Transmedia Storytelling: Tο μέλλον της εκθεσιακής αφήγησης

Η αφήγηση που επιτυγχάνεται μέσω της χρήσης πολλαπλών, ψηφιακών και παραδοσιακών, μέσων (transmedia storytelling) αφορά τον σχεδιασμό, την κοινοποίηση μέσω των κοινωνικών δικτύων και φυσικά την εκθεσιακή εμπειρία στο σύνολο της.

Στις μέρες μας, τα περισσότερα καλλιτεχνικά projects χρησιμοποιούν παραπάνω από ένα μέσο για να αφηγηθούν την «ιστορία» τους. Αυτή η πρακτική εφαρμόζεται από τις διαφημιστικές καμπάνιες για την προώθηση ταινιών, μέχρι και τις σύγχρονες εκθέσεις. Πολύ βασικό χαρακτηριστικό της είναι η διάσπαση της ιστορίας σε μέρη. Επιλέγοντας τα διαθέσιμα μέσα, επιτυγχάνεται η αλληλεπίδραση όσο το δυνατόν μεγαλύτερου και διαφορετικού κοινού.

Πιθανά μέσα τα οποία μπορεί να χρησιμοποιηθούν για την εκθεσιακή αφήγηση είναι οι ταινίες, τα βιβλία, τα comics, τα παιχνίδια, τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, οι διαδραστικές διαδικτυακές εμπειρίες, τα κοινωνικά δίκτυα, οι κινητές συσκευές, τα θεματικά πάρκα και οι συνεχώς εξελισσόμενες τεχνολογίες των AR (Augmented Reality) και VR (Virtual Reality).

Αφήγηση

Το γενικότερο πλαίσιο της εκθεσιακής αφήγησης είναι εκείνο που «στηρίζει» και συνδέει όλο το περιεχόμενο της έκθεσης. Από εκεί προκύπτουν και νέες υποϊστορίες ή παράμετροι του αφηγηματικού κορμού.

Η κάθε ιστορία μπορεί να είναι αυθύπαρκτη αλλά ταυτόχρονα και μέρος της γενικότερης αφήγησης. Αυτό ακριβώς το στοιχείο δίνει τη δυνατότητα του διαχωρισμού σε ποικίλα και διαφορετικά μεταξύ τους μέσα. Με τον τρόπο αυτό, το κοινό ανακαλύπτει νέα στοιχεία που αναπτύσσονται στην έκθεση.

Τεχνολογία

Οι ψηφιακές τεχνολογίες έχουν αυξήσει θεαματικά τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να εμπλακεί το κοινό σε διάφορα στάδια του εκθεσιακού σχεδιασμού, από την παραγωγή ιδεών έως την τελική υλοποίηση της έκθεσης ή άλλων πολιτιστικών project.

Στο πλαίσιο της αφήγησης χρησιμοποιούνται πολλαπλά μέσα και τεχνολογίες. Αυτό επιτρέπει την προσέλκυση μεγαλύτερου εύρους κοινού παγκοσμίως και τον τρόπο αφήγησης ο οποίος προσαρμόζεται ανάλογα με το κοινό-στόχος. Επιπλέον, η κάθε μορφή τεχνολογίας έχει διαφορετικές δυνατότητες και αδυναμίες, οι οποίες αξιολογούνται και επιλέγεται εκείνη που εξυπηρετεί τους εκθεσιακούς στόχους.

Το κοινό που επιλέγει αυτόν τον τρόπο εμπειρίας, μέσω διαφορετικών πλατφορμών, φαίνεται να είναι πιο ενεργό και πιθανότατα θα κοινοποιήσει και θα δημιουργήσει νέο περιεχόμενο το οποίο θα αλληλοεπιδρά με την εκθεσιακή αφήγηση ή την έκθεση ως συμβάν.

Κοινό

Στον σύγχρονο τρόπο δημιουργίας εκθέσεων είναι απαραίτητο το περιεχόμενο να αποτελεί εμπειρία για το κοινό. Εκείνο με τη σειρά του θα κοινοποιήσει μέσω των κοινωνικών δικτύων τις σκέψεις του για αυτό και θα κάνει «κτήμα» του τα στοιχεία που το ενδιαφέρουν. Το κοινό μιας τέτοιου είδους έκθεσης δύναται να έχει πρόσβαση στην γενικότερη εκθεσιακή αφήγηση από διάφορα και ενδεχομένως πολύ διαφορετικά μεταξύ τους μέσα. Μπορεί κάποιος να επιλέξει το πόσο θα εμβαθύνει στην έκθεση και από ποιο ή ποια μέσα, ανάλογα με το διαθέσιμο χρόνο και τη διάθεση του.

Οι επισκέπτες μεταξύ τους μπορεί να έχουν βιώσει μια εντελώς διαφορετική εκθεσιακή εμπειρία. Το κοινό που επιλέγει αυτόν τον τρόπο εμπειρίας, μέσω διαφορετικών πλατφορμών, φαίνεται να είναι πιο ενεργό και πιθανότατα θα κοινοποιήσει και θα δημιουργήσει νέο περιεχόμενο το οποίο θα αλληλοεπιδρά με την εκθεσιακή αφήγηση ή την έκθεση ως συμβάν.

Το transmedia storytelling μπορεί επίσης να εφαρμοστεί στη στρατηγική μάρκετινγκ και τις διαφημιστικές καμπάνιες της έκθεσης. Είναι σημαντικό να υπάρχει πάντα στη βάση του σχεδιασμού transmedia προϊόντων η «διαδρομή» που θα ακολουθήσει το κοινό-στόχος και φυσικά τι θα αποκομίσουν από την εμπλοκή τους στο σύνολο της έκθεσης.

Αφήστε ένα σχόλιο...

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Scroll to Top