Τα πρώτα βήματα για επιτυχημένο εκθεσιακό σχεδιασμό

Τα βασικά ζητήματα που πρέπει να συμπεριληφθούν στον γενικότερο εκθεσιακό σχεδιασμό από το πρώιμο στάδιο έως και την ολοκλήρωση του.

Όσο και αν η δημιουργία μιας έκθεσης φαντάζει σε πολλούς μια σχετικά εύκολη διαδικασία, στην πραγματικότητα απαιτεί πολύ χρόνο, μελέτη και συγκέντρωση. Υπάρχουν κάποια βασικά θέματα τα οποία συμπεριλαμβάνονται σε αυτό το αρχικό στάδιο και καλό είναι να τα έχουμε υπόψιν μας πριν ξεκινήσουμε να σχεδιάζουμε οτιδήποτε.

Εξαιτίας του ενθουσιασμού ή της βιασύνης, πολλές φορές αφιερώνουμε περισσότερο χρόνο οραματιζόμενοι το άρτιο αποτέλεσμα. Έτσι, παραμελούνται σημαντικά σημεία όπως το τι δύναται να διδάξει το έργο, αρχικά σε εμάς ως εκθεσιακούς δημιουργούς και μετέπειτα στους επισκέπτες. Αν ένα έργο από τα πρώτα κιόλας στάδια καταφέρνει να επηρεάσει τη ζωή μας ή τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε και προσεγγίζουμε κάποια θέματα τότε σίγουρα ξεκινάει ένα προτζεκτ με τις ευνοϊκότερες των προδιαγραφών!

Σκοπός αυτού του άρθρου είναι να θέσει ορισμένα βασικά ζητήματα που πρέπει να συμπεριληφθούν στον γενικότερο εκθεσιακό σχεδιασμό από το πρώιμο στάδιο έως και την ολοκλήρωση του.

Έρευνα, έρευνα και έρευνα!

Για οποιοδήποτε θέμα, είναι απαραίτητη μια πλήρης έρευνα με όλα τα δυνατά μέσα, για να αποκτηθεί μια γενική και αργότερα πιο ειδική γνώση. Στην εποχή της COVID-19, το διαδίκτυο έχει κατακλυστεί από αρχεία τα οποία μέχρι πρότινος απαιτούσαν φυσική παρουσία για να μελετηθούν (βιβλιοθήκες, ιδιωτικά αρχεία κλπ.).

Αφού εντοπιστούν οι κατάλληλοι φορείς συγκεντρώνουμε πληροφορίες από πληθώρα πηγών όπως εφημερίδες, περιοδικά, ταινίες, βιβλία, μόδα, Νόμους κ.ά.. Μέσα από αυτή τη διαδικασία εντοπίζουμε συμπεριφορές, στερεότυπα, χαρακτήρες, πρακτικές, γεγονότα και προσωπικότητες που μπορεί να έπαιξαν σημαντικό ρόλο, αλλά για πολλούς λόγους τα ίχνη τους χάνονται στο πέρασμα του χρόνου.

Το θεματικό πλαίσιο πρέπει να γίνει πλήρως αντιληπτό, έτσι ώστε να περάσουμε στο δεύτερο στάδιο, τον σχεδιασμό. Τέλος, μια τέτοιου είδους έρευνα είναι εξαιρετική πηγή νέων ερεθισμάτων και ιδεών που μπορούν να αξιοποιηθούν στη συνέχεια.

Ο ανθρώπινος παράγοντας

Σε όλες τις φάσεις σχεδίασης και υλοποίησης ενός έργου ακολουθείται η στρατηγική της ανθρώπινης εμπειρίας. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως όλος ο σχεδιασμός από την αφήγηση έως την τελική διάδραση έχει ως κέντρο τον άνθρωπο/επισκέπτη και όχι ενδεχομένως μια συλλογή του φορέα σας που καλείστε να εκθέσετε.

