Art pavilions: Δημιουργικά άλματα σε δύσκολους καιρούς

Από προκλητικές απαντήσεις σε κοινωνικοπολιτικά ζητήματα, μέχρι απλές κατασκευές, που στήνονται στην καρδιά των κοινοτήτων, τα καλλιτεχνικά περίπτερα –μόνιμα ή παροδικά– επιτρέπουν στους αρχιτέκτονες να πειραματιστούν με υλικά, πάθη και έννοιες. Τι μπορεί να μάθει ένας επιμελητής από αυτές τις καλλιτεχνικές δημιουργίες;

Τι είναι ένα περίπτερο τέχνης;

Το περίπτερο τέχνης (Art pavilion) είναι ένα είδος κτίσματος, που συναντάται συχνά σε μεγάλες διεθνείς εκθέσεις, αλλά και σε δημόσιους χώρους στο πλαίσιο μιας δράσης. Μπορεί να σχεδιαστεί από γνωστό αρχιτέκτονα ή σχεδιαστή, για να παρουσιάσει την πιο πρόσφατη τεχνολογία, το εθνικό αρχιτεκτονικό στυλ μιας χώρας ή ακόμα να είναι μια καλλιτεχνική δήλωση (statement) εγείροντας ερωτήματα για διάφορα θέματα.

Ένα αρχιτεκτονικό περίπτερο ορίζεται παραδοσιακά ως μια ανεξάρτητη κατασκευή, συνήθως σε ανορθόδοξες μορφές.

Έτσι, προσφέρουν στους αρχιτέκτονες την ευκαιρία να πειραματιστούν με την αρχιτεκτονική και την πολεοδομία με ακριβείς και εννοιολογικούς τρόπους. Υλικά, σχέδια, ταινίες, μακέτες και εγκαταστάσεις πλήρους κλίμακας αντικατοπτρίζουν το ευρύ φάσμα τεχνικών, που χρησιμοποιούν οι αρχιτέκτονες για την κατασκευή περιπτέρων.

Σημαντικό στην εποχή μας είναι πως δε χρειάζεται να τα κατασκευάσετε ή να τα επισκεφτείτε για να τα απολαύσετε. Τα τακτικά φεστιβάλ αρχιτεκτονικής και σχεδιασμού προκαλούν το ενδιαφέρον ακόμα και μέσω διαδικτύου.

Είτε προσωρινές είτε μόνιμες, τέτοιες κατασκευές ισορροπούν μεταξύ τέχνης και αρχιτεκτονικής. Επιτρέποντας την αχαλίνωτη δημιουργικότητα, τα περίπτερα τέχνης μπορούν να προσφέρουν στοιχεία της επιμέλειας, ακόμη και πριν επιλυθούν όλα τα θέματα που προκύπτουν.

Η αμφίδρομη σχέση με την επιμελητική τέχνη της έκθεσης

Εστιάζοντας στην έννοια της προσωρινότητας, τα περίπτερα είναι ευέλικτες, ανοιχτές αρχιτεκτονικές κατασκευές, που συνήθως στήνονται σε πάρκα και δημόσιους χώρους. Έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην πολιτική και πολιτιστική προπαγάνδα μέσω διεθνών εκθέσεων τον 19ο αιώνα, καθώς και στις παρουσιάσεις νέων τεχνολογιών και υλικών. Από τη Μεγάλη Έκθεση στο Λονδίνο το 1851, ο τομέας του εκθεσιακού σχεδιασμού έχει αναπόφευκτα αντίκτυπο τόσο στην αρχιτεκτονική πρακτική όσο και στον λόγο.

Η πολύ περιορισμένη φύση του περιπτέρου τέχνης απαιτεί από τον αρχιτέκτονα να σχεδιάσει μια ξεκάθαρη έκφραση, να αναπτύξει μια απλή ιδέα και να βρει διαφορετικές μεθοδολογίες ή/και λύσεις για τη «προσωρινότητα» της αρχιτεκτονικής. Αυτός ο πειραματισμός λειτουργεί αμφίδρομα και προς την τέχνη της επιμέλειας. Οι επιμελητές αποκτούν την ελευθερία να βιώσουν τη «νέα» αρχιτεκτονική μέσω αυτής της διαδικασίας.

Κάθε σχέδιο έκθεσης προσφέρει «νέες» αρχιτεκτονικές τεχνικές επίλυσης προβλημάτων και αυτή η πειραματική διαδικασία δημιουργεί μια κατεύθυνση για την εφαρμογή νέων μεθόδων, υλικών και ιδεών. Στις μέρες μας το συναντάμε συχνότερα σε καλλιτεχνικές Μπιενάλε και Τριενάλε, όπου η κάθε χώρα ή μεμονωμένοι καλλιτέχνες εκθέτουν δείγματα της τέχνης τους.

Παράλληλα, αυτή η διαδικασία οδηγεί τους αρχιτέκτονες στην αναζήτηση, την εμπειρία και το άνοιγμα νέων δυνατοτήτων χωρίς τους περιορισμούς των καθιερωμένων κανόνων. Έτσι, μπορούν να αντιληφθούν τι επιφυλάσσει το μέλλον για τον χωροταξικό σχεδιασμό.

Το “Art Pavilion M” είναι ένα μουσείο που επιπλέει

Πηγή: Floriade Expo 2022 / Facebook

Η έμπνευση για το περίπτερο προέρχεται από τη θάλασσα που ήταν κάποτε η επαρχία Flevoland. Ο ποιητικός σχεδιασμός επιτρέπει στην τέχνη και τη φύση να συγχωνεύονται και προσφέρουν στους επισκέπτες μια διεγερτική εμπειρία, τόσο σε εσωτερικούς όσο και σε εξωτερικούς χώρους.

Χτισμένο στα νερά του Weerwater στο Almere, το Art Pavilion M άνοιξε κατά τη διάρκεια της έκθεσης κηπευτικών Floriade την άνοιξη του 2022. Οι αρχιτέκτονες σκέφτηκαν το μουσείο χερσαίας τέχνης και πολυμέσων στο Flevoland, ως ένα μέρος που θα μπορούσε να προσφέρει δυνατότητες προβολής, αλληλεπίδρασης και παράστασης στο νερό.

Ταυτόχρονα, μπορεί να λειτουργήσει ως «λιμάνι» για την τέχνη, αλλά και κυριολεκτικά, αφού επιπλέουν βάρκες. Επίσης, αποτελεί ένα μέρος ανοιχτό προς όλους ακόμα και όταν το μουσείο είναι κλειστό, επιτρέποντας τον περίπλου με κανό, το ψάρεμα το κολύμπι το καλοκαίρι αλλά και το πατινάζ στον πάγο το χειμώνα.

Αν και τα περίπτερα τέχνης μπορεί να μην φαίνονται πάντα τόσο πρακτικά όσο οι παραδοσιακές κατασκευές, εξυπηρετούν συνήθως πολλές και σημαντικές λειτουργίες. Από τη φιλοξενία εκθέσεων έως την παροχή χώρων για περισυλλογή – και μερικές φορές ακόμη και την εκπλήρωση αναγκών που οι σχεδιαστές τους δεν είχαν φανταστεί. Παρέχοντας σημεία συνάντησης και καταφύγιο, είναι κέντρα κοινωνικής σκέψης για δραστηριότητα, συζήτηση και γιορτή. Έτσι, προκαλούν τους ανθρώπους να ενσωματωθούν στο περιβάλλον, να αλληλεπιδράσουν ή να το προσεγγίσουν με νέο τρόπο.

Αφήστε ένα σχόλιο...

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Scroll to Top