Επιμέλεια έκθεσης τέχνης από το Α έως το Ω

Στο σημερινό κόσμο της τέχνης, δε χρειάζεται να είστε μέλος του προσωπικού ενός μουσείου, για να επιμεληθείτε μια έκθεση. Ούτε υπάρχει μια ενιαία προσέγγιση, αλλά διάφορες μέθοδοι για να σχεδιάσετε και να προωθήσετε ένα show τέχνης.

Η δουλειά του επιμελητή ομοιάζει με αυτήν του σκηνοθέτη μιας ταινίας, καθώς πρέπει να επιβλέπει κάθε λεπτομέρεια του έργου. Έτσι, βοηθάει να είστε εξαιρετικά οργανωτικοί και να μπορείτε να συνεργάζεστε καλά με άλλους, καθώς χρειάζονται πολλοί επαγγελματίες, για να σχεδιαστεί μια έκθεση.

Αναπτύσσοντας την αρχική ιδέα

Ο σχεδιασμός μιας έκθεσης για έναν επιμελητή είναι το πιο διασκεδαστικό και δημιουργικό μέρος της δουλειάς. Θα πρέπει, όμως, να δώσετε στον εαυτό σας τουλάχιστον έξι μήνες για να ρυθμίσετε όλες τις απαραίτητες λεπτομέρειες. Με αυτό το δεδομένο, σκεφτείτε την ιδέα, το γενικό της θέμα και τους στόχους της.

Πριν ξεκινήσετε, πρέπει να μελετήσετε κάθε λεπτομέρεια με ακρίβεια και να μην αφήσετε τίποτα στην τύχη. Ποιός είναι ο σκοπός της διοργάνωσής σας: μια παρουσίαση νέων ταλέντων, μια διαπολιτισμική ανταλλαγή, μια απεικόνιση ενός θέματος ή μιας επίκαιρης ερώτησης;

Παράλληλα, πραγματοποιήστε έρευνα σε έργα Ελλήνων ή ξένων καλλιτεχνών, ώστε να καταλήξετε σε εκείνους, που θα μπορούσαν να υποστηρίξουν το συνολικό εγχείρημα. Αν η έκθεση στοχεύει στο παγκόσμιο κοινό, αναλογιστείτε πως είναι διαφορετικό να εργάζεται κανείς ως επιμελητής στην Ασία απ’ ότι στη Δύση.

Στη συνέχεια, επιλέξτε τους καλλιτέχνες για την έκθεσή σας. Θα δημιουργήσουν νέα έργα, που θα αυξήσουν τον προϋπολογισμό σας, ή θα εκθέσουν παλαιότερα; Θα συνεργαστείτε εξ ολοκλήρου με τοπικούς καλλιτέχνες; Αν όχι, θα χρειαστεί να προγραμματίσετε τα ταξίδια, τη διαμονή και τις βίζες για τους συνεργάτες αυτούς.

Ο χώρος είναι, επίσης, καθοριστικός. Που θα πραγματοποιηθεί η έκθεση; Αν είναι σε μουσείο ή γκαλερί, θα λάβετε κάποια χρηματοδότηση; Θα τοποθετηθεί σε εναλλακτικούς χώρους, όπως δημόσια πάρκα και εμπορικές στοές;

Τέλος, φανταστείτε το χώρο στο μυαλό σας. Υπάρχει λογική ροή μεταξύ των έργων; Εξετάστε ενδιαφέρουσες αντιπαραθέσεις μεταξύ των έργων τέχνης. Δημιουργήστε έναν ενδιαφέροντα διάλογο μεταξύ αυτών και του κοινού. Θα καταλάβει το κοινό τι προσπαθείτε να μεταδώσετε;

Χώρος και ημερομηνίες της έκθεσης

Έχοντας βρει τον χώρο, που θα στεγάσει την έκθεση, προσπαθήστε να δημιουργήσετε ένα παραγωγικό περιβάλλον συνεργασίας με το προσωπικό του. Εργαστείτε για να κάνετε την εμπειρία όσο το δυνατόν λιγότερο αγχωτική, έχοντας σχεδιάσει τα πάντα εκ των προτέρων.

Ειδικότερα, προμηθευτείτε σχέδια κατόψεων και αρχίστε να σχεδιάζετε τη διάταξη της έκθεσης. Ορισμένοι επιμελητές κατασκευάζουν τρισδιάστατα μοντέλα του χώρου και των έργων τέχνης, ενώ άλλοι χρησιμοποιούν λογισμικά όπως το SketchUp.

Ορίστε τις ημερομηνίες έναρξης και λήξης του εγχειρήματος. Σημειώστε στο ημερολόγιό σας τις προθεσμίες για κάθε πτυχή του έργου. Μπορεί να είναι χρήσιμο να εργαστείτε σκεπτόμενοι αντίστροφα, από την ημερομηνία εγκαινίων, και να προγραμματίσετε τα απαραίτητα βήματα που απαιτούνται για τη διοργάνωση της έκθεσης.

Σκεφτείτε το κοινό σας. Το καλλιτεχνικό κοινό είναι ένα από τα σημαντικότερα μελήματα του επιμελητή. Ένας καλός επαγγελματίας πρέπει να κατανοεί το κοινό και να επικοινωνεί πλήρως με τους καλλιτέχνες, για να επιτευχθεί η αλληλεπίδραση έργου και επισκέπτη στο μέγιστο δυνατό βαθμό.