Η αντίληψη πως οι εκθέσεις δεν συνδέονται με το σήμερα σε επίπεδο καθημερινότητας ή κοινωνικής πραγματικότητας είναι βαθιά ξεπερασμένη και αποτυχημένη. Όταν ένα έργο αντανακλά τους φόβους, την αγωνία, την ελπίδα, τότε ο επισκέπτης έρχεται σε μία κατάσταση ταύτισης και ενσυναίσθησης για τον ίδιο και τους γύρω του. Το συναίσθημα είναι αυτό που ενώνει διαφορετικούς ανθρώπους από διαφορετικές κουλτούρες και λειτουργεί ως Δούρειος ίππος για τη μετάδοση σημαντικών μηνυμάτων.

Αντιληπτή και ξεκάθαρη κεντρική ιδέα

Ανεξάρτητα με το είδος της έκθεσης, το θέμα που πραγματεύεται ή το επιθυμητό αποτέλεσμα, το έργο πρέπει να γίνεται αντιληπτό από το μεγαλύτερο μέρος των επισκεπτών, αλλιώς κινδυνεύει να χαθεί ο βασικός λόγος δημιουργίας της έκθεσης. Είναι σημαντικό το έργο να γίνεται κατανοητό, όχι απαραίτητα ευχάριστο. Σε αυτό το στάδιο σημασία έχει ο στόχος, το σημείο κορύφωσης της έκθεση και όχι το πώς ή τι θα χρησιμοποιήσουμε για να το πετύχουμε.

Αναρωτηθείτε, ποιό είναι το «πρόβλημα» το οποίο το έργο θα προσεγγίσει; Τι κενό υπάρχει το οποίο η έκθεση θα καλύψει; Ποιό είναι το μήνυμα/ηθικό δίδαγμα που επιθυμείτε να μεταδώσετε στους επισκέπτες; Τι χρειάζονται πραγματικά οι άνθρωποι αυτή τη στιγμή; Είναι προφανές πως κανένα έργο δε μπορεί να λύσει σε πρακτικό επίπεδο κάποιο πρόβλημα, αλλά η δυναμική μιας σωστά δομημένης και αποδιδόμενης έκθεσης είναι να προκαλέσει τους επισκέπτες να το αντιμετωπίσουν.

Πολλαπλές προσεγγίσεις

Είτε εργαζόμαστε σε ένα φορέα είτε ως ανεξάρτητοι επιμελητές, καλούμαστε να δημιουργήσουμε δύο εσωτερικές περσόνες. Αυτή του αυστηρού επαγγελματία και εκείνη του ανέμελου καλλιτέχνη. Θέλει πολύ μεγάλη προσοχή στην ισορροπία, γι’ αυτό απαιτούνται ξεκάθαρα και σταθερά βήματα, αποστασιοποίηση και εμβάθυνση αντίστοιχα όπου χρειάζεται. Στην περίπτωση που το έργο θα υλοποιηθεί από μια ομάδα ή ένα σύνολο ομάδων είναι πολύ σημαντικό, από αυτό το σημείο, να έχουν ξεκαθαριστεί και οριοθετηθεί οι ρόλοι του κάθε μέλους.

Πριν λοιπόν, ξεκινήσει ο πρακτικός εκθεσιακός σχεδιασμός, απαιτείται αρχικά μια εμπεριστατωμένη έρευνα που θα οδηγήσει σε ένα ασφαλές πλαίσιο πληροφοριών για το γενικότερο θέμα που θα αναπτυχθεί στην έκθεση. Εκθεσιακός γνώμονας είναι πάντα ο άνθρωπος και η σύνδεση του θέματος με την σημερινή πραγματικότητα που θα προσελκύσει το ενδιαφέρον του επισκέπτη. Με όπλο τη γνώση που έχει αποκτηθεί καθίστανται αντιληπτά η κεντρική ιδέα και τα μηνύματα που θα αποτελέσουν τη βάση του σχεδιασμού. Η φαντασία, οι ιδέες και η έντονη δημιουργικότητα είναι λίγα μόνο από τα χαρακτηριστικά του εκθεσιακού δημιουργού σε αυτό το στάδιο. Τέλος, είναι σημαντικό να εφαρμόζεται η κατά καιρούς αποστασιοποίηση από το έργο είτε από τον ίδιο το δημιουργό είτε από κάποια μέλη της ομάδας, έτσι ώστε να εξετάζεται η ποιότητα του.

Αφήστε ένα σχόλιο...

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Scroll to Top