Collect & connect: Το διαδίκτυο ως εκθεσιακό ερευνητικό εργαλείο

Μέσα από την παρατήρηση και αργότερα την ανάλυση, οδηγούμαστε σε ένα ασφαλέστερο πλαίσιο εκθεσιακού σχεδιασμού, που θα φέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Για να επιτευχθεί αυτό, χρειάζεται αρκετά εμπεριστατωμένη έρευνα κοινού και όχι μόνο. Τα διαθέσιμα εργαλεία είναι πολλά, παραδοσιακά και σύγχρονα, και χρησιμοποιούνται ανάλογα με τη φύση και τις ανάγκες του εκάστοτε έργου.

Συλλογή ποιοτικών δεδομένων

Για να χαρακτηριστεί μια έκθεση επιτυχημένη βασίζεται, μεταξύ άλλων, στην επισκεψιμότητα και μάλιστα στην επαναλαμβανόμενη επίσκεψη του κοινού. Η έρευνα κοινού μπορεί να φανεί χρήσιμη από το αρχικό στάδιο της κεντρικής ιδέας έως την ολοκλήρωση της έκθεσης. Η γνώση των ποιοτικών χαρακτηριστικών του κοινού που απευθύνεστε είναι πολύ σημαντική για τον εκθεσιακό σχεδιασμό. Για παράδειγμα, τι τους ενδιαφέρει, σε ποιό βαθμό είναι διατεθειμένοι να συμμετέχουν (διάδραση, διάφορες δραστηριότητες κ.ά.) και αν φυσικά θα καταφέρει η έκθεση να ενθαρρύνει μια δεύτερη επίσκεψη. Μη ξεχνάτε πως είναι αδύνατο να γνωρίζετε τα πάντα για το κοινό και σίγουρα δεν είναι αυτό το ζητούμενο.

Η έρευνα κοινού βασίζεται κυρίως στην εθνογραφία (άνθρωποι και πολιτισμός). Για να είναι πιο στοχευμένη η έρευνα αυτή χρειάζεται να έχουμε αποφασίσει ήδη, έστω γενικά, τα κύρια χαρακτηριστικά των επισκεπτών. Σε ποιές ηλικίες απευθυνόμαστε; Ποιά είναι τα πολιτιστικά τους χαρακτηριστικά; Για ποιές κοινωνικές ομάδες ενδιαφερόμαστε; Σε ποιά τοποθεσία διαμένουν; Με τι ασχολούνται; Και φυσικά όλα αυτά γίνονται πιο περίπλοκα και απαιτείται μεγαλύτερη έρευνα, όταν η έκθεση θα αναρτηθεί στο διαδίκτυο, άρα θα μπορεί κάποιος από οποιοδήποτε σημείο του πλανήτη να έχει πρόσβαση.

Ποιές είναι οι ανάγκες των ομάδων-στόχων;

Πραγματοποιείστε αναζήτηση στο ίντερνετ σε blogs, forums, αλλά και σε κοινωνικά δίκτυα (με έμφαση στο Facebook, καθώς είναι το πιο διαδεδομένο σε όλες τις ηλικιακές ομάδες). Μπορεί να φαντάζει περίεργο να διεξάγετε έρευνα σε αυτές τις πηγές, αλλά η ποσότητα και η ποιότητα των πληροφοριών θα σας εκπλήξει ευχάριστα. Ενδεχομένως να εντοπίσετε, πως οι πιθανοί επισκέπτες σας είναι ένθερμοι αναγνώστες, άρα χρειάζονται περισσότερη γραπτή πληροφορία. Αν αποζητούν τη διάδραση, τότε απαιτείται ένας πολυμεσικός σχεδιασμός. Επίσης, θα αντλήσετε πληροφορίες για τη συζήτηση που προκαλείται γύρω από την κεντρική σας ιδέα ή το θέμα σας κ.ά..

Έξυπνη αναζήτηση

Η αναζήτηση σε διάφορα forums ή σε σελίδες στα κοινωνικά δίκτυα που ασχολούνται με όσα αφορούν την κεντρική ιδέα ή το θέμα της έκθεσης, είναι σε θέση να προδώσουν το βαθμό απήχησης της. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως, αν εντοπίσετε πολλές και διαφορετικές πηγές, το κοινό έχει ήδη εκδηλώσει έντονο ενδιαφέρον. Ένας πολύ εύκολος τρόπος για ασφαλή αποτελέσματα είναι να χρησιμοποιήσετε τις λέξεις-κλειδιά του project σας με το συνδυασμό της πλατφόρμας.

