Σχεδιάστε ένα μουσειακό έκθεμα μέσα από 12 βήματα

Αν προσπαθείτε να σχεδιάσετε ένα μόνιμο ή προσωρινό έκθεμα μουσείου, γνωρίζετε ήδη ότι αποτελεί μια απαιτητική διαδικασία. Με ένα επιτυχημένο μουσειακό έκθεμα, όμως, μπορείτε να προσφέρετε στους επισκέπτες έναν μοναδικό τρόπο να μάθουν και να βιώσουν την ιστορία, την τέχνη και τον πολιτισμό. Ποιά είναι τα βήματα που πρέπει κανείς να ακολουθήσει;

Ο επιτυχημένος σχεδιασμός μουσειακών εκθεμάτων ενισχύει την εμπειρία των επισκεπτών και την αξία μάθησης ή ψυχαγωγίας. Ανεξάρτητα από το τι επιθυμείτε να εκθέσετε, η διαδικασία σχεδιασμού ακολουθεί συγκεκριμένες φάσεις, ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες και να προβλεφθούν όλες οι παράμετροι.

Δημιουργία ερμηνευτικής ιεραρχίας

Όταν σχεδιάζετε ένα νέο έκθεμα, συνιστάται η δημιουργία μιας ερμηνευτικής ιεραρχίας για την ανάδειξη των κύριων μηνυμάτων του και την παροχή μιας δομής για το περιεχόμενο.

Τα εκθέματα βασίζονται σε μια «μεγάλη ιδέα». Πρόκειται για το γενικότερο μήνυμα, που πρέπει να κατανοήσουν οι επισκέπτες και αποτελεί τη βάση για όλο το περιεχόμενο που παρουσιάζεται.

Στη συνέχεια, τα βασικά μηνύματα είναι ένας μικρός αριθμός δηλώσεων, που υποστηρίζουν άμεσα τη μεγάλη ιδέα. Παρέχουν ένα εννοιολογικό πλαίσιο, που οδηγεί στην ανάπτυξη του περιεχομένου.

Τέλος, οι κρίσιμες ερωτήσεις υποστηρίζουν τα βασικά μηνύματα και διαμορφώνουν τους στόχους του περιεχομένου για την εμπειρία. Αυτά είναι τα ερωτήματα, που πρέπει να απαντήσει το έκθεμα στους επισκέπτες.

Μόλις δημιουργήσετε μια ερμηνευτική ιεραρχία, ήρθε η ώρα να αποφασίσετε πώς θα οργανώσετε το έκθεμα. Το περιεχόμενο θα παρουσιάζεται χρονολογικά ή θεματικά;

Πόσες ενότητες χρειάζονται για να ειπωθεί η ιστορία; Ποιά είναι τα πιθανά θέματα και υποθέματα; Όλες αυτές οι λεπτομέρειες πρέπει να εξεταστούν.

Εργαλεία ερμηνείας

Η ομάδα ανάπτυξης εκθεμάτων έχει στη διάθεσή της ποικίλα εργαλεία ερμηνείας. Το περιεχόμενο μπορεί να εκφραστεί με διαφορετικούς τρόπους και όχι μόνο με λέξεις.

Η εξέταση όλων των διαθέσιμων επιλογών παρουσίασης μιας ιδέας είναι κρίσιμη. Όποια εργαλεία, όμως, και αν χρησιμοποιήσετε, να θυμάστε να αφήνετε χώρο στον επισκέπτη να προβληματιστεί.

Τα εκθέματα είναι γεμάτα ερεθίσματα και μπορεί να γίνουν φορτικά με υπερβολικό περιεχόμενο. Έχετε στο νου σας πως δεν είναι βιβλία σε έναν τοίχο. Έτσι, πρέπει να χρησιμοποιούν και τις τρεις διαστάσεις του χώρου για να αφηγηθούν την ιστορία.

Οι εικόνες παρέχουν οπτικό υλικό και απεικονίζουν ιδέες και έννοιες που μπορεί να είναι δύσκολο να εξηγηθούν με λόγια. Αυτές περιλαμβάνουν φωτογραφίες, χάρτες, εικονογραφήσεις, διαγράμματα κλπ..

Τα πολυμέσα, συμπεριλαμβανομένων των βίντεο και των ηχητικών παρουσιάσεων, προσθέτουν «αισθήσεις» στο έκθεμα και βοηθούν να ζωντανέψει το περιεχόμενο.

Τα διαδραστικά στοιχεία επιτρέπουν στους επισκέπτες να συμμετέχουν στο έκθεμα με τρόπο που να τους δίνει τη δυνατότητα να αλληλεπιδράσουν με τα χέρια και το μυαλό.

Τα μοντέλα κλίμακας βοηθούν τους επισκέπτες να αλληλεπιδράσουν με αντικείμενα ποικίλων μεγεθών. Μια μεγάλης κλίμακας μακέτα μπορεί να επεξεργαστεί εύκολα, από κάποια απόσταση. Αντίθετα, η πολυπλοκότητα ενός μικροσκοπικού οργανισμού μπορεί να παρουσιαστεί σε ένα μεγεθυμένο μοντέλο κλίμακας.

Το κείμενο είναι βασικό στοιχείο, αλλά είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι είναι μόνο ένα από τα πολλά εργαλεία. Το κείμενο είναι πιο αποτελεσματικό όταν χρησιμοποιείται στρατηγικά.

Η δομή του κειμένου του εκθέματος σας επιτρέπει να παρουσιάσετε έννοιες με ξεκάθαρο τρόπο. Τα πυκνά κείμενα αποθαρρύνουν τους επισκέπτες να διαβάσουν περαιτέρω.

Έρευνες δείχνουν ότι οι άνθρωποι είναι πιο πιθανό να διαβάσουν μικρές παραγράφους, μήκους 25 έως 75 λέξεων. Ο αριθμός, βέβαια, των λέξεων ποικίλλει από έκθεμα σε έκθεμα.

Πηγή: Mike Von/ Unsplash

Προτιμήσεις επισκεπτών

Το πιο σημαντικό στοιχείο που πρέπει να έχετε στο μυαλό σας, όταν σχεδιάζετε ένα έκθεμα, είναι το κοινό σας. Σε ποιόν απευθύνεται το έκθεμα και πώς θα τον προσεγγίσετε αποτελεσματικά;

Οι επισκέπτες έρχονται στα μουσεία με τα δικά τους ενδιαφέροντα, ανάγκες και επιθυμίες. Μαθαίνουν με διαφορετικούς τρόπους και έλκονται από άλλους τύπους περιεχομένου.

Το μοντέλο IPOP (Ideas, People, Objects, Physical) που προτείνει το μουσείο Smithsonian κατηγοριοποιεί τους επισκέπτες ανάλογα με τις προτιμήσεις τους, για εμπειρίες που βασίζονται σε ιδέες, ανθρώπους, αντικείμενα και φυσική αλληλεπίδραση. Τα επιτυχημένα εκθέματα ενσωματώνουν και τις τέσσερις κατηγορίες.

Ιδέες: Επισκέπτες που αναζητούν εννοιολογική και αφηρημένη σκέψη.

Άνθρωποι: Επισκέπτες που αναζητούν συναισθηματικές συνδέσεις.

Αντικείμενα: Επισκέπτες που αναζητούν οπτική γλώσσα και αισθητική.

Αισθήσεις: Επισκέπτες που αναζητούν πολυαισθητηριακές εμπειρίες.

Σκέψεις σχεδιασμού

✔️  Εξετάστε το ενδεχόμενο να προσλάβετε έναν ή δύο ασκούμενους.
✔️  Συνεργαστείτε με ένα τμήμα μουσειακών σπουδών – κάντε το έκθεμά σας μέρος του project τους.
✔️  Προσλάβετε μια εταιρεία κατασκευής και σχεδιασμού μουσειακών εκθεμάτων.

12 βήματα για τη δημιουργία ενός εκθέματος μουσείου

Έχοντας αποσαφηνίσει κάποιες βασικές παραμέτρους του νέου εκθέματός σας, είστε έτοιμοι να ξεκινήσετε το σχεδιασμό του. Ακολουθήστε τα παρακάτω 12 βήματα που αποτελούν τα στάδια ανάπτυξης, από τη σύλληψη μέχρι την υλοποίηση. Η μετάβαση από τη θεωρία στην πράξη, θα σας βοηθήσει να πετύχετε ένα άρτιο αποτέλεσμα.

1Αξιολογήστε τους πόρους σας.

Υπάρχουν αρκετοί για να δημιουργήσετε ένα μουσειακό έκθεμα;

2Καθορίστε τον προϋπολογισμό σας εκ των προτέρων.

3Επιλέξτε την σωστή θέση για το μουσειακό έκθεμα.

4Αρχίστε να σχεδιάζετε το έκθεμα αναπτύσσοντας την ερμηνεία.

Αυτό περιλαμβάνει το κεντρικό και τα επιμέρους θέματα, τις ιστορίες και το περιεχόμενο. Σκεφτείτε τι μπορεί να βρουν ενδιαφέρον οι επισκέπτες σχετικά με την ιστορία σας.

5Θέστε στο επίκεντρο του σχεδιασμού τον επισκέπτη.

Εξετάστε τη ροή των επισκεπτών, το ηλικιακό εύρος τους, τους τρόπους μάθησης, την επιλογή υλικών, τη χρήση αντικειμένων και γραφιστικών.

6Αξιολογήστε τον προϋπολογισμό. Κινείται εντός των πλαισίων που θέσατε ή μήπως πρέπει να κάνετε περικοπές;

7Καθορίστε σε ποιά σημεία θα χρειαστείτε βοήθεια, εξωτερική ή από εσωτερικά τμήματα.

8Ζητήστε προσφορές από προμηθευτές και εργολάβους για συνεργασία. Χρειάζεστε βοήθεια για τη σύνταξη μιας πρόσκλησης υποβολής προσφορών;

9Ολοκληρώστε τη δημιουργία του εκθέματος.

Συνεργαστείτε με τα κατάλληλα άτομα, ώστε να διασφαλίσετε ότι ευθυγραμμίζονται με το όραμά σας. Θα πρέπει να έχετε ευκαιρίες να αναθεωρήσετε τη δουλειά τους στην πορεία.

10Προετοιμάστε το χώρο.

Τοποθετήστε μοκέτα ή δάπεδο και προχωρήστε στην ηλεκτρολογική εγκατάσταση, εάν χρειάζεται. Ανακυκλώστε ή απορρίψτε τα παλιά εκθέματα, εάν είναι απαραίτητο.

11Εγκαταστήστε το έκθεμα.

Αντιμετωπίστε τυχόν δυσλειτουργίες, που μπορεί να προκύψουν με το στήσιμο του εκθέματός σας.

12Πραγματοποιήστε τα εγκαίνια!

Το σημαντικότερο είναι το νέο αυτό έκθεμα να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των επισκεπτών και να βελτιώσει την εμπειρία τους. Σε κάθε περίπτωση, μη διστάσετε να κάνετε ένα βήμα πίσω, όποτε το κρίνετε, ώστε να επαναξιολογήσετε τις επιλογές σας.

Αφήστε ένα σχόλιο...

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Scroll to Top