Επιχειρηματικό μουσείο και museopreneur

Τα μουσεία και τα πολιτιστικά ιδρύματα μπορούν να εφαρμόσουν επιχειρηματικές πρακτικές για να ενθαρρύνουν την έρευνα, να προωθήσουν την καινοτομία και να μετατραπούν σε σύγχρονους οργανισμούς που είναι έτοιμοι να εκμεταλλευτούν τις σημερινές τεράστιες ευκαιρίες.

Επιχειρηματίας μουσείου ή museopreneur

Οι άνθρωποι πίσω από τις μεγαλύτερες σύγχρονες εταιρείες τεχνολογίας έχουν επαναπροσδιορίσει τον όρο «επιχειρηματίας», εμπνέοντας ένα κίνημα που έχει επεκταθεί πέρα από τα όρια του επιχειρηματικού τομέα. Κανένας κλάδος δεν είναι ανεπηρέαστος, ενώ παρατηρείται μια αυξανόμενη επιθυμία μεταξύ των πολιτιστικών ιδρυμάτων να αγκαλιάσουν ένα σύγχρονο, καινοτόμο πλαίσιο σκέψης. Αυτό δεν αποτελεί έκπληξη, δεδομένου του σκληρού ανταγωνισμού για την περιορισμένη προσοχή του καταναλωτή σε συνδυασμό με το μεταβαλλόμενο φιλανθρωπικό τοπίο. Τα μουσεία πρέπει να εξελιχθούν γρήγορα.

Σε μια προσπάθεια να γίνουν πιο ευέλικτα, ψηφιακά και με γνώμονα τα δεδομένα, τα μουσεία πειραματίζονται με τεχνικές δανεισμένες από τον κόσμο των startups και της τεχνολογίας και τις εφαρμόζουν σε όλους τους τομείς. Αυτό αντανακλάται στη σκέψη που καθοδηγεί τη στρατηγική μάρκετινγκ, το σχεδιασμό εκθέσεων και την επιθυμία να δημιουργηθούν νέες πηγές εσόδων.

Τα ιδρύματα είναι έτοιμα να αναλάβουν κινδύνους και να εξερευνήσουν, ενώ γίνονται όλο και πιο τολμηρά. Ποιά είναι η κινητήρια δύναμη πίσω από μεγάλο μέρος αυτής της αλλαγής; Ο επιχειρηματίας μουσείου ή αλλιώς museopreneur. Αυτός δηλαδή που ενσωματώνει χαρακτηριστικά του επιχειρηματία για να προωθήσει το επιχειρηματικό μοντέλο και τις γενικές λειτουργίες του μουσείου του.

Επιχειρηματική σκέψη στο μουσείο

Η επιχειρηματική σκέψη είναι η ικανότητα να βλέπει κανείς τον κόσμο και το περιβάλλον του μουσείου ως αγορά και σε σχέση με την ανάπτυξη προϊόντων και υπηρεσιών για να επωφεληθεί από τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται. Η επιχειρηματική σκέψη έχει διαφοροποίηση των πηγών εισοδήματος στο επίκεντρό της και περιλαμβάνει την εξέταση πέρα από το τι είναι και την οπτικοποίηση τι μπορεί να γίνει.

Ιστορικά, το προσωπικό των μουσείων δεν είχε μάθει να σκέφτεται με αυτόν τον τρόπο. Το μεγαλύτερο μέρος του εκπαιδεύτηκε να εργάζεται με συλλογές. Ωστόσο, οι καιροί έχουν αλλάξει και οι θέσεις εργασίας στα μουσεία όλο και περισσότερο περιλαμβάνουν ικανότητες διαχείρισης, σχεδιασμού, πώλησης, εξεύρεσης πόρων κ.α..

Για ένα «επιχειρηματικό μουσείο» η απόκτηση χρημάτων μέσω του εμπορίου και των επενδύσεων είναι ένα ουσιαστικό στοιχείο συνδυασμού πηγών χρηματοδότησης, καθώς η παραγωγή εισοδήματος ελαχιστοποιεί την εξάρτηση του μουσείου από τις επιχορηγήσεις.

Οι δραστηριότητες που παράγουν εισόδημα στα μουσεία περιλαμβάνουν:

– Αδειοδότηση εικόνων (καινοτόμες συνεργασίες αδειοδότησης IP με απρόσμενες μάρκες από τον κόσμο της μόδας, της ομορφιάς, των τροφίμων και ποτών)

– Λιανικό εμπόριο (φυσικό ή/και ηλεκτρονικό κατάστημα)

– Τροφοδοσία (εστίαση στο χώρο του μουσείου)

– Ενοικίαση χώρων στο μουσείο (για γάμους και εκδηλώσεις, πχ. ο προαύλιος χώρος του)

– Ταινίες και φωτογραφήσεις

– Συμβουλευτικές υπηρεσίες (διάθεση του προσωπικού σε συνεργάτες του μουσείου)

Οι δραστηριότητες αυτές απαιτείται να αξιολογούνται σε σχέση με τις βασικές αξίες του μουσείου.

