Η σύγχρονη τέχνη επανασυστήνει ιστορικά μνημεία στο κοινό

Η παρουσίαση της σύγχρονης τέχνης ανάμεσα στα αριστουργήματα του παρελθόντος, ή ακόμα και σε ιστορικά μνημεία, είναι γεμάτη δυσκολίες. Οι καλλιτέχνες μπορεί να φαίνονται υβριστικοί ή εκτεθειμένοι και τα ιδρύματα ότι εμπορευματοποιούν τον πολιτισμό. Ποιό είναι το μέλλον των ιστορικών χώρων; Μια σύγχρονη προσέγγιση θα είναι η απάντηση στην απώλεια κοινού και χρηματοδότησης;

Η αντίληψη ενός ιστορικού μνημείου

Στατικό χαρακτηρίζεται ό,τι στερείται κίνησης ή προόδου. Αυτές είναι λέξεις που χρησιμοποιούνται συχνά για να περιγράψουν μουσεία, οικίες ή ανάκτορα, που μετατράπηκαν σε σημεία πολιτιστικού ενδιαφέροντος αλλά και ιστορικά μνημεία. Όποια εποχή και αν τα επισκεφτεί κανείς, αποφέρουν κάθε φορά την ίδια ή παρόμοια εμπειρία.

Μπορεί να ακούσετε για τις διάφορες σημαντικές ημερομηνίες που σχετίζονται με την τοποθεσία, τους αξιόλογους ανθρώπους που ζούσαν εκεί και κάποια «διασκεδαστικά» ανέκδοτα ή κουτσομπολιά από τον ξεναγό. Ουσιαστικά, δεν υπάρχει ο ενθουσιασμός ή το ξάφνιασμα επισκεπτόμενος κανείς εκ νέου τους χώρους και τις εκθέσεις.

Για πολλούς, όλα αυτά μπορεί να αρκούν για να έχουν μια θετική μουσειακή εμπειρία. Ωστόσο, οι σύγχρονοι επισκέπτες, οποιασδήποτε ηλικίας, δεν ικανοποιούνται να βλέπουν μόνο πού κοιμόταν ο σημαντικός ιδιοκτήτης του σπιτιού ή να θαυμάζουν τα αυθεντικά έπιπλα του 18ου αιώνα.

Παγκοσμίως, όλα τα μουσεία υποχρηματοδοτούνται σε αυτή τη συγκυρία και αυτό δυσχεραίνει όποια θέληση για ριζικές αλλαγές. Ωστόσο, το ερώτημα παραμένει- πώς μπορούμε, ως επαγγελματίες μουσείων, να επανασυστήσουμε τα ιστορικά μνημεία στο κοινό για να εξασφαλίσουμε όχι μόνο το μέλλον των ίδιων και της αποστολής τους, αλλά και τη σύνδεση τους με το κοινό.

Η έλλειψη κοινού και χρηματοδότησης

Για διαφορετικές αιτίες, τα μουσεία δεν είναι η πιο δημοφιλής δραστηριότητα αναψυχής για τους περισσότερους ανθρώπους. Αν και πολλοί προφασίζονται οικονομικούς λόγους, η πλειονότητα των μουσείων είτε είναι δωρεάν είτε χρεώνουν λιγότερο από όσο κοστίζει ένας καφές σήμερα. Εναλλακτικά, μπορεί να είναι κοινωνικοί (τίποτα στο μουσείο δε σχετίζεται με την προσωπική εμπειρία κάποιου) ή απλώς οι άνθρωποι να θεωρούν τα μουσεία βαρετά και να προτιμούν να περνούν διαφορετικά τον χρόνο τους.

Οποιοσδήποτε ασχολείται με τα πολιτιστικά ιδρύματα καλείται να αναλάβει την ευθύνη για την πραγματοποίηση της αλλαγής (από τα μεγαλύτερα εγκυκλοπαιδικά μουσεία έως και τα επαρχιακά). Ακόμα, όσο αφορά στον οικονομικό τομέα, οι πολιτιστικοί χώροι δύσκολα θα συντηρηθούν αποκλειστικά από κρατικές επιχορηγήσεις.

Η λύση, ενδεχομένως, είναι να αναθεωρηθούν οι αναχρονιστικές εσωτερικές λειτουργίες των φορέων, να επεκτείνουν την αποστολή τους με το να εξερευνήσουν αυτό που κυριολεκτικά βρίσκεται πέρα από τα τείχη. Τα έσοδα είναι μόνο ένα μέρος της εξίσωσης και έρχεται ως αποτέλεσμα των αλλαγών, των δραστηριοτήτων, των συνεργασιών και όποιων άλλων διορθωτικών κινήσεων γίνουν τόσο από τη μεριά του φορέα όσο και από την επιμελητική προσέγγιση των επαγγελματιών.