Πηγή: Matteo Galeazzi/ Unsplash

Προμήθεια χρηματοδότησης και κατανομή του προϋπολογισμού

Η εξεύρεση πόρων κατά την επιμέλεια μιας έκθεσης τέχνης είναι ένα από τα πιο τρομακτικά καθήκοντα ενός επιμελητή. Υποβάλετε αίτηση για επιχορηγήσεις τέχνης μέσω κυβερνητικών και μη κερδοσκοπικών οργανισμών.

Να είστε διεξοδικοί στην έρευνά σας, ώστε να κατοχυρώσετε τυχόν ευκαιρίες για τη λήψη υποστήριξης. Αναζητήστε εταιρικές χορηγίες και δάνεια εξοπλισμού, όπως υπολογιστές και ψηφιακούς προβολείς.

Ακόμα, αποκτήστε υποστήριξη από σχολεία και οργανώσεις της περιοχής. Η συμμετοχή της κοινότητας στην έκθεσή σας μπορεί να είναι καθοριστική.

Συμπεριλάβετε στον προϋπολογισμό σας: αμοιβές καλλιτεχνών, ειδικά και γενικά έξοδα, διαφήμιση, εκτύπωση καταλόγου και προσκλήσεων, έξοδα αποστολής, τελωνειακοί δασμοί, έξοδα κορνίζας, εγκατάστασης, φωτισμού και εγκαινίων. Το κόστος διοργάνωσης μιας έκθεσης μπορεί να αυξηθεί γρήγορα. Τέλος, φροντίστε να λάβετε γραπτή επιβεβαίωση της ασφάλισης, πριν τα έργα αποσταλούν.

Είναι σημαντικό να μην υποθέτετε τίποτα! Βεβαιωθείτε ότι είστε απολύτως ξεκάθαροι σχετικά με το ποιός είναι υπεύθυνος και για ποιο κομμάτι του σχεδιασμού.

Εγκατάσταση στο χώρο και προώθηση

Η εγκατάσταση στο χώρο είναι ένα βασικό καθήκον κατά την επιμέλεια μιας έκθεσης τέχνης. Συνήθως μία εβδομάδα πριν από τα εγκαίνια, εσείς και η ομάδα σας θα πρέπει να κάνετε την επιτόπια εγκατάσταση, η οποία περιλαμβάνει την κατασκευή και το βάψιμο των τοίχων.

Οι καλλιτέχνες και οι βοηθοί θα εγκαταστήσουν τα έργα τέχνης και οι τεχνικοί θα στήσουν τον φωτισμό και τον τεχνικό εξοπλισμό. Ένα μουσείο, βέβαια, θα έχει το προσωπικό του για να στήσει την εγκατάσταση.

Στη συνέχεια, πραγματοποιήστε συνέντευξη Τύπου πριν από την έναρξη της έκθεσης, με πλήρη press kits, που περιέχουν γραπτά κείμενα και ηχητικά αποσπάσματα, που εξηγούν την ιδέα της έκθεσης και τον κατάλογο των καλλιτεχνών. Προτρέψτε τους συνεργάτες και καλλιτέχνες να πουν λίγα λόγια.

Ακόμα, οργανώστε μια συζήτηση με τους καλλιτέχνες και άλλους ειδικούς κατά την εβδομάδα των εγκαινίων, όταν το ενδιαφέρον για την έκθεση είναι μεγάλο. Προτείνετε σε τοπικούς καθηγητές και φοιτητές να συμμετάσχουν στις συζητήσεις και ενεργοποιήστε την τοπική κοινότητα με περιπάτους, πρακτικά εργαστήρια και δραστηριότητες για οικογένειες.

Τα μεγάλα εγκαίνια

Ως επιμελητές μια έκθεσης τέχνης, οφείλετε να κάνετε τα εγκαίνια διασκεδαστικά και αξέχαστα. Είναι σημαντικό, όμως, να τα προγραμματίσετε τις βραδινές ώρες, που οι περισσότεροι άνθρωποι είναι πιθανότερο να παρευρεθούν.

Μπορείτε να ξεκινήσετε τα εγκαίνια με μια ζωντανή καλλιτεχνική ή μουσική παράσταση και, στη συνέχεια, να παρουσιάσετε τον επιμελητή, τους καλλιτέχνες και άλλα σημαντικά πρόσωπα στο κοινό.

Οι καλλιτέχνες θα πρέπει να βρίσκονται κοντά στις εγκαταστάσεις τους, ώστε να μπορούν να απαντήσουν σε τυχόν ερωτήσεις των επισκεπτών. Ακόμα, τοποθετήστε εθελοντές στα διάφορα δωμάτια της έκθεσης, για να βοηθούν στην επεξήγηση του έργου και να φροντίζουν να μην προκύψει κάποιο πρόβλημα.

Έχοντας ανοίξει τις πύλες της η έκθεση, μπορείτε να απολαύσετε τους καρπούς της δουλειάς σας. Παράλληλα, όμως, είναι σημαντικό να είστε δεκτικοί στην κριτική και την ανατροφοδότηση, ώστε να εντοπίσετε καλές και αναποτελεσματικές επιλογές, που θα σας βοηθήσουν να εξελίξετε την πρακτική σας.

Αφήστε ένα σχόλιο...

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Scroll to Top