρη την κοινότητα.

Αφήστε ένα σχόλιο...

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Scroll to Top