Ένα μουσείο πρέπει να κοιτάξει μέσα στην κοινότητά του, να αντιληφθεί τις ανάγκες της και να εντοπίσει τρόπους που μπορεί να προσφέρει σε αυτήν. Η κοινότητα είναι μια λέξη, που χρησιμοποιείται πιο συχνά σε αιτήσεις επιχορήγησης και συναντήσεις για να οριστεί ένα πλαίσιο σχετικά με τον αριθμό των ατόμων που επισκέπτεται ένα μουσείο.

Σε αυτήν την περίπτωση, μια κοινότητα μπορεί να είναι μια γεωγραφική τοποθεσία, μια ομάδα ανθρώπων ή και τα δύο. Ωστόσο, είναι λογικό να υπάρχουν ομάδες που δε θα συνδεθούν με την αποστολή ενός φορέα ή μιας δράσης.

Πηγή: Jerry Zheng / Unsplash

Πώς μπορεί λοιπόν να γίνει πιο ελκυστικό;

1. Σχεδιασμός

Σε συνδυασμό με την επανερμηνεία των χώρων του μνημείου, επικεντρωθείτε εκ νέου στην ανάπτυξη ενός μεταβαλλόμενου εκθεσιακού προγράμματος, που ενδεχομένως να μην εφαρμόζεται σε όλους τους χώρους, αλλά σε ένα μέρος που θα οριστεί από την επιμελητική ομάδα.

2. Έμπνευση και δημιουργία

Δημιουργήστε ένα χώρο για νέους ή/και ντόπιους καλλιτέχνες που θα εμπνέονται από τις συλλογές σας και θα δημιουργούν. Παρουσιάστε τα έργα τους και καλέστε την κοινότητα να γνωρίσει τη σύγχρονη τέχνη και τη σύνδεση της με τις μόνιμες εκθέσεις σας που έχουν ήδη επισκεφτεί.

3. Εναλλακτικές συνεργασίες

Μπορείτε να συνεργαστείτε με εταιρίες, οι οποίες εμπνεόμενες από τις συλλογές, θα δημιουργήσουν καμπάνιες για τα δικά τους προϊόντα. Η συνεχής προβολή του περιεχόμενου του μουσείου με εναλλακτικό τρόπο σε πλήθος κοινωνικών δικτύων και άλλων καναλιών επικοινωνίας θα συνεισφέρουν στον προϋπολογισμό σας, αλλά και στην αλλαγή της επικρατούσας αντίληψης πως τα μνημεία είναι αναχρονιστικά.

Αυτή η ενοποίηση παρελθόντος και παρόντος ενδεχομένως να μετατρέψει έναν στατικό χώρο σε πιο ενεργό. Είναι σημαντικό τα σύγχρονα κομμάτια να ευθυγραμμίζονται με την αποστολή του μουσείου. Το πρόσθετο πλεονέκτημα είναι ότι οι καλλιτέχνες, οι επαγγελματίες και οι εταιρίες δικτυώνονται και συνδέονται με τις συλλογές. Μπορεί τέτοιες δράσεις να έχουν γίνει στο παρελθόν, το θέμα είναι όμως ότι η σκέψη για εναλλακτικό τρόπο παρουσίασης των μνημείων και των συλλογών τους δεν αποτελούν παγιωμένη στρατηγική.

Η εξασφάλιση χρηματοδότησης είναι πολύ σημαντική, γι’ αυτό εξετάστε και άλλες πηγές. Στο τέλος της ημέρας οι ανταμοιβές υπερτερούν αυτών των προκλήσεων και η επιτυχία που προέρχεται από τη σκέψη εκτός πλαισίου, θα οδηγήσει σε περισσότερες επιλογές και οδούς για να διασφαλίσετε το μέλλον των ιστορικών μνημείων.

Η δημιουργία εκθέσεων σύγχρονης τέχνης σε ένα ιστορικό περιβάλλον μπορεί να είναι πρόκληση. Η υποστήριξη από το διοικητικό συμβούλιο, η επικοινωνιακή στρατηγική προώθησης αυτών των αλλαγών και η ανάπτυξη νέου επιμελητικού οράματος μπορούν να φέρουν αποτέλεσμα στην συνεχή δράση για εξέλιξη.

Αφήστε ένα σχόλιο...

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Scroll to Top