6 χαρακτηριστικά μιας σύγχρονης και ανταγωνιστικής έκθεσης

Ο εκθεσιακός σχεδιασμός είναι μια μακρά και συχνά πολύπλοκη διαδικασία. Αρκούν, όμως, η καλή κεντρική ιδέα και το ενδιαφέρον περιεχόμενο για να αποτελέσει η έκθεση ανταγωνιστικό προϊόν; 

Ο πολιτιστικός τομέας και το σύγχρονο κοινό έχουν υψηλές απαιτήσεις. Το διαδίκτυο δίνει πρόσβαση σε εικόνες φαντασμαγορικών εκθέσεων, σε project που εστιάζουν στο συναίσθημα και την πολύπλευρη ανθρώπινη εμπειρία. Σε τέτοιο ανταγωνιστικό περιβάλλον καλούνται οι επαγγελματίες του χώρου να παρουσιάσουν τα έργα τους για να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των επισκεπτών. Η ομάδα σχεδίασης της έκθεσης προσαρμόζοντας τις παρακάτω ερωτήσεις θα είναι σε θέση να αναγνωρίσει τα δυνατά και αδύναμα σημεία αλλά και ποια από αυτά, ενδεχομένως, χρειάζεται να εμπλουτιστούν.

Ο σχεδιασμός ξεπερνά το προφανές έτσι ώστε να ενθαρρύνει την επαναληπτική επίσκεψη;

Ένα έργο μπορεί να παραμένει αναλλοίωτο αλλά μπορεί και να διαφέρει. Να αλλάζει, δηλαδή, το περιεχόμενο της έκθεσης για όσο χρονικό διάστημα που θα είναι επισκέψιμη. Αυτό συμβαίνει συχνότερα σε έργα που εμπλέκονται οι επισκέπτες σε βαθμό που να επηρεάζει το περιεχόμενο. Για παράδειγμα σε μια λαογραφική έκθεση θα μπορούσε ο κάθε επισκέπτης να φέρνει και να παραδίδει παλαιότερα οικοκυρικά σκεύη που ανήκουν στην οικογένεια του και κάθε μέρα το σημείο που θα συγκεντρώνονται να αλλάζει. Σε μια εναλλακτική περίπτωση μια οθόνη στην οποία θα προβάλλονται ψηφιακές φωτογραφίες εποχής που θα έχουν αποστείλει ηλεκτρονικά οι επισκέπτες. Κάθε φορά, λοιπόν, η έκθεση θα προσφέρει κάτι διαφορετικό. Αυτή η τεχνική διευκολύνει την επαναλαμβανόμενη επίσκεψη. Αν επιλεγεί κάτι τέτοιο κάθε προσθήκη στο περιεχόμενο πρέπει να ελέγχεται έτσι ώστε να μην  απομακρύνεται από τους εκθεσιακούς στόχους και την κεντρική ιδέα.

Εμπεριέχει στοιχεία συνεργατικότητας και συμμετοχικότητας με φυσικές ή ψηφιακές ομάδες ανθρώπων;

Με την εξοικείωση όλων των ηλικιακών ομάδων με τα κοινωνικά δίκτυα η συνεργασία πολιτών για ποικίλα θέματα είναι συνηθισμένη. Το φαινόμενο αυτό αφορά από την αξιολόγηση ενός προϊόντος προς αγορά με σκοπό τη βοήθεια των υπολοίπων μέχρι τη συλλογή φωτογραφιών και πληροφοριών για κάποιο παλαιό μνημείο ή σημείο της πόλης.

Ο σύγχρονος επιμελητής ενδιαφέρεται για την ενεργό συμμετοχή των επισκεπτών είτε κατά μόνας είτε ομαδικά.  Για το λόγο αυτό, συχνά επιλέγεται η συνεργασία ομάδας πολιτών για τη συνδημιουργία κάποιων μερών πριν την έναρξη της έκθεσης. Χωρίς να υποβαθμίζεται η χρήση φυσικών υλικών, τα κοινωνικά δίκτυα και η τεχνολογία γενικότερα, προσφέρουν πολλές δυνατότητες που δεν έχουν εξερευνηθεί όσο θα έπρεπε από τους εγχώριους επιμελητές. Χρησιμοποιούνται ιδιαίτερα για την ανταλλαγή δεδομένων (πληροφορίες, φωτογραφίες κ.ά.) για την αναζήτηση και ανάπτυξη εκθεσιακής ιστορίας και ταυτόχρονα δημιουργείται δημοσιότητα για την επερχόμενη έκθεση.

Μπορεί η πλειονότητα του κοινού να φέρει εις πέρας αυτό που έχει σχεδιαστεί;

Στο σχεδιασμό μιας δραστηριότητας είτε εντός της έκθεσης είτε εκτός αυτής (διαδίκτυο) είναι σημαντικό να διασφαλιστεί πως μπορεί να χρησιμοποιηθεί από όσο το δυνατόν περισσότερα άτομα. Ένα λογισμικό, μια εφαρμογή ή μια κατασκευή που αναπτύσσεται για την έκθεση θα μπορέσει να διενεργηθεί από τον επισκέπτη χωρίς οδηγίες χρήσης; Σε αυτό θα βοηθήσουν σημαντικά τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του κοινού (ηλικία, κουλτούρα κλπ.) έτσι ώστε να είναι αρκετά εύκολο για εκείνους και να μην τους αποσπάσει από τους εκθεσιακούς στόχους.