Μια τολμηρή ιδέα είναι το NEW INC στο Νέο Μουσείο της Νέας Υόρκης. Το NEW INC άνοιξε τις πόρτες του το 2014, αποτελώντας το πρώτο «εκκολαπτήριο υπό την ηγεσία μουσείου» (museum-led incubator) στον κόσμο.

Πρωτοβουλία επαγγελματικής ανάπτυξης με γνώμονα την αποστολή και εν μέρει χώρος συνεργασίας, το εγχείρημα αυτό φέρνει σε επαφή περισσότερους από 100 επιχειρηματίες, καλλιτέχνες, σχεδιαστές και πληροφορικούς για να πυροδοτήσει νέες ιδέες από το μείγμα των κλάδων.

Πηγή: Pexels

Δημιουργώντας ένα επιχειρηματικό μουσείο

Τα πολιτιστικά ιδρύματα μπορούν να εφαρμόσουν επιχειρηματικές αρχές για να ενθαρρύνουν την καινοτομία και να εκμεταλλευτούν τις σημερινές τεράστιες ευκαιρίες. Για να το καταφέρουν αυτό χρειάζονται σαφή σκοπό και όρατα, όπως και δημιουργία επιχειματικής κουλτούρας.

Οι επιχειρηματίες είναι 100% ξεκάθαροι για το τι έχουν να προσφέρουν στον κόσμο, για ποιο λόγο υπάρχουν (σκοπός) και πού θέλουν να βρίσκονται σε λίγα χρόνια (όραμα). Είναι σημαντικό τα μουσεία να διατυπώνουν το σκοπό και το όραμά τους πριν ξεκινήσουν δραστηριότητες δημιουργίας εσόδων και μάλιστα συγκέντρωσης κεφαλαίων.

Τα δίκτυα επαφών μπορούν να οδηγήσουν σε συναρπαστικές νέες ιδέες, συνεργασίες και αποτελέσματα. Αλλά σε ποιους πρέπει να προσβλέπουν τα μουσεία για να ενθαρρύνουν, να αμφισβητούν και να επικυρώνουν τις ιδέες και τις υποθέσεις τους; Τα διοικητικά συμβούλια των ιδρυμάτων είναι σημαντικό να απαρτίζονται από άτομα από διαφορετικούς κλάδους. Λίγα από αυτά, για παράδειγμα, έχουν αξιοποιήσει τη νέα γενιά επιχειρηματιών (αν και υπήρξε μια μικρή αύξηση την τελευταία δεκαετία).

Ορισμένοι μη κερδοσκοπικοί πολιτιστικοί οργανισμοί προσπαθούν να δημιουργήσουν μικρά αλλά αποτελεσματικά προγράμματα πειραματισμού για να ενθαρρύνουν τη δημιουργία και την επιχειρηματική νοοτροπία. Περισσότερος πειραματισμός σημαίνει μεγαλύτερη πιθανότητα αποτυχίας, αλλά και μεγαλύτερη πιθανότητα επιτυχίας.

Το Μουσείο Τέχνης της Ινδιανάπολης στο Newfields προσφέρει επαγγελματικές υπηρεσίες σε εξωτερικούς πολιτιστικούς οργανισμούς. Πριν από χρόνια, εγκαινίασε το IMA Lab, το δικό του γραφείο ανάπτυξης λογισμικού που ειδικεύεται σε λύσεις για τον πολιτιστικό τομέα. Η Newfields Lab κατασκευάζει ιστοτόπους, σχεδιάζει προσαρμοσμένο λογισμικό και κυκλοφορεί έργα ανοικτού κώδικα προς όφελος του τομέα στο σύνολό του.

Τα μουσεία έχουν πολλά να μάθουν για την ανάπτυξη προϊόντων, ένα χαρακτηριστικό των επιτυχημένων επιχειρηματιών αλλά ένας υποανάπτυκτος τομέας στον κλάδο των μουσείων, που θα μπορούσε όμως να τα βοηθήσει να προσαρμοστούν σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον. Φέρτε στην επιφάνεια τον επιχειρηματία μουσείου, για να εμπνεύσετε νέο και υπάρχον κοινό, να εξερευνήσετε αντισυμβατικές πηγές εσόδων και να διασφαλίσετε ότι το ίδρυμά σας θα ευημερήσει.

Source: aam-us.org

Αφήστε ένα σχόλιο...

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Scroll to Top