2021: Επανεκκίνηση, ανανέωση, επανασύνδεση

Η επανεκκίνηση του κλάδου έδωσε την  ευκαιρία στους επαγγελματίες του χώρου να ανασυγκροτηθούν, να επανεξετάσουν τις πρακτικές του παρελθόντος, τους στόχους και τα μέσα που χρησιμοποιούν, φέρνοντας έτσι την ανανέωση και την επανασύνδεση του κοινού με τις αξίες του πολιτισμού.

Επανεκκίνηση μέσω της τεχνολογίας

Καθώς τα χειμερινά lockdown συνέχιζαν, οι απογοητευμένοι διευθυντές μουσείων σε αναγνώριση του «ουσιώδους» ρόλου των ιδρυμάτων στην εκπαίδευση και την ενίσχυση της ψυχικής ευημερίας, διοργάνωσαν ψηφιακά προγράμματα και κάλεσαν το κοινό να συμμετάσχει ενεργά.  Οι δράσεις αυτές αυξάνονται ακόμα και τώρα ενθαρρύνοντας φορείς και πολίτες να συνεργάζονται για τον ίδιο στόχο.

Αν και τίποτα δε ξεπερνά την αίσθηση που έχει κάποιος διασχίζοντας τις εμπνευσμένες αίθουσες ενός μουσείου, μέσω της τεχνολογίας και των ιστοτόπων τους ο πολιτισμός είναι ευκολότερα προσβάσιμος από το κοινό. Οι πολίτες ενδιαφέρονται για τη λειτουργία του μουσείου και προσπαθούν να ασχολούνται πιο ενεργά με αυτό.

Οι ψηφιακές συσκευές αποτελούν πηγές Μεγάλων Δεδομένων (Big Data) που πληροφορούν για τη συμπεριφορά των επισκεπτών. Συνεπώς, η αξιοποίησή τους επιτρέπει την καλύτερη κατανόηση της μουσειακής εμπειρίας και αναγάγει αυτά τα projects σε σύγχρονα και ανταγωνιστικά προϊόντα που ανταποκρίνονται στις υψηλές απαιτήσεις του κοινού.  Επίσης, συμβάλλει στην προσέλκυση νέων ή τη διατήρηση των επισκεπτών, την επανεκκίνηση των εργασιών του μουσείου και φυσικά στο brand και την ταυτότητα του.

Ανανέωση της εργαλειοθήκης του επιμελητή

Η διενέργεια έρευνας στο διαδίκτυο μπορεί να πληροφορήσει για τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του εν δυνάμει κοινού της έκθεσης, τα θέματα που τους κεντρίζουν το ενδιαφέρον αλλά και τα τεχνολογικά μέσα που συμβάλλουν στην επιτυχημένη διάδραση. Επιπλέον, είναι εξαιρετική πηγή για μελέτη αντίστοιχων έργων που μπορεί να δημιουργήσει ένα ασφαλέστερο πλαίσιο σχεδιασμού με λιγότερα αδιέξοδα και καθυστερήσεις.

Το διαδίκτυο είναι ένα απαραίτητο εργαλείο για τους σύγχρονους μουσειολόγους, τους σχεδιαστές και τους επιμελητές εκθέσεων. Ανεξάρτητα, όμως, από τα παραδοσιακά εργαλεία και τον εκθεσιακό σχεδιασμό, η εργασία από το σπίτι και η αύξηση της χρήσης του διαδικτύου το ανήγαγε σε κύριο μέσο έρευνας.

Πολλά μουσεία, βιβλιοθήκες ιδιωτικά και δημόσια αρχεία διέθεσαν τις συλλογές τους ψηφιακά παρέχοντας πλούσιο υλικό και έμπνευση στους επαγγελματίες αλλά και τους απανταχού ιστοριοδίφες. Ακόμα, η αναγκαστική στέρηση της πρόσβασης στον φυσικό χώρο των πολιτιστικών φορέων έφερε στο προσκήνιο νέα εργαλεία για την ανάδειξη της συλλογής όπως η παραγωγή ταινιών μικρού μήκους με πλοκή και σκηνοθεσία.

Πηγή: Unsplash

«Συναισθηματική» επανασύνδεση του κοινού με τις αξίες του πολιτισμού

Πλέον, τα περισσότερα καλλιτεχνικά projects χρησιμοποιούν παραπάνω από ένα μέσο για να αφηγηθούν την «ιστορία» τους όπως με την εφαρμογή του transmedia storytelling. Αυτή η πρακτική εφαρμόζεται από τις διαφημιστικές καμπάνιες, την προώθηση ταινιών, μέχρι και τις σύγχρονες εκθέσεις. Πολύ βασικό χαρακτηριστικό της είναι ο διαμερισμός της ιστορίας.

Επιλέγοντας τα διαθέσιμα μέσα, επιτυγχάνεται η αλληλεπίδραση όσο το δυνατόν μεγαλύτερου και διαφορετικού κοινού. Αδιαμφισβήτητα, δεν πρέπει να είναι «τεχνολογία για την τεχνολογία», αλλά να αξιοποιηθεί η συναισθηματική εμπλοκή που μπορεί να προσφέρει. Οτιδήποτε μπορεί να εμπλέξει περισσότερες αισθήσεις προκαλεί το συναίσθημα.

Στην σύγχρονη εποχή η κοινωνία έρχεται συνεχώς αντιμέτωπη με καταστάσεις που προκαλούν τις αντοχές και τα όρια της. Πολλά μουσεία παγκοσμίως λαμβάνουν δράση για τα «ευαίσθητα» θέματα τα οποία απασχολούν έντονα την κοινωνία, δημιουργώντας εκθέσεις που έχουν ως σκοπό να κατευνάσουν τον φόβο και να αφυπνίσουν τη συνείδηση.

Η υγειονομική κρίση, η καταστροφή των πολιτιστικών μνημείων σε ένοπλες συγκρούσεις, η βία ακόμη και ο θάνατος είναι λίγα από τα χαρακτηριζόμενα ως «ευαίσθητα» θέματα που καθημερινά αναπαράγονται μέσω των ΜΜΕ και μονοπωλούν τις συζητήσεις όλων.

Κοιτάζοντας πίσω σε μια χρονιά με κλειστά μουσεία ή μουσεία που υπολειτουργούσαν το πιο σημαντικό μάθημα είναι η ενδυνάμωση της ταυτότητας τους, όταν οι παλιές πρακτικές εξαλείφονται. Η μαζική και δημιουργική είσοδος των εκθέσεων στον ψηφιακό κόσμο, η αντίληψη των χαρακτηριστικών κάθε κοινού και η εξατομικευμένη προσέγγιση είναι λίγα μόνο από τα νέα στοιχεία των μουσείων που ήρθαν για να μείνουν.

Αφήστε ένα σχόλιο...

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Scroll to Top