Είναι ένα έμπιστο και γνώριμο περιβάλλον δράσης;

Αν επιλεγεί ένα ψηφιακό περιβάλλον πρέπει να συμπεριληφθούν στο σχεδιασμό αρκετοί παράγοντες. Αν είναι λογισμικό ή εφαρμογή θα πρέπει να είναι «ελαφριά»  για να μπορούν να λειτουργούν σωστά σε όλους τους περιηγητές ιστού (browser) και να προσαρμόζεται άμεσα σε όλους τους τύπους οθόνης (responsive). Η πρόσβαση από όλες τις συσκευές καθιστά πιο προσιτό το εγχείρημα.

Υπάρχουν διαθέσιμα και συχνά δωρεάν ή χαμηλού κόστους εργαλεία όπως τα κοινωνικά δίκτυα ή εκείνα της Google που απαλλάσσουν την ομάδα σχεδίασης από τις τεχνικές απαιτήσεις που προαναφέρθηκαν και επιτρέπουν την εύκολη μεταφόρτωση και διαχείριση του περιεχόμενου

Ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα του επισκέπτη;

Οι εκθεσιακοί στόχοι μιας σύγχρονης έκθεσης συχνά επιδιώκουν την καλλιέργεια της δημιουργικότητας του επισκέπτη. Δυστυχώς στη χώρα μας δεν υπάρχουν αρκετές δραστηριότητες που αφορούν αποκλειστικά το ενήλικο κοινό, γεγονός που θα έπρεπε να απασχολήσει τους επαγγελματίες του χώρου. Αν, επομένως, η ομάδα κοινού είναι παιδιά και έφηβοι η δημιουργικότητα εκτός από πολύ σημαντικό αναπτυξιακό χαρακτηριστικό αποτελεί ίσως από τα ελάχιστα που διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον τους. Η επιλογή σωστών οπτικών στοιχείων (χρώματα, γραμματοσειρές, εικόνες κ.ά.) αλλά και πρακτικά αυτό που θα κληθούν να φέρουν εις πέρας διασφαλίζει την  επιτυχία της δραστηριότητας. Η πρωτοτυπία είναι μονόδρομος για την ομάδα σχεδίασης καθώς οι νέοι είναι ιδιαίτερα δραστήριοι στο ψηφιακό περιβάλλον καθιστώντας τις απαιτήσεις τους σε οπτική σχεδίαση, υλικά, σκοπό και ένταση σε εξαιρετικά επίπεδα.

Σε συνεργασία με κάποιο σχολείο μπορεί να δημιουργηθεί μια ομάδα που θα απαρτίζεται από παιδία ή εφήβους, αναλόγως το κοινό ενδιαφέροντος, η οποία θα κληθεί να συμμετέχει στη δημιουργία ή τη βελτίωση κομματιών της έκθεσης, της ιστορίας ή μιας δραστηριότητας. Τα οφέλη πέρα από τα αμιγώς εκπαιδευτικά αφορούν και την έκβαση της έκθεσης καθώς θα διασφαλίσει την επιτυχία της σε αυτές τις ηλικιακές ομάδες.

Εμπεριέχει στοιχεία ήθους;

Ένα σύντομο μάθημα φιλοσοφίας… Το ήθος διαχωρίζεται στην αρετή όπου εντάσσονται οι πράξεις που ικανοποιούν και ελαφρύνουν τη συνείδηση μας και το πάθος, όπου οι εκφράσεις του, όπως το μίσος, ο εγωκεντρισμός, η φιλοδοξία, η εκδικητικότητα κ.ο.κ. τη φορτίζουν. Το ηθικό αντανακλάται στις διανθρώπινες σχέσεις καθώς οι υπόλοιποι είναι αποδέκτες των ενεργειών μας. Η αρετή διαχωρίζει το «εγώ» χωρίς να το αναιρεί, έχει ταυτόχρονα προσωπικό και πληθυντικό χαρακτήρα. Στον πυρήνα των μεγάλων γεγονότων, ιδεών, επιτεύξεων, επαναστάσεων, μεταρρυθμίσεων, βρίσκεται τόσο το ατομικό όσο και το συλλογικό πάθος, που γράφουν την ανθρώπινη ιστορία.

Εν τούτοις, πέρα από τα τεχνικά χαρακτηριστικά, τις εικόνες, τα κείμενα και τις δραστηριότητες που θα επιλεγούν για μία έκθεση το σημαντικότερο είναι ο σκοπός να έχει ευγενή χαρακτήρα. Επομένως, ο επισκέπτης φεύγοντας θα νιώθει πως επιτέλεσε κάποιο έργο.  Αυτό δεν επιτυγχάνεται μόνο από κάποια έντονη δραστηριότητα αλλά θα μπορούσε να είναι και η προσφορά στον πολιτισμό της χώρας με την παράδοση κάποιου προσωπικού αντικειμένου όπως στο παράδειγμα της λαογραφικής έκθεσης που προαναφέρθηκε.

Η συνεχής εξέλιξη και η απόκτηση νέων γνώσεων και εμπειριών αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της υγιούς ανθρώπινης φύσης. Ο επιμελητής, με τον κατάλληλο σχεδιασμό, είναι σε θέση να παρέχει όλα τα παραπάνω στον επισκέπτη ικανοποιώντας τόσο τον προσωπικό καλλιτεχνικό του στόχο, αυτόν της έκφρασης, όσο και εκείνον του επισκέπτη, της εξέλιξης. Έτσι, καθιστά το έργο του ανταγωνιστικό. Ακόμα και η ανάπτυξη ενός συνηθισμένου θέματος έκθεσης μπορεί να φανεί νέο και πρωτότυπο με το σωστό περιεχόμενο και την κατάλληλη εκθεσιακή ιστορία.

Αφήστε ένα σχόλιο...

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Scroll to Top