Για παράδειγμα, αν το θέμα σας αφορά στην επανάσταση του 1821 αναζητήστε “1821 Ελλάδα forum” ή αν η κεντρική ιδέα είναι ο σχολικός εκφοβισμός δοκιμάστε “Σχολική βία Facebook”. Μάλιστα, αν τοποθετήσετε την αναζήτηση σε εισαγωγικά (“”) τότε θα βοηθήσετε το Google να καταλάβει ακριβώς τι ψάχνετε και να αποκλείσει τα μη σχετικά αποτελέσματα. Από εκεί μπορούν να αντληθούν πολύ σημαντικές πληροφορίες για το έργο σας που πιθανότατα αγνοείτε, όπως δυσκολίες και αδιέξοδα, αλλά και σημαντικά στοιχεία που εντοπίσανε άλλοι χρήστες στην πορεία της δικής τους έρευνας.

Προσαρμογή του χώρου και εύρεση εργαλείων για υποστήριξη της έκθεσης

Αν ο εκθεσιακός σχεδιασμός προβλέπει διάδραση, μία τέτοιου είδους έρευνα είναι εξαιρετική για τον εντοπισμό των κατάλληλων τεχνολογικών εργαλειών που θα ολοκληρώσουν την εμπειρία των επισκεπτών της έκθεσης. Είναι σημαντικό σε πρακτικό και όχι θεωρητικό επίπεδο, το κοινό να είναι σε θέση να υλοποιήσει όσα έχετε σχεδιάσει. Επίσης, η διάδραση με τεχνολογικά μέσα μπορεί να υποστηρίξει τη συμμετοχή και ατόμων με κινητικά προβλήματα ή προβλήματα όρασης και ακοής, τα οποία δυστυχώς αποκλείονται από το μεγαλύτερο μέρος των εκθέσεων.

Συμβουλή: Για να σχεδιαστεί μια καθολικά προσβάσιμη έκθεση, ενημερωθείτε για τις προδιαγραφές που απαιτεί το έργο σας από συλλόγους και εταιρίες που ασχολούνται έμπρακτα με αυτές τις κοινωνικές ομάδες.

Αναζήτηση σε πλατφόρμες και επαγγελματικά δίκτυα

Το διαδίκτυο είναι μια αστείρευτη πηγή πληροφοριών και ενημέρωσης. Πλέον με τη βοήθεια των κοινωνικών δικτύων είναι εφικτή η προβολή έργων συναδέλφων από όλο τον κόσμο. Αναζητήστε επαγγελματίες του χώρου και μελετήστε τα έργα τους. Ορισμένοι αναλύουν την πορεία δημιουργίας και υλοποίησης της έκθεσης, ενημερώνουν για την έκβαση της και προειδοποιούν για ενδεχόμενα λάθη, τα οποία μπορεί να συναντήσετε κι εσείς στη συνέχεια. Οι πλατφόρμες βίντεο, όπως YouTube, Vmeo κλπ. είναι ικανές να σας εφοδιάσουν με ιδέες και άγνωστες δοκιμασμένες τεχνικές, που θα ενισχύσουν τον εκθεσιακό σχεδιασμό σας.

Η επισκεψιμότητα είναι κάτι που αφορά στους περισσότερους φορείς και δημιουργούς. Αναμφίβολα, ένα σωστά δομημένο έργο μπορεί ευκολότερα να προσελκύσει το κοινό και να του δημιουργήσει την ανάγκη να επιστρέψει. Το διαδίκτυο είναι ένα απαραίτητο εργαλείο για τους σύγχρονους μουσειολόγους ή τους σχεδιαστές και επιμελητές εκθέσεων. Μπορεί να πληροφορήσει για τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του εν δυνάμει κοινού της έκθεσης, τα θέματα που τους κεντρίζουν το ενδιαφέρον αλλά και τα τεχνολογικά μέσα που συμβάλλουν στην επιτυχημένη διάδραση. Τέλος, είναι εξαιρετική πηγή για μελέτη αντίστοιχων έργων που μπορεί να δημιουργήσει ένα ασφαλέστερο πλαίσιο σχεδιασμού με λιγότερα αδιέξοδα και καθυστερήσεις.

Αφήστε ένα σχόλιο...

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Scroll to Top