Pop-up project: Τι είναι και πως μπορείτε να το οργανώσετε

Τα pop-up projects στήνονται για περιορισμένο χρονικό διάστημα σε μια τοποθεσία όπου δεν έχει λειτουργήσει κάποιος πολιτιστικός χώρος προγενέστερα. Αν και τις περισσότερες φορές έχουν εμπορική πρόθεση, αυτές οι βραχυπρόθεσμες δράσεις τείνουν να καλλιεργούν ένα ήθος του να κάνουμε περισσότερα με λιγότερα.

Ειδικά σε μια εποχή που ο ρόλος του καλλιτέχνη και του επιμελητή γίνεται περισσότερο δυσδιάκριτος, η τάση της πραγματοποίησης pop-up εκθέσεων μπορεί να βοηθήσει έναν καλλιτέχνη να διαμορφώσει τη δική του επωνυμία. Από την άλλη, η εξασφάλιση ενός προσωρινού χώρου από έναν επιμελητή και η παρουσίαση των καλλιτεχνών που θέλει να αναδείξει, μπορεί να είναι μια απελευθερωτική νέα εξέλιξη στον σύγχρονο κόσμο της τέχνης. Επίσης, πολλά μουσεία υλοποιούν pop-up εκθέσεις οι οποίες μπορούν να θεωρηθούν μέρος τους και να αποτελέσουν μια στρατηγική διεύρυνσης κοινού.

Τα χαρακτηριστικά ενός pop-up project

Αν και τα pop-up projects δεν είναι ένα καλά ερευνημένο φαινόμενο, φαίνεται να γίνονται ολοένα και πιο δημοφιλή σε πόλεις με υψηλά ενοίκια ή ανεπαρκείς χώρους για να αναδείξουν ανερχόμενους καλλιτέχνες. Μια τέτοια έκθεση θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί σε δημόσιο χώρο ή στο διαμέρισμα κάποιου. Αυτό που είναι σημαντικό είναι η έκθεση να παρουσιάζει έργα για μικρό χρονικό διάστημα και με μη παραδοσιακό τρόπο.

Ουσιαστικά, θα μπορούσε να είναι οπουδήποτε, αρκεί να είναι εύκολη η πρόσβαση. Τούτου λεχθέντος, το σκηνικό θα προωθήσει ιδανικά μια διαδικασία σκέψης από μόνo του. Ακριβώς όπως η δημόσια τέχνη μπορεί να εγκατασταθεί σε ένα μη συμβατικό περιβάλλον, έτσι και ένα pop-up μουσείο θα πρέπει να αποτελεί μια δήλωση. Επίσης, δεν πρέπει να αγνοηθεί και η περιορισμένη χρονική διάρκεια του project. Αυτό είναι ένα κρίσιμο μέρος του τρόπου με τον οποίο δημιουργείται ο ενθουσιασμός που οδηγεί στο «θόρυβο» γύρω από ένα επιτυχημένο pop-up project.

Η επιμέλεια ενός τέτοιου έργου είναι επίσης γεμάτη προκλήσεις, αλλά το κλειδί είναι η καινοτομία της παρουσίασης. Αν οι επιμελητές αντιγράψουν πρακτικές του παραδοσιακού μουσείου, τότε η έλλειψη πρωτοτυπίας είναι πιθανό να το καταδικάσει σε αποτυχία.

Αναζητώντας τρόπους εφαρμογής

Κάθε επαγγελματίας του μουσείου που σκέφτεται πώς θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα pop-up project στο δικό του ίδρυμα πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι δεν υπάρχει πραγματικό σχέδιο επιτυχίας. Είναι περισσότερο θέμα κατανόησης της ψυχολογίας, του τι αναζητούν οι επισκέπτες, τουλάχιστον κάποιοι από αυτούς, σήμερα.

Μια ιδέα μπορεί να είναι μια εγκατάσταση τέχνης, αλλά θα μπορούσε επίσης να είναι μια περιοδεύουσα έκθεση που αναδεικνύει μια μεγαλύτερη έκθεση σε ένα μόνιμο μουσείο. Θα μπορούσε να προσφέρει μια διαδραστική εμπειρία ή μια παθητική, όπως μια παρουσίαση βίντεο. Ενδέχεται να υπάρχουν ζωντανά και διαδραστικά στοιχεία ή και όχι.

Εάν η τάση των pop-up μουσείων έχει κάτι να διδάξει τις παραδοσιακές γκαλερί και τα πολιτιστικά ιδρύματα είναι πως μια pop-up προσέγγιση στην επιμέλεια μπορεί να είναι πολύ ισχυρή. Χτίζει το εμπορικό σήμα ενός μουσείου και βοηθά το κοινό να κατανοήσει, ενδεχομένως, τι κάνει ένα ίδρυμα να ξεχωρίζει από το άλλο. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει χώρος για πιο παραδοσιακά μουσεία.

Το pop-up φαινόμενο ωφελεί κατά κύριο λόγο στο να κάνουμε τους ανθρώπους να ασχοληθούν με τις συλλογές μουσείων. Με άλλα λόγια, το pop-up concept δεν ανταγωνίζεται τα παραδοσιακά ιδρύματα αλλά είναι πολύτιμος σύμμαχός του.

Ένα pop-up εγχείρημα μπορεί να περιλαμβάνει εκθέσεις, εμπειρίες, έργα παραστατικής τέχνης ή άλλες πολιτιστικές δράσεις. Πώς να το οργανώσετε ακολουθώντας τα βασικά βήματα:

1. Δημιουργήστε μια κοινότητα γύρω από την pop-up έκθεσή σας.

2. Εάν είστε επιμελητής αναζητήστε καλλιτέχνες ή το περιεχόμενο της έκθεσης αν πρόκειται για κάτι διαφορετικό. 

3. Προσλάβετε έναν επαγγελματία δημοσίων σχέσεων για να επικοινωνήσει με τον Τύπο και τα κοινωνικά δίκτυα.

4. Προωθήστε την εκδήλωσή σας και στοχεύστε το σωστό κοινό.

5. Αναζητήστε την τοποθεσία της pop-up έκθεσης σε δημόσιο ή ιδιωτικό είτε σε εσωτερικό είτε σε εξωτερικό χώρο.

Τα Pop-Up μουσεία ως μηχανισμός προώθησης των συλλογών στα κοινωνικά δίκτυα

Τα τελευταία χρόνια και ιδιαίτερα με την άνοδο των κοινωνικών δικτύων οι Millennials επηρεάζουν το πολιτιστικό τοπίο και τα μουσεία, με τη σειρά τους, δημιουργούν πολιτιστικά προϊόντα για να προσελκύσουν την ομάδα αυτή. Αν και ορισμένοι μπορεί να χλευάζουν την ιδέα αυτής της εγωκεντρικής προσέγγισης, το Instagram άλλαξε το πολιτιστικό τοπίο και τα pop-up μουσεία έχουν αγκαλιάσει αυτό το φαινόμενο με ενθουσιασμό.

Με αυτό ως δεδομένο, όταν άνοιξε για πρώτη φορά τις πόρτες του τον Ιούλιο του 2016, το Μουσείο Παγωτού με μια διαδραστική έκθεση τέχνης που βασίστηκε στο παγωτό και σε άλλα είδη γλυκών, ζητούσε από τους επισκέπτες να σκεφτούν το φαγητό και το χρώμα με πρωτότυπους τρόπους.

Πηγή: Instagram | @museumoficecream

Στην πραγματικότητα, πολλά από τα καλλιτεχνικά εκθέματα δεν ήταν απλώς εκεί για να τα δουν και να τα μελετήσουν, αλλά ενθάρρυναν ενεργά τους επισκέπτες να βγάλουν selfies. Χιλιάδες φωτογραφίες τραβήχτηκαν κατά τη διάρκεια της σύντομης λειτουργίας του μουσείου στη Νέα Υόρκη, οι οποίες δημοσιεύτηκαν στα πιο δημοφιλή οπτικά δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Facebook, το Flickr και το Instagram. Από τότε, το μουσείο «εμφανίστηκε» και σε άλλες πόλεις αναδεικνύοντας ένα ακόμα χαρακτηριστικό των pop-up εκθέσεων που είναι η περιοδεία σε διάφορες περιοχές.

Φυσικά, η επιτυχία αυτού του pop-up μουσείου που δημιούργησε το κοινό του μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης αντικατοπτρίζεται στο γεγονός πως το μουσείο πούλησε 30.000 εισιτήρια στους παρευρισκόμενους κατά τη διάρκεια των πρώτων πέντε ημερών του. Έτσι, μέχρι στιγμής το έχουν επισκεφθεί περίπου μισό εκατομμύριο άνθρωποι.

Αλλαγή των αντιλήψεων του κοινού

Ένα pop-up project μπορεί να κάνει τους ανθρώπους να σκεφτούν με νέους τρόπους. Εάν συνδυάζει μια έξυπνη αντιπαράθεση περιεχομένου και τοποθεσίας, τότε αυτό μπορεί να συμβεί με έναν απόλυτα φυσικό τρόπο.

Στη Φρανκφούρτη, για παράδειγμα, το Εβραϊκό Μουσείο αποφάσισε να δημιουργήσει ένα αναδυόμενο μουσείο σε μια βάρκα στον ποταμό Μάιν στην καρδιά της πόλης. Η έκθεση έδωσε μια εβραϊκή διάσταση της σύγχρονης Γερμανίας, αλλά η τοποθέτηση αυτής σε μια βάρκα επέτρεψε επίσης να συζητηθούν ιδέες για τους πρόσφυγες και την ιστορική μετακίνηση των ανθρώπων.

Αυτά τα «απρόσμενα» εγχειρήματα δεν αποτελούν υπαρξιακή απειλή για το παραδοσιακό μουσείο. Με καλή μεταχείριση, μπορεί να βελτιωθεί η εμπειρία των επισκεπτών ξεπερνώντας τις προσδοκίες τους. Ο προσωρινός χαρακτήρας ενός pop-up μουσείου δεν είναι ένδειξη της έλλειψης αξίας του, αλλά το αντίστροφο. Εάν, λοιπόν, ένα pop-up project μπορεί να κάνει το κοινό να ξανασκεφτεί τι είναι μουσείο, τότε θα πρέπει επίσης να παρακινήσει τους επαγγελματίες του κλάδου να κάνουν παρόμοιες φιλοσοφικές ερωτήσεις.

Αφήστε ένα σχόλιο...

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Scroll